•   Strateginen yritystoiminnan kehittäminen BUS2LS202-3022 16.10.2023-20.10.2023  5   (LS6A, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Osaamistavoitteet
    • ymmärtää strategisen kehittämisen merkityksen yritysten ja muiden organisaatioiden työssä
    • tuntee alan keskeisestä kirjallisuudesta strategisen kehittämisen keskeisiä näkökulmia, malleja ja työvälineitä, ymmärtää niiden merkityksen ja soveltamistavat
    • ymmärtää organisaation jäsenten roolia strategisissa kehitysprosesseissa
    • kykenee toimimaan aktiivisena viestijänä yritysten strategisessa kehitystyössä
    • osaa käyttää työelämän kehitystyön toiminnallisia, yhteisöllisiä ja virtuaalisia työskentelymenetelmiä
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojakso suoritetaan työharjoittelua edeltävällä tai jälkeisellä lukukaudella.
    Sisältö
    - strategisen yritystoiminnan kehittämisen toimintamallit ja menetelmät sekä niiden hyödyntäminen
    - strategiatyön näkökulmat, mallit, työvälineet ja menetelmät, roolit, prosessit
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija tuntee strategisen yritystoiminnan kehittämisen keskeisiä näkökulmia ja työvälineitä ja tietää, millaiseen toimintaan ne soveltuvat. Opiskelija osaa kuvata oman roolinsa yritystoiminnan strategisessa kehittämisessä.
    Opiskelija tiedostaa keinoja tukea työyhteisön strategista kehittämistyötä ja viestintää. Osaa kuvata työelämän toiminnallisten, yhteisöllisten ja virtuaalisten työskentelymenetelmien merkityksen ja osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa niitä käytäntöä simuloivissa harjoitteissa.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija tuntee strategisen yritystoiminnan kehittämisen kenttää melko kattavasti ja osaa soveltaa tietoa käytäntöä simuloivissa harjoitteissa. Tuntee strategisen kehittämisen työvälineitä monipuolisesti ja osaa hyödyntää niitä käytäntöä simuloivissa tehtävissä. Osaa suunnitella ja kehittää työelämän toiminnallisia ja yhteisöllisiä työskentelymenetelmiä strategisen kehittämistyön fasilitoinnissa ja viestinnässä.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija kuvaa pohtien ja perustellen yritystoiminnan strategista kehittämistä teoriaa ja käytäntöä linkittäen ja osaa soveltaa tietoa erilaisissa käytäntöä simuloivissa tilanteissa. Tuntee kattavasti strategisen kehittämisen työvälineitä ja osaa soveltaa niitä käytäntöön pohtien ja perustellen. Osaa suunnitella, kehittää ja arvioida työelämän toiminnallisia, yhteisöllisiä ja viestinnällisiä työskentelymenetelmiä strategisessa kehittämistyössä.
    Lisätiedot
    Vastuuopettajat: Eija Kärnä ja Heikki Pitkänen

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Online

    Vastuuhenkilö

    Eija Kärnä

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Kurssikirjallisuuteen liittyy ennakkotehtävä, josta informoidaan ilmoittautuneita.
    - Ojasalo, Moilanen & Ritalahti. Kehittämistyön menetelmät – Uudenlaista osaamista liiketoimintaan.
    - Clegg ym. 2017. Strategy – Theory and Practice. Sage tai
    - Johnson, Whittington & Scholes 2019. Exploring strategy: Text and Cases. Pearson tai
    - Whittington, R. 2019. Opening strategy. Professional Strategists and Practice Change, 1960 to Today Oxford Scholarship Online ja
    - Hämäläinen, Maula & Suominen: Digiajan strategiatyö, Alma Talent tai
    - Kilpinen, P. 2022. Inhimillinen strategia. AlmaTalent
    - Sutinen & Haapakorva 2021. Pelastetaan strategia. AlmaTalent.

    Työelämäyhteydet

    Tehtävät ovat käytännönläheisiä, keissit yrityksistä tai yritystoimintaa simuloivia. Mahdollisesti vierailija työelämästä.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Suullisia, yhteisöllisiä, virtuaalisia näyttöjä. Uusittavissa seuraavien toteutusten yhteydessä tai kirjallisesti.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Case -yritykset ovat usein kansainvälisiä

