•   Tutkimus- ja kehittämisosaaminen ANA001HH1A-3100 19.08.2024-13.12.2024  5   (CONTACT, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa omassa opinnäytetyössään tai muussa kehityshankkeessa

    • hakea oleellista tietoa sekä arvioida kriittisesti lähteitä ja tiedon luotettavuutta
    • kuvata asiatyylillä ja jäsennellysti tutkimusprosessia ja merkitä lähteet asianmukaisesti
    • käyttää omaan opinnäytetyöhön tai projektiin soveltuvaa menetelmää aineiston ja työelämätiedon hankkimiseen ja analysointiin
    • perustella valintojaan ja tehdä näkyväksi konkreettisia kehittämisehdotuksia
    • soveltaa eettisiä toimintaperiaatteita oman tutkimus-tai kehittämistyön kaikissa vaiheissa
    • kehittää aiheen omalle opinnäytetyölleen
    • tunnistaa opinnäytetyönsä tekemiseen tarvittavat menetelmävaihtoehdot sekä Haaga-Helian opinnäytetyöprosessin vaiheet.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojakso edeltää opinnäytetyötä. Opintojakson aikana tai sen jälkeen opiskelija ilmoittautuu Wihissä opinnäytetyön tekijäksi.
    Sisältö
    Ks. osaamistavoitteet. Sisältö ilmoitetaan tarkemmin toteutuskuvauksissa.
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opiskelija
    - Osaa hakea kehittämiseen ja tutkimukseen tarvittavia tiedonlähteitä
    - Osaa tehdä tutkimus- ja kehittämissuunnitelman
    - Tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä ja tutkimustoimintaan liittyviä eettisiä kysymyksiä
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija
    - Osaa valita ja käyttää soveltuvia menetelmiä tutkimusaineiston ja työelämätiedon hankkimiseen
    - Osaa arvioida ja analysoida aineistoja sekä perustella valintojaan
    - Osaa kuvata omaa tutkimusprosessia ja konkreettisia kehittämisehdotuksia
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija
    - Osaa arvioida kriittisesti tiedon, analyysien ja tutkimusten luotettavuutta
    - Osaa soveltaa eettisiä periaatteita tutkimus- ja kehittämistyössään
    - Osaa arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    BLENDED
    Opintojakso on tarkoitettu Haagan restonomikoulutuksen monimuoto-opiskelijoille.
    Tällä toteutuksella on viisi (5) lähipetuskertaa.

    Pedagoginen lähtökohta toteutuksella on "learning by doing". Menestyksekäs oppiminen saavutetaan aktiivisella osallistumisella luennoille ja oma-aloitteisella työskentelyllä Moodlessa. Arvosanan perusteena ovat Moodlessa määritellyt tehtävät, joista osa pisteytetään automaattisesti, osan arvioi toteutuksen opettaja.

    Toteutuksen lopuksi ilmoittaudutaan Wihissä opinnäytetyöprosessiin. Opintojaksoa ei suositella suoritettavaksi ennen kuin opinnäytetyön aloitus on ajankohtainen (toteutus seuraavalla periodilla)

    Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu restonomitutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Moodlen ja luentojen materiaali sekä Haaga-Helian opinnäytetyöohjeistus.

    Suositeltava kirjallisuus:
    Hakala, J. T. 2022. Hyvä, parempi, valmis - Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. Gaudeamus Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)

    Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita. Helsinki. (Myös e-kirja.)

    Hirsjärvi, S. & Hurme, H. Tutkimushaastattelu: Teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Gaudeamus Helsinki University Press. Helsinki. (Myös e-kirja.)

    Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. Tutki ja kirjoita. 13. painos tai uudempi. Tammi. Helsinki. (Myös e-kirja.)

    Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. Tiede ja teksti: Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 3. painos tai uudempi. Gaudeamus Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)

    McNiff, J. & Whitehead, J. Action Research. Routledge. (E-kirja.)

    Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. painos tai uudempi. Sanoma Pro Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)

    Tuomi, J. & Sarajärvi, A. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi. Helsinki. (Myös e-kirja.)

