CONTACT
Huom! Opintojakso on opinnäytetyön aloittamista valmistava: opintojaksolla ideoidaan alustava aihe omalle opinnäytetyölle ja ilmoittaudutaan lopuksi opinnäytetyöprosessiin.
Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu restonomitutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät.
Moodlen ja luentojen materiaali sekä Haaga-Helian opinnäytetyöohjeistus.
Suositeltava kirjallisuus:
Hakala, J. T. 2022. Hyvä, parempi, valmis - Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. Gaudeamus Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita. Helsinki. (Myös e-kirja.)
Hirsjärvi, S. & Hurme, H. Tutkimushaastattelu: Teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Gaudeamus Helsinki University Press. Helsinki. (Myös e-kirja.)
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. Tutki ja kirjoita. 13. painos tai uudempi. Tammi. Helsinki. (Myös e-kirja.)
Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. Tiede ja teksti: Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 3. painos tai uudempi. Gaudeamus Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)
McNiff, J. & Whitehead, J. Action Research. Routledge. (E-kirja.)
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. painos tai uudempi. Sanoma Pro Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi. Helsinki. (Myös e-kirja.)
TENK (tutkimuseettinen neuvottelukunta) Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. Pdf-tiedosto. Helsinki.
Vilkka, H. Tutki ja kehitä. 4. tai uudempi painos. PS-kustannus. Jyväskylä. (Myös e-kirja.)
Yin, R. K. Case study research: Design and methods. 3. painos tai uudempi. Sage. Thousand Oaks.
Työelämäyhteys syntyy myöhemmin opinnäytetyön kautta.
Haagan toimipiste
Toteutukseen ei sisälly tenttiä.
Suomi
Menetelmäkirjallisuutta ja alan terminologiaa tulisi pystyä ymmärtämään myös muilla kuin suomen kielellä.
19.08.2024 - 11.10.2024
Opintojaksolla on teemakohtaisia tehtäviä ja kokoava tehtävä, joiden perusteella muodostuu arvosana (ks. tarkemmin Moodle ja jäljempänä kohta Arviointitavat). Lisäksi tehdään tuntiharjoituksia ja Moodlen harjoituksia, jotka eivät vaikuta arvosananmuodostukseen, mutta tuottavat käytännön osaamista.
03.06.2024 - 16.08.2024
OPETUSKERRAT JA NIIDEN AIHEET
1. Opinnäytetyö Haaga-Heliassa, erityyppiset opinnäytetyöt
2. Tehtävä Juha T. Hakalan kirjasta
3. Tavoitteen asettelu, oman aiheen valinta
4. Tietoperusta; mitä tietoperustalla tarkoitetaan, mistä asioista siihen kirjoitetaan
5. Tiedonhaku: Katri Hollo
6. Raportointi ja tukea kirjoittamiseen: Katriina Kolu
7. Tekstiviitteet ja lähdeluettelo; kirjoita lähteytettyä tekstiä
8. Kokoavan tehtävän aloittaminen
INTENSIIVIVIIKKO
9. Kvantitatiivinen tutkimusote
10. Kyselyn laatiminen Webropolilla
11. Kvalitatiivinen tutkimusote
12. Haastattelu- & havainnointiharjoitus
13. Muut kehittämistyön menetelmät; ideointimenetelmät, yhteisölliset menetelmät
14. Eettiset kysymykset opinnäytetyössä, aineistonhallinta opinnäytetyössä
15. Kokoavan tehtävän tekemistä ohjatusti, saavutettavuus, aihe-ehdotus Wihiin
16. Kokoavan tehtävän viimeistely
Opintojaksosta on kaikki toteutustavat contact, blended, online ja virtual. Tämän opintojakson näyttö suoritetaan Exam-tenttinä.
Jouko Loijas
15 - 40
Opintojakson arvosana muodostuu alla olevien tehtävien pistemääräkertymästä:
1. Opinnäytetyön ajokortti (max 5 p)
2. Tavoitteenasettelu (max 5 p)
3. Tiedonhaku (max 5 p)
4. Raportointi ja kirjoittaminen (max 5 p)
5. Määrälliset tutkimusmenetelmät (max 5 p)
6. Laadulliset tutkimusmenetelmät (max 5 p)
7. Toiminnallinen työ ja kehittämistyön menetelmät (max 5 p)
8. Vastuullisuus, tutkimusetiikka ja luotettavuuspohdinta (max 5 p)
Tehtävistä 1 - 8 saa yhteensä maksimissaan 40 p.
9. Opintojakson kokoava tehtävä: opinnäytetyön arviointiraportti (max 60 p)
10. Oman opinnäytetyön aihe-ehdotus (hyväksytty/hylätty)
Arvosana muodostuu teemakohtaisten tehtävien ja kokoavan tehtävän yhteispistemäärästä (0 - 100).
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu pistemäärien summasta seuraavasti:
0 - 49 > Hylätty
50 - 59 > arvosana 1
60 - 69 > arvosana 2
70 -79 > arvosana 3
80 - 89 > arvosana 4
90 - 100 > arvosana 5
RESTO Restonomi
0.00 op
0.00 op
H-5