•   Research and Development YHT1PI006-3026 22.08.2022-14.10.2022  5   (RL20SF, ...) +-
    Learning objectives
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa omassa opinnäytetyössään tai muussa kehityshankkeessa

    - hakea oleellista tietoa sekä arvioida kriittisesti lähteitä ja tiedon luotettavuutta,
    - kuvata asiatyylillä ja jäsennellysti tutkimusprosessia ja merkitä lähteet asianmukaisesti,
    - käyttää omaan opinnäytetyöhön tai projektiin soveltuvaa menetelmää aineiston ja työelämätiedon hankkimiseen ja analysointiin,
    - perustella valintojaan ja tehdä näkyväksi konkreettisia kehittämisehdotuksia, ja
    soveltaa eettisiä toimintaperiaatteita oman tutkimus- tai kehittämistyön kaikissa vaiheissa.
    Starting level and linkage with other courses
    Opintojakso edeltää opinnäytetyötä. Opintojakson aikana tai sen jälkeen opiskelija ilmoittautuu Wihissä opinnäytetyön tekijäksi.
    Contents
    Ks. osaamistavoitteet. Sisältö ilmoitetaan tarkemmin toteutuskuvauksissa.
    Assessment criteria
    Assessment criteria - grade 1
    Opiskelija

    - Osaa hakea kehittämiseen ja tutkimukseen tarvittavia tiedonlähteitä sekä hallitsee viittaustekniikan
    - Osaa tehdä tutkimus- ja kehittämissuunnitelman
    - Tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä ja tutkimustoimintaan liittyviä eettisiä kysymyksiä
    Assessment criteria - grade 3
    Opiskelija (edellisten lisäksi)

    - Osaa valita ja käyttää soveltuvia menetelmiä tutkimusaineiston ja työelämätiedon hankkimiseen
    - Osaa arvioida ja analysoida aineistoja sekä perustella valintojaan
    - Osaa kuvata omaa tutkimusprosessia ja konkreettisia kehittämisehdotuksia
    Assessment criteria - grade 5
    Opiskelija (edellisten lisäksi)

    - Osaa arvioida kriittisesti tiedon, analyysien ja tutkimusten luotettavuutta
    - Osaa soveltaa eettisiä periaatteita tutkimus- ja kehittämistyössään
    - Osaa arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä
    Further information
    Vastuuopettajat: Kristiina Adamsson, Kaarina Järventaus ja Juha Lindstedt

    Teaching methods and instruction

    Opintojakso on pääasiassa tarkoitettu Haagan restonomiopiskelijoille.

    Opintojaksolla on luentoja keskiviikkoisin klo 11.15-13.45 ja perjantaisin klo 8.15-10.45 luokassa L302.

    Opintojakson suorituksena on 4-8 tehtävän tekeminen ja palautus Moodleen viikoittain. Jokaiselle viikolle on viikkotehtävä, joka tehdään parityönä Viikoittainen palautuspäivä on maanantai. Kaikki tehtävät ovat näkyvissä jo opintojakson alkaessa. Palautetta annetaan vain tehtävistä, jotka on palautettu ajallaan. Arvosana annetaan tehtävien ja tentin perusteella.
    Tentti on Moodlessa.

    Opintojaksolla on jatkuva arviointi, ohjausta tapahtuu 8 viikon aikana suullisesi ja kirjallisesti.

    Sähköposti:jouko.loijas@haaga-helia.fi / saija.laitinen@haaga-helia.fi

    Learning material and recommended literature

    Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. WSOYpro. Helsinki. E-kirja. Luettu: 30.5.2022.

    Haaga-Helia 2022.Raportointiohjeet. Luettavissa: https://www.haaga-helia.fi/fi/raportointiohjeet. Luettu: 30.5.2022.

    Luentomateriaali Moodlessa.

    Working life connections

    Opintojaksolla tutustutaan matkailu- ja hospitality-alan tutkimus- ja kehittämistyöhön.

    Campus

    Haagan toimipiste

    Exam dates and re-exam possibilities

    Tentti on Moodlessa 12.10.2022 . Mahdollisuus uusia seuraavan kahden periodin aikana Examissa.

    Teaching language

    Finnish

    Internationality

    Opintojaksolla tutustutaan matkailu- ja hospitality-alan kansainvälisiin tietolähteisiin.