    Ajoitus

    16.10.2023 - 20.10.2023

    Oppimistehtävät

    1. Kehittämistyön menetelmiin tutustuminen ja vertailu (Ennakkotehtävä 1) (10 %): - Valitse itseäsi kiinnostava kehittämisen lähestymistapa ja sen kannalta sopiva menetelmä ja - mieti, millaiseen kehittämiseen nämä soveltuisivat. - Vertaile valitsemaasi lähestymistapaa ja menetelmää johonkin toiseen ja mieti, - millaisia yhteneväisyyksiä, etuja ja haasteita niihin liittyy. - Kuinka niitä voisi hyödyntää niin, että ne tukisivat toisiaan parhaiden ratkaisujen löytämiseksi? - Kokoa ajatuksesi vapaamuotoiseen taulukkoon tai ajatuskarttaan ja palauta Moodleen. 2. Strategiatyö ja strateginen johtaminen käsitteet ja käytäntö (Ennakkotehtävä 2) (10 %) Selvitä kansainvälisen ja kotimaisen kurssikirjallisuuden (ks. edellä) avulla, - mitä käsitteillä strateginen johtaminen ja strategiatyö tarkoitetaan, - miten nämä asiat näkyvät käytännössä erilaisissa yrityksissä tai työntekijöiden arjessa. - millaisia strategisen johtamisen koulukuntia tai suuntauksia on tai on ollut, ja - kuinka ne näkyvät työntekijöille tai ovat näkyneet itsellesi tutuissa organisaatioissa. Tuotoksena omat, vapaamuotoiset muistiinpanot, mindmapit, taulukot tmv. jotka palautetaan Moodlen foorumiin (max. 5 sivua). Kirjallisuuslistalta löydät vaihtoehtoja; kirjoista on tärkeämpi saada kokonaiskuvaa, kuin ymmärtää yksityiskohtia. 3. Omat oppimistavoitteet kurssin oppimistavoitteisiin peilaten videona. Flip -video kurssin Teamsissa/Moodlessa. (Ennakkotehtävä 3) (Hyväksytty/Hylätty) 4. Workshopit/webinaarit/yhteiset sessiot/tunnit (50-60 %) Tunneilla käytetään työelämän toiminnallisia oppimisen ja kehittämisen menetelmiä. Workshopit edellyttävät valmistautumista ja dokumentointia Moodlessa. Workshopit ovat esim. sairastapauksissa korvattavissa Moodle-esityksiä kommentoimalla, raportilla, videolla tai muulla sovittavalla tuotoksella. 5. Suullinen, yhteisöllinen ongelmanratkaisutilanne (10 %): Liiketoimintaa tai työtä kehittävä ratkaisu tuotetaan yhteisöllisesti ja esitellään kuvitteelliselle johtoryhmälle, random -ryhmissä ja vertaisarviointi. Kurssimateriaalia ja kirjallisuutta saa hyödyntää suorituksessa. (Kirjallisesta tai videosuorituksesta voidaan sopia esim. sairastapauksissa) 6. Kehittämistehtävä (10 %): Opiskelijoiden omat keissit. Kurssin kehittämistehtävänä on suunnitella valitulle kohdeyritykselle/organisaatiolle pienimuotoinen strategiatyöhön liittyvä kehittämishanke hyödyntäen kurssin oppeja ja sisältöjä. Vaihtoehtoisesti voidaan analysoida ja raportoida jokin organisaatiossa aiemmin toteutettu kehittämishanke. Kohdeorganisaatio voi olla itselle tuttu yritys tai muu organisaatio, esim. 3. sektorin toimija, harrastuksiin liittyvä organisaatio tmv. 7. Oman strategisen roolin ja oppimisen/osaamisen pohdinta yksilönä tai pienryhmänä (10 – 20 %) Oppimista ja omaa mahdollista strategista roolia työelämässä reflektoidaan teemoittain/kurssiaiheittain ja kootaan itselle tärkeimmät oppimiset esim. SWOT-analyysiksi tai miellekartaksi. Kirjallisuudesta nostetaan esiin itselle merkityksellisimpiä asioita, lainataan tai muotoillaan itselle sopiva kehittämistyön ’motto’. Arvioidaan opitun soveltamismahdollisuuksia työelämässä. Kukin opiskelija antaa itselleen arvosanan vertaillen osaamistaan opintojakson osaamistavoitteisiin (ks. kurssikuvaus). Kirjallisena, max 3-4 sivua tai videona, max 10 min.

    Ilmoittautumisaika

    12.06.2023 - 13.10.2023

    Aikataulu

    Ma ap E + H Kurssin toimintatavat, tehtävät ja tutustuminen.
    E Kehittämisen merkitys ja menetelmät yritystoiminnassa. 1.ennakkotehtävän purku.

    Ma ip H Strateginen johtaminen, 2. ennakkotehtävän purku
    Strategiakeissit alkuun.

    Ti ap H Strategisen johtamisen klassiset teoriat ja uudemmat ismit
    Learning cafe – teemat ja ryhmät, Strategiakeissit purku

    Ti ip E Tietotyöntekijä ja strategiatyö, strategian toteuttaminen ja sen kehittäminen.
    Organisaation jäsenten roolit strategiatyössä

    Ke ap H Strategiaprosessi ja strategisen johtamisen työkalut
    Kehittämistehtävien ohjeistus

    Ke ip E Yhteisöllisiä strategiatyön työskentelytapoja, fasilitointi, coaching
    Strategiaviestintä

    To ap H Strategisen johtamisen uudemmat tuulet – Learning café
    Kehittämistehtävien ideointi

    To ip E Monikulttuurinen strategiatyö
    Strategian toteuttamisen ja -viestinnän harjoituksia

    Pe ap E Suullinen, yhteisöllinen ongelmanratkaisutilanne

    Pe ip H Kehittämistehtävien esitykset
    Oman strategisen roolin ja oppimisen reflektio

    Ryhmä
    • LS6A
    • LS6D
    • LS7A
    • LS7D
    • LS7C
    • LS6B
    • LS7B
    • INTENSIVE
    • LS6C
    • ONLINE
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    1. Intensiivitoteutus

    2. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen ja oppimisen reflektointi opintojakson kirjallisuuden ja osaamistavoitteiden mukaisesti TAI

    3. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen) ja oppimisen reflektointi opintojakson kirjallisuuden ja osaamistavoitteiden mukaisesti

    Vaihtoehdoissa 2 ja 3 opiskelija tekee ehdotuksen suorittamistavasta opettajalle kurssikuvauksen oppimistavoitteisiin ja sisältöihin peilaten.

    Opettaja

    Eija Kärnä, Heikki Pitkänen

    Paikkoja

    15 - 60

    Arviointitavat

    Arviointitavat:
    Keskusteleva yhteis-, vertais- ja itsearviointi koko oppimisprosessin ajan. Opettajien arvioinnin suuntaa antavat painotukset lopullisesta kurssiarvioinnista prosentteina tehtävien kohdalla.
    Arvioinnissa on oleellista opiskelijan kyky yhdistää osaamista, alan luotettavaa kirjallisuutta ja käytäntöä kehitysorientoituneesti.

    Koulutus

    LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5