    TENK (tutkimuseettinen neuvottelukunta) Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. Pdf-tiedosto. Helsinki.

    Vilkka, H. Tutki ja kehitä. 4. tai uudempi painos. PS-kustannus. Jyväskylä. (Myös e-kirja.)

    Yin, R. K. Case study research: Design and methods. 3. painos tai uudempi. Sage. Thousand Oaks.

    Työelämäyhteydet

    Työelämäyhteys syntyy myöhemmin opinnäytetyön kautta.

    Toimipiste

    Haagan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Toteutukseen ei sisälly tenttiä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Menetelmäkirjallisuutta ja alan terminologiaa tulisi pystyä ymmärtämään myös muilla kuin suomen kielellä.

    Ajoitus

    19.08.2024 - 13.12.2024

    Oppimistehtävät

    Opintojaksolla on teemakohtaisia tehtäviä ja kokoava tehtävä, joiden perusteella muodostuu arvosana (ks. tarkemmin Moodle ja jäljempänä kohta Arviointitavat). Lisäksi tehdään tuntiharjoituksia ja Moodlen harjoituksia, jotka eivät vaikuta arvosananmuodostukseen, mutta tuottavat käytännön osaamista.

    Ilmoittautumisaika

    03.06.2024 - 16.08.2024

    Aikataulu

    Opetuskerrat klo 11.15-13.45 luokassa G307

    19.8.2024

    - Opinnäytetyö Haaga-Heliassa

    - Tavoitteen asettelu

    9.9.2024

    - Tietoperusta

    - Tiedonhaku

    - Raportointi ja tukea kirjoittamiseen

    30.9.2024

    - Tutkimus- ja kehittämismenetelmät: kvantitatiivinen tutkimusote

    - Kyselylomake Webropol-ohjelmalla

    21.10.2024

    - Tutkimus- ja kehittämismenetelmät: kvalitatiivinen tutkimusote

    - Kehittämistyön menetelmiä


    11.11.2024

    - Tutkimusetiikka

    - Tutkimuksen luottavuuden pohdinta

    Tehtävät ovat Moodlessa. Joissakin tehtävissä on viimeinen palautuspäivämäärä ilmoitettu. Muissa tehtävissä on edeltävyysehtona aikaisempien tehtävien suoritus.

    Ryhmä
    • CONTACT
    • BLENDED
    • REB5HA1
    • REB5HA2
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Opintojaksosta on kaikki toteutustavat contact, blended, online ja virtual. Tämän opintojakson näyttö suoritetaan Exam-tenttinä.

    Opettaja

    Saija Laitinen

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Opintojakson arvosana muodostuu alla olevien tehtävien pistemääräkertymästä:
    1. Opinnäytetyön ajokortti (max 5 p)
    2. Tavoitteenasettelu (max 5 p)
    3. Tiedonhaku (max 5 p)
    4. Raportointi ja kirjoittaminen (max 5 p)
    5. Määrälliset tutkimusmenetelmät (max 5 p)
    6. Laadulliset tutkimusmenetelmät (max 5 p)
    7. Toiminnallinen työ ja kehittämistyön menetelmät (max 5 p)
    8. Vastuullisuus, tutkimusetiikka ja luotettavuuspohdinta (max 5 p)
    Tehtävistä 1 - 8 saa yhteensä maksimissaan 40 p.
    9. Opintojakson kokoava tehtävä: opinnäytetyön arviointiraportti (max 60 p)
    10. Oman opinnäytetyön aihe-ehdotus (hyväksytty/hylätty)

    Arvosana muodostuu teemakohtaisten tehtävien ja kokoavan tehtävän yhteispistemäärästä (0 - 100).

    Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu pistemäärien summasta seuraavasti:
    0 - 49 > Hylätty
    50 - 59 > arvosana 1
    60 - 69 > arvosana 2
    70 -79 > arvosana 3
    80 - 89 > arvosana 4
    90 - 100 > arvosana 5

    Opintojaksojen contact-, online- ja blended-toteutuksilla edellytetään läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 %, arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Koulutus

    RESTO Restonomi

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5