Tällä opintojaksolla opiskelija perehtyy markkinointiviestinnän ja viestinnän keskeisiin käsitteisiin. Hän oppii hyödyntämään markkinointiviestintää yrityksen työkaluna eri sidosryhmiä lähestyttäessä. Tavoitteena on myös tunnistaa sidosryhmien kiinnostuksen kohteet ja puhutella eri sidosryhmiä yrityksen tavoitteiden mukaisesti.
Opinnot ja tehtävät peilaavat yritysten ja organisaatioiden arkea. Toteutuksen aikana opiskelija perehtyy oman tai muun organisaation markkinointiviestinnän käytäntöihin sekä ajankohtaiseen tutkimukseen.
Opintojakso on virtuaalinen ja opiskelija suorittaa sen itsenäisesti 16 viikon aikana. Opintojaksolla on yksilötehtävien lisäksi pakollisia virtuaalisia ryhmäkeskusteluja, joiden ajankohdan opiskelija valitsee. Opintojakson päätteeksi kukin opiskelija arvioi omaa oppimista.
Fill, C. & Turnbull, S. 2019. Marketing communications: touchpoints, sharing and disruption. 8th edition. Pearson. Harlow, UK. Kirja on saatavilla myös e-kirjana HHFinnassa.
Opinnot ja tehtävät peilaavat yritysten ja organisaatioiden arkea.
Pasilan toimipiste
Suomi
Opinnot ja tehtävät peilaavat yritysten ja organisaatioiden arkea.
21.08.2023 - 15.12.2023
Osio A: Peruskäsitteet (viikot 1–4) Opiskelija perehtyy markkinointiviestinnän käsitteisiin ja lähtökohtiin Moodlen luentotallenteiden ja kirjallisuuden avulla sekä tekee aihealueesta tentin Moodlessa. Kirjallisuus: Fill,C. & Turnbull, S. 2019. Marketing communications : touchpoints, sharing and disruption; Luvut 1 – 3 (yht. 95 sivua) Arviointi: 0 – 30 pistettä. Hyväksymisraja: 15 pistettä. Laskennallinen työmäärä: 35 tuntia Osio B: Soveltaminen (viikot 5–8) Opiskelija soveltaa tietoa käytäntöön analysoimalla Moodlessa olevan kanvas-pohjan avulla nykyisen tai aiemman työnantajaorganisaation markkinointiviestintää. Opiskelija palauttaa oman kanvas-analyysin Moodleen. Tämän jälkeen 0piskelija osallistuu vertaispalautekeskusteluun, jossa kolmen–viiden opiskelijan ryhmät keskustelevat analyyseistaan. Ryhmä laatii keskustelustaan muistion, jonka palauttaa Moodleen. Arviointi: 0 – 20 pistettä. Laskennallinen työmäärä: 25 tuntia Vertaispalaute, opettajan yhteinen palaute kaikille opiskelijoille Osio C: Tietoperustan syventäminen (viikot 9– 12) Opiskelija syventää osaamistaan perehtymällä johonkin markkinointiviestinnän alueeseen Moodlessa olevien ohjeiden mukaan. Hän itse hakee HHfinna-palvelusta tutkimusartikkelin ja tekee siitä referaatin, jonka palauttaa Moodleen. Opiskelija osallistuu vertaispalautekeskusteluun, jossa hän opettaa muille artikkelista oppimansa asian. Kolmen–viiden opiskelijan ryhmä keskustelee oppimastaan ja laatii keskustelusta muistion, jonka palauttaa Moodleen. Arviointi: 0 – 25 pistettä. Laskennallinen työmäärä: 30 tuntia Vertaispalaute, opettajan yhteinen palaute kaikille opiskelijoille Osio D: Kehittäminen (viikot 13-16) Tässä osiossa opiskelija perehtyy organisaation markkinointiviestinnän kehittämiseen. Hän hyödyntää aiemmissa osioissa hankittua kirjallisuutta sekä tekemäänsä analyysia ja laatii kehittämissuunnitelman analyysissa havaitsemaansa kehityskohteeseen. Suunnitelma raportoidaan esseenä ja palautetaan Moodleen. Arviointi: 0 – 25 pistettä. Laskennallinen työmäärä: 44 tuntia Opettajan yksilöllinen palaute. Päätöstehtävä: Oman oppimisen arviointi Kurssin lopuksi opiskelija arvioi omaa oppimistaan Haaga-Helian opintopalautejärjestelmän mukaisesti. Laskennallinen työmäärä: 1 tunti Opettaja vastaa yhteisesti kaikille opintojakson saamaan palautteeseen.
01.01.2022 - 01.01.2022
Opiskelija voi esittää aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamista opettajalle. (HUOM: opintojakson osaamistavoitteena on käytännöllinen ja teoreettinen perehtyneisyys.)
Eeva Puhakainen
15 - 100
Opintojakson arviointi
Opintojakso arvioidaan asteikolla H – 5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.
Arvosana 1
Opiskelija on perehtynyt markkinointiviestinnän perusteisiin liiketoiminnan johtamisen strategisena työkaluna. Hän tunnistaa markkinoinnin ja viestinnän peruskäsitteet, menetelmät ja työkalut ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.
Arvosana 3
Edellä mainitun lisäksi opiskelija osaa soveltaa markkinointiviestinnän käsitteitä tunnistaessaan organisaation kehittämistarpeita. Hän osaa valita ja hyödyntää menetelmiä ja työkaluja
markkinointiviestinnän ratkaisujen suunnittelemiseksi organisaation tarpeisiin.
Arvosana 5
Edellisten lisäksi opiskelija osaa arvioida ja kehittää markkinointiviestintää organisaation sisäisiin ja/tai ulkoisiin tarpeisiin. Opiskelija osaa hakea ja analysoida informaatiota kehittääkseen markkinointiviestintää käytännössä. Hän osaa luoda uusia toimintatapoja sekä perustella omat näkemyksensä onnistuneesti.
Opintojakson oppimistehtävät pisteytetään niin, että opintojakson maksimipisteet 100 = arvosana 5, hyväksymisraja 50%.
Arvosanamatriisi
91 – 100 p = 5
81 – 90 p = 4
71 – 80 p = 3
61 – 70 p = 2
51 – 60 p = 1
AVO Avoin ammattikorkeakoulu
0.00 op
5.00 op
H-5