•   Research and Development YHT1PI006-3023 27.03.2023-19.05.2023  5   (RR21SE, ...) +-
    Learning objectives
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa omassa opinnäytetyössään tai muussa kehityshankkeessa

    - hakea oleellista tietoa sekä arvioida kriittisesti lähteitä ja tiedon luotettavuutta,
    - kuvata asiatyylillä ja jäsennellysti tutkimusprosessia ja merkitä lähteet asianmukaisesti,
    - käyttää omaan opinnäytetyöhön tai projektiin soveltuvaa menetelmää aineiston ja työelämätiedon hankkimiseen ja analysointiin,
    - perustella valintojaan ja tehdä näkyväksi konkreettisia kehittämisehdotuksia, ja
    soveltaa eettisiä toimintaperiaatteita oman tutkimus- tai kehittämistyön kaikissa vaiheissa.
    Starting level and linkage with other courses
    Opintojakso edeltää opinnäytetyötä. Opintojakson aikana tai sen jälkeen opiskelija ilmoittautuu Wihissä opinnäytetyön tekijäksi.
    Contents
    Ks. osaamistavoitteet. Sisältö ilmoitetaan tarkemmin toteutuskuvauksissa.
    Assessment criteria
    Assessment criteria - grade 1
    Opiskelija

    - Osaa hakea kehittämiseen ja tutkimukseen tarvittavia tiedonlähteitä sekä hallitsee viittaustekniikan
    - Osaa tehdä tutkimus- ja kehittämissuunnitelman
    - Tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä ja tutkimustoimintaan liittyviä eettisiä kysymyksiä
    Assessment criteria - grade 3
    Opiskelija (edellisten lisäksi)

    - Osaa valita ja käyttää soveltuvia menetelmiä tutkimusaineiston ja työelämätiedon hankkimiseen
    - Osaa arvioida ja analysoida aineistoja sekä perustella valintojaan
    - Osaa kuvata omaa tutkimusprosessia ja konkreettisia kehittämisehdotuksia
    Assessment criteria - grade 5
    Opiskelija (edellisten lisäksi)

    - Osaa arvioida kriittisesti tiedon, analyysien ja tutkimusten luotettavuutta
    - Osaa soveltaa eettisiä periaatteita tutkimus- ja kehittämistyössään
    - Osaa arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä
    Further information
    Vastuuopettajat: Kristiina Adamsson, Kaarina Järventaus ja Juha Lindstedt

    Teaching methods and instruction

    Opintojakso on pääasiassa tarkoitettu Haagan restonomiopiskelijoille.

    Opintojaksolla on luentoja maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 8.15-10.45 luokassa L302.

    Opintojakson suorituksena on 4-8 tehtävän tekeminen ja palautus Moodleen viikoittain. Jokaiselle viikolle on viikkotehtävä, joka tehdään parityönä. Viikoittainen palautuspäivä on sunnuntai. Kaikki tehtävät ovat näkyvissä jo opintojakson alkaessa. Palautetta annetaan vain tehtävistä, jotka on palautettu ajallaan. Arvosana annetaan tehtävien ja tentin perusteella.
    Tentti on Moodlessa.

    Opintojaksolla on jatkuva arviointi, ohjausta tapahtuu 8 viikon aikana suullisesi ja kirjallisesti.

    Sähköposti:kristiina.adamsson@haaga-helia.fi / saija.laitinen@haaga-helia.fi

    Learning material and recommended literature

    Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. WSOYpro. Helsinki. E-kirja. Luettu:22.3.2023..

    Haaga-Helia 2022.Raportointiohjeet. Luettavissa: https://www.haaga-helia.fi/fi/raportointiohjeet. Luettu: 12.1.2023.

    Luentomateriaali Moodlessa.

    Working life connections

    Opintojaksolla tutustutaan matkailu- ja hospitality-alan tutkimus- ja kehittämistyöhön.

    Campus

    Haagan toimipiste

    Exam dates and re-exam possibilities

    Tentti on Moodlessa 15.5.2023. Mahdollisuus uusia seuraavan kahden periodin aikana Examissa.

    Teaching language

    Finnish

    Internationality

    Opintojaksolla tutustutaan matkailu- ja hospitality-alan kansainvälisiin tietolähteisiin.

    Timing

    27.03.2023 - 19.05.2023

    Learning assignments

    Opintojakso sisältää tehtäviä, jotka tehdään paria poikkeusta lukuunottamatta parityönä. Tehtävät: 1. Tee visuaalinen esitys yhdestä valitsemasta kehittämis- tai innovointimenetelmästä PowerPoint-esityksenä. 2. Valitse Theseuksesta oman alasi opinnäytetyö, kuvaa sen suunnittelu sekä sanallