•   Ammatillinen viestintä COM001HH1A-3109 15.01.2024-17.05.2024  5   (CONTACT, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    - viestiä suullisesti ja kirjallisesti tavoitteiden ja kohderyhmien edellyttämällä tavalla vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - hyödyntää useita viestinnän keinoja, kanavia ja digitaalisia alustoja
    - tunnistaa oman osaamisensa ja markkinoida osaamistaan vakuuttavasti
    - kohdata ja kuunnella muita sekä antaa ja vastaanottaa palautetta, ja viestiä kielitietoisesti
    - arvioida erilaisia tietolähteitä, niiden toimintatapoja ja motiiveja kriittisesti sekä tuntea vastuunsa tiedosta, jota välittää eteenpäin.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Tämä opintojakso on osa pakollisia avainosaamisten opintojaksoja.
    Sisältö
    - yritysviestinnän kenttä
    - tiedottava kirjoittaminen
    - erottuva esiintyminen
    - henkilöbrändi ja digitaalinen jalanjälki
    - työnhaku ja kohderyhmälähtöinen erottautuminen
    - kriittisen lukutaidon perusta
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Opiskelija:
    - osaa muotoilla suullista ja kirjallista viestintää tavoitteen ja tilanteen mukaisesti
    - tuntee erityyppisiä viestinnän kanavia ja digitaalisia alustoja.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    - osaa tuottaa tarkoituksenmukaisiin tietolähteisiin perustuvaa ja tehtävänannon mukaista viestintää kohderyhmälähtöisesti kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - osaa käyttää useita viestinnän kanavia ja alustoja
    - tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    - osaa tuottaa merkityksellistä sisältöä hyvällä suomen kielellä monipuolisia lähteitä hyödyntäen ja kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - osaa hyödyntää erityyppisiä viestinnän kanavia ja alustoja monipuolisesti
    - osaa viestiä vakuuttavasti vaativissa esiintymis- ja vuorovaikutustilanteissa.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    - viestiä suullisesti ja kirjallisesti tavoitteiden ja kohderyhmien edellyttämällä tavalla vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - hyödyntää useita viestinnän keinoja, kanavia ja digitaalisia alustoja
    - tunnistaa oman osaamisensa ja markkinoida osaamistaan vakuuttavasti
    - kohdata ja kuunnella muita sekä antaa ja vastaanottaa palautetta, ja viestiä kielitietoisesti
    - arvioida erilaisia tietolähteitä, niiden toimintatapoja ja motiiveja kriittisesti sekä tuntea vastuunsa tiedosta, jota välittää eteenpäin.

    Sisältö
    - yritysviestinnän kenttä
    - tiedottava kirjoittaminen
    - erottuva esiintyminen
    - henkilöbrändi ja digitaalinen jalanjälki
    - työnhaku ja kohderyhmälähtöinen erottautuminen
    - kriittisen lukutaidon perusta

    Tämä opintojakso keskittyy viestintätaitojen kehittämiseen henkilöbrändin näkökulmasta. Opit hyödyllisiä taitoja työelämää varten: oman osaamisesi tunnistamista ja sen markkinoimista sekä palautteen antamista ja vastaanottamista. Tutustut myös viestinnän monipuoliseen ja vastuulliseen hyödyntämiseen eri tavoitteiden, kohderyhmien, keinojen ja kanavien edellyttämällä tavalla. Lisäksi opit arvioimaan kriittisesti erilaisia tietolähteitä.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Tämä opintojakso on osa pakollisia avainosaamisten opintojaksoja.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Oppimateriaalit
    Kortesuo, K. 2019. Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki
    Kurvinen, J., Tolvanen V. & Laine T. 2017. Henkilöbrändi. Asiantuntijasta vaikuttajaksi. Alma Media. Helsinki.
    Virtanen, S. 2020. Somemarkkinoinnin työkirja. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki

    Opettajan ilmoittama muu oheismateriaali, joka löytyy opintojakson Moodlesta. Verkossa oleva ja lähitunneilla jaettava materiaali sekä tiedotusvälineistä löytyvä ajankohtaisaineisto.

    Työelämäyhteydet

    Työelämäyhteydet toteutuvat tehtävien kautta

    Toimipiste

    Porvoon toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ei tenttiä, ainoastaan harjoitustehtäviä, joita ei voi uusia

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Kansainvälisyys toteutuu mediakriittisen lukutaidon kautta

    Ajoitus

    15.01.2024 - 17.05.2024

    Oppimistehtävät

    • Oppimistehtävät Tehtävä 1: kirjoitustehtävä: henkilöbrändin tahtotila ja digitaalinen jalanjälki vk 2 , kirjallinen vertaispalaute vk 2 Tehtävä 2: Työnhakuvideon sisältöteemojen ja tarinallistamisen suunnittelu (käsikirjoitus) vk 3 , suullinen vertaispalaute vk 3 Tehtävä 3: Valmiin työnhakuvideon kuvaaminen ja palautus vk 4 suullinen vertaispalaute vk 5 Tehtävä 4: Yritysviestintäanalyysi ryhmissä vk 7, esitysmateriaali Teamsiin vk 7 suullinen vertaispalaute vk 7 Tehtävä 5: Tiedote yritysviestintäanalyysin tuloksista vk 8 Tiimin itsearviointi ja opintojaksopalaute vk 8

    Ilmoittautumisaika

    08.01.2024 - 19.01.2024

    Aikataulu

    • Oppimistehtävät
    Tehtävä 1: kirjoitustehtävä: henkilöbrändin tahtotila ja digitaalinen jalanjälki vk 2 , kirjallinen vertaispalaute vk 2

    Tehtävä 2: Työnhakuvideon sisältöteemojen ja tarinallistamisen suunnittelu (käsikirjoitus) vk 3 , suullinen vertaispalaute vk 3

    Tehtävä 3: Valmiin työnhakuvideon kuvaaminen ja palautus vk 4
    suullinen vertaispalaute vk 5

    Tehtävä 4: Yritysviestintäanalyysi ryhmissä vk 7, esitysmateriaali Teamsiin vk 7
    suullinen vertaispalaute vk 7

    Tehtävä 5: Tiedote yritysviestintäanalyysin tuloksista vk 8
    Tiimin itsearviointi ja opintojaksopalaute vk 8

    Ryhmä
    • CONTACT
    • BLENDED
    • REB1PC1
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    • Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
    Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
    Vaihtoehtoiset oppimistavat:
    A) Päivätoteutus
    B) Monimuoto
    C) Nonstop-virtuaali

    Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös näyttää. Tarkemmat ohjeet avainosaamisten näytöistä löytyy Moodlesta (Haaga-Helian avainosaamisten näytöt).

    Tämän opintojakson näyttö muodostuu ennakkotehtävistä ja etäyhteyksin järjestettävästä näyttötilaisuudesta.

    Näyttö rakentuu näin:
    1. Ensimmäisenä ennakkotehtävänä palautat intranetuutisen kaksi viikkoa ennen näyttötilaisuutta.

    2. Toisena ennakkotehtävänä suunnittelet 1–1,5 minuutin hissipuheen, jonka esität näyttötilaisuudessa. Valmistaudu myös antamaan palautetta muiden esityksistä.

    3. Näyttötilaisuus alkaa kirjallisella tehtävällä, jonka jälkeen pidät hissipuheesi.

    4. Arviointi tehdään näyttötilaisuudessa. Kaikkien tehtävien osuus on 1/3,

    5. Lopuksi käyt palautekeskustelun näytön vastaanottaneiden opettajien kanssa.

    Opettaja

    Vesa Multanen

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Arviointikriteerit

    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija:
    - osaa muotoilla suullista ja kirjallista viestintää tavoitteen ja tilanteen mukaisesti
    - tuntee erityyppisiä viestinnän kanavia ja digitaalisia alustoja.

    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    - osaa tuottaa tarkoituksenmukaisiin tietolähteisiin perustuvaa ja tehtävänannon mukaista viestintää kohderyhmälähtöisesti kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - osaa käyttää useita viestinnän kanavia ja alustoja
    - tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5

    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    - osaa tuottaa merkityksellistä sisältöä hyvällä suomen kielellä monipuolisia lähteitä hyödyntäen ja kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - osaa hyödyntää erityyppisiä viestinnän kanavia ja alustoja monipuolisesti
    - osaa viestiä vakuuttavasti vaativissa esiintymis- ja vuorovaikutustilanteissa.

    Koulutus

    RESTO Restonomi

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5