ONLINE, BLENDED
Opintojakso on tarkoitettu Haagan restonomikoulutuksen monimuoto-opiskelijoille.
Tällä toteutuksella on kolme (3) lähiopetuskertaa
Pedagoginen lähtökohta toteutuksella on "learning by doing". Menestyksekäs oppiminen saavutetaan aktiivisella osallistumisella luennoille ja oma-aloitteisella työskentelyllä Moodlessa. Arvosanan perusteena ovat Moodlessa määritellyt tehtävät, joista osa pisteytetään automaattisesti, osan arvioi toteutuksen opettaja.
Toteutuksen lopuksi ilmoittaudutaan Wihissä opinnäytetyöprosessiin. Opintojaksoa ei suositella suoritettavaksi ennen kuin opinnäytetyön aloitus on ajankohtainen (toteutus seuraavalla periodilla)
Tämä kyseinen toteutus on suunnattu restonomitutkinnon WS ja HH160 opiskelijoille. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kuitenkin samat kuin muilla Tutkimus- ja kehittämisosaamisen opintojaksojen toteutuksilla.
Moodlen materiaali sekä Haaga-Helian opinnäytetyöohjeistus.
Suositeltava kirjallisuus:
Hakala, J. T. 2022. Hyvä, parempi, valmis - Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. Gaudeamus Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita. Helsinki. (Myös e-kirja.)
Hirsjärvi, S. & Hurme, H. Tutkimushaastattelu: Teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Gaudeamus Helsinki University Press. Helsinki. (Myös e-kirja.)
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. Tutki ja kirjoita. 13. painos tai uudempi. Tammi. Helsinki. (Myös e-kirja.)
Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. Tiede ja teksti: Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 3. painos tai uudempi. Gaudeamus Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. painos tai uudempi. Sanoma Pro Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi. Helsinki. (Myös e-kirja.)
TENK (tutkimuseettinen neuvottelukunta) Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. Pdf-tiedosto. Helsinki.
Vilkka, H. Tutki ja kehitä. 4. tai uudempi painos. PS-kustannus. Jyväskylä. (Myös e-kirja.)
Työelämäyhteys syntyy myöhemmin opinnäytetyön kautta.
Haagan toimipiste
Toteutukseen ei sisälly tenttiä.
Suomi
Menetelmäkirjallisuutta ja alan terminologiaa tulisi pystyä ymmärtämään myös muilla kuin suomen kielellä.
18.08.2025 - 10.10.2025
Opintojaksolla on teemakohtaisia tehtäviä ja kokoava tehtävä, joiden perusteella muodostuu arvosana (ks. tarkemmin Moodle ja jäljempänä kohta Arviointitavat).
Opetuskerrat klo 17-20 Zoomissa
27.8.2025
17.9.2025
8.10.2025
Tehtävät ovat Moodlessa. Joissakin tehtävissä on viimeinen palautuspäivämäärä ilmoitettu. Muissa tehtävissä on edeltävyysehtona aikaisempien tehtävien suoritus.
Opintojaksosta on kaikki toteutustavat contact, blended, online ja virtual. Tämän opintojakson näyttö suoritetaan Exam-tenttinä.
Saija Laitinen
15 - 40
Opintojakson arvosana muodostuu alla olevien tehtävien pistemääräkertymästä:
1. Opinnäytetyön ajokortti (max 5 p)
2. Tavoitteenasettelu (max 5 p)
3. Tiedonhaku (max 5 p)
4. Raportointi ja kirjoittaminen (max 5 p)
5. Määrälliset tutkimusmenetelmät (max 5 p)
6. Laadulliset tutkimusmenetelmät (max 5 p)
7. Toiminnallinen työ ja kehittämistyön menetelmät (max 5 p)
8. Vastuullisuus, tutkimusetiikka ja luotettavuuspohdinta (max 5 p)
Tehtävistä 1 - 8 saa yhteensä maksimissaan 40 p.
9. Opintojakson kokoava tehtävä: opinnäytetyön arviointiraportti (max 60 p)
10. Oman opinnäytetyön aihe-ehdotus (hyväksytty/hylätty)
Arvosana muodostuu teemakohtaisten tehtävien ja kokoavan tehtävän yhteispistemäärästä (0 - 100).
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu pistemäärien summasta seuraavasti:
0 - 49 > Hylätty
50 - 59 > arvosana 1
60 - 69 > arvosana 2
70 -79 > arvosana 3
80 - 89 > arvosana 4
90 - 100 > arvosana 5
RESRU Restonomi ruokatuotanto
0.00 op
5.00 op
H-5