    Timing

    22.08.2022 - 14.10.2022

    Learning assignments

    Opintojakso sisältää tehtäviä, jotka tehdään parityönä. Tehtävät: 1. Tee visuaalinen esitys yhdestä valitsemasta kehittämis- tai innovointimenetelmästä PowerPoint-esityksenä. Palautus viimeistään ma 29.8. max 10 p. (paritehtävä). 2. Valitse Theseuksesta oman alasi opinnäytetyö, kuvaa sen suunnittelu sekä sanallisesti että visuaalisesti (esim. aikajana, prosessikuvaus), laajuus noin 3 x A4, palautus ma 5.9.mennessä, max. 10 p. (paritehtävä). 3. Hae tehtävässä määritellystä aihealueesta lähdeaineistoa ja arvioi kriittisesti lähteiden luotettavuutta. palautus ma 12.9. mennessä, max 10 p. Tämän tehtävän tekeminen tukee merkittävästi tehtäviä 4. ja 5. (paritehtävä). 4. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ: Haastattelutehtävä. Tutkimusmenetelmien tiedonkeruuseen tutustuminen, palautus ma 3.10. mennessä, max. 25 p. Tämä pakollinen osa opintojaksoa. (paritehtävä) 5. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ: Kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, sisältää 2 osiota: a) tee tehtävä Moodlessa (tehtävä toteutettu tenttimuotoisena) ja suoritettava viimeistään ma 3.10., max 10 p. (yksilötehtävä) b) Tehkää kyselylomake Webropol-ohjelmalla liittyen tehtävän 4 aiheeseen, palautus viimeistään ma 3.10., max 10 p. (paritehtävä) 6. Tee annetusta materiaalista kuvia, taulukoita ja modernia infografiikkaa. Palautus viimeistään ma 10.10. max 10 p. (paritehtävä) 7. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ. Monivalintatentti Moodlessa tutkimus-, kehittämis- ja innovointimenetelmistä ma 12.10.2022, max 15 p. (yksilötehtävä), uusinnat Examissa Bonustehtävä, palautus Moodleen viimeistään pe14.10.2022 (paritehtävä tai yksilötehtävä). Laadullisen aineiston analysointi teemoittelemalla, laajuus noin 3 x A4, max 15 p

    Enrollment

    13.06.2022 - 19.08.2022

    Content scheduling

    Alustava aikataulu:

    ke 24.8. Opintojakson suunnitelma ja tavoite, tehtävien esittelyä, tutkimus-, kehittämis- ja innovointityö alalla
    pe 26.8 Ideointi-, innovointi- ja kehittämismenetelmät ja viikkotehtävän tekemistä
    ke 31.8. Opiskelijaesityksiä ideointi-, innovointi- ja kehittämismenetelmistä, tutkimus- ja kehittämishankkeen suunnittelu
    pe 2.9. Itsenäistä tekemistä (suunnitelmatehtävä)
    ke 7.9. Tietoperusta, lähdeviitteet, lähdeluettelo
    pe 9.9. Tiedonhaku, tietolähteet ja kriittinen arviointi
    ke 14.9. Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät
    pe 16.9. Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät
    ke 21.9. Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät
    pe 23.9. Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät
    ke 28.9. Tutkimustulosten havainnollistaminen, infografiikka, tutkimuksen raportointi
    pe 30.9. Itsenäistä tekemistä liittyen tutkimusharjoitukseen
    ke 5.10. Tutkimuksen eettiset kysymykset, opinnäytetyö Haagassa, oman opinnäytetyön aiheen ideointia
    pe 7.10. Itsenäistä työskentelyä (Infografiikka-tehtävä)
    ke 12.10. Opintojakson päätös ja tentti
    pe 14.10. Itsenäistä työskentelyä: mahdollisen bonustehtävän tekemistä

    Groups
    • RL20SF
    • RL20SG
    • CONTACT
    Teachers

    Saija Laitinen, Jouko Loijas

    Seats

    15 - 40

    Further information

    Opintojakso sisältää:
    - tentin, joka on yksilötehtävä, max 15p.
    - tehtävät parityönä, max 85 pistettä

    Arvioinnin kohteet ja kriteerit
    Hyväksytty opintojakso arvioidaan asteikolla 1 - 5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.

    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija

    - Osaa hakea kehittämiseen ja tutkimukseen tarvittavia tiedonlähteitä sekä hallitsee viittaustekniikan
    - Osaa tehdä tutkimus- ja kehittämissuunnitelman
    - Tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä ja tutkimustoimintaan liittyviä eettisiä kysymyksiä

    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija (edellisten lisäksi)

    - Osaa valita ja käyttää soveltuvia menetelmiä tutkimusaineiston ja työelämätiedon hankkimiseen
    - Osaa arvioida ja analysoida aineistoja sekä perustella valintojaan
    - Osaa kuvata omaa tutkimusprosessia ja konkreettisia kehittämisehdotuksia

    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija (edellisten lisäksi)

    - Osaa arvioida kriittisesti tiedon, analyysien ja tutkimusten luotettavuutta
    - Osaa soveltaa eettisiä periaatteita tutkimus- ja kehittämistyössään
    - Osaa arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä


    Kokonaispisteet Arvosana
    100-90 5
    89-80 4
    79-70 3
    69-60 2
    59-40 1

    Degree Programme

    MATKA Degree Programme in Tourism Management

    R&D proportion

    0.00 cr

    Virtual proportion

    2.00 cr

    Evaluation scale

    H-5