Opintojaksolle on 3 ennakkotehtävää, joista informoidaan opiskelijaa viimeistään 2 viikkoa ennen toteutuksen alkua. Kurssi edellyttää intensiivistä online osallistumista V8 ma-to klo 9-16 ja pe klo 9-15 ja lisäksi tehtäviin valmistautumista myös iltaisin.
Opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät (learning by doing/co-creation tunneilla opettajan fasilitoimana) TAI
b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen ja oppimisen reflektointi opintojakson osaamistavoitteiden, sisältöjen ja kirjallisuuden mukaisesti TAI
c. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen) ja oppimisen reflektointi opintojakson osaamistavoitteiden, sisältöjen ja kirjallisuuden mukaisesti
Vaihtoehdoista b. ja c. opiskelija tekee ehdotuksen suorittamistavasta opettajalle peilaten opintojakson oppimistavoitteisiin, sisältöihin ja kirjallisuuteen.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2010. (tai uudempi) Kehittämistyön menetelmät – Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Sanoma Pro. Helsinki JA
Hämäläinen, V., Maula, H., Suominen, K. 2016. Digiajan strategia. Alma Talent TAI
Kärnä, E. (toim.). 2012. Tehoa ja iloa strategiatyöhön. HAAGA-HELIAn julkaisusarja / Kehittämisraportteja 2/2012 JA
Clegg ym. 2017 (tai vanhempi): Strategy – Theory and Practice. Sage TAI
Johnson, Whittington & Scholes 2011 (tai uudempi): Exploring strategy: Text and Cases. Pearson TAI
Whittington, R. 2019. Opening strategy. Professional Strategists and Practice Change, 1960 to Today. Oxford Scholarship Online: April 2019
Tuntityöskentelyn materiaali sekä muu ohjaajan ilmoittama ja jakama materiaali
Opintojakson harjoitustehtäviä tehdään yhteistyössä yritysten kanssa.
Pasilan toimipiste
Ei kirjallista tenttiä. Suullisia, yhteisöllisiä näyttöjä opintojakson aikana. Nämä ovat esim. sairastapauksissa korvattavissa kirjallisilla näytöillä tai uusittavissa seuraavilla toteutuskerroilla.
Suomi
Suurin osa harjoitus- tai case -yrityksistä toimivat kansainvälisessä ympäristössä.
19.02.2024 - 23.02.2024
1. Ennakkotehtävä: Kehittämisen menetelmät ja strategiatyö (10 -20 %): a. Kehittämistyön menetelmiin tutustuminen kurssikirjan avulla, eniten itseä kiinnostavan lähestymistavan/näkökulman/menetelmän valinta, valinnan perustelu muihin lähestymistapoihin vertaillen sekä sovellusmahdollisuuden kuvaaminen. Valinnat, perustelut ja reflektiot kootaan tiiviisti (1-2 X A4 tai esim. taulukkoon) ja tuodaan aloitustunnille. b. Kurssikirjallisuuden avulla käsitteiden "strategia", "strateginen johtaminen" ja "strategiatyö" selvittäminen. Tuntitehtäviä: 2. Kehittämistehtävä (10 %): Tutkitaan ja kehitetään yritystoimintaa tai työkäytäntöjä valitussa organisaatiossa. Kehittämistyössä hyödynnetään kurssilla opittuja kehittämismenetelmiä. (10 %) 3. Workshopit (40 – 50 %) Tunneilla käytetään työelämän toiminnallisia oppimisen ja kehittämisen menetelmiä. Workshopit edellyttävät valmistautumista. Workshopit ovat esim. sairastapauksissa korvattavissa virtuaalisella keskustelulla ja/tai erikseen sovittavalla raportilla, videolla tai muulla tuotoksella. 4. Soveltava tehtävä (10 %) Yrityskeissin pohdinta kirjallisuuteen peilaten. 5. Näyttökoe (10 %): Suullinen, yhteisöllinen ongelmanratkaisu random -ryhmissä ja vertaisarviointi 6. Oman roolin ja oppimisen/osaamisen pohdinta yksilönä tai pienryhmänä (10 – 20 %)
02.01.2024 - 16.02.2024
Yhteisölliset tapaamiset lukujärjestyksen mukaisesti Online viikolla 8 ma-to klo 9-16 ja pe klo 9-15. Toteutus on hyvin intensiivinen ja edellyttää tehtäviin valmistautumista myös iltaisin.
a. osallistuva suoritus
b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen ja oppimisen reflektointi opintojakson osaamistavoitteiden, sisältöjen ja kirjallisuuden mukaisesti TAI
c. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen) ja oppimisen reflektointi opintojakson osaamistavoitteiden, sisältöjen ja kirjallisuuden mukaisesti
Vaihtoehdoista b. ja c. opiskelija tekee ehdotuksen suorittamistavasta opettajalle peilaten opintojakson osaamistavoitteisiin, sisältöihin ja kirjallisuuteen.
Toiminnalliset, yhteisölliset menetelmät, joustavuus ja kirjallisuuden hyödyntäminen on koettu positiivisina. Tehtävissä onnistuminen edellyttää niihin valmistautumista. Intensiivikurssin tiiviimpi tahti on koettu sekä antoisana että vaativana. Normaalitoteutuksella on enemmän aikaa lukea kirjallisuutta, mutta vaatii suunnitelmallisempaa/ sitoutuneempaa otetta.
Eija Kärnä, Heikki Pitkänen
15 - 60
Painoarviot prosentteina tehtävien yhteydessä.
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
0.00 op
0.00 op
H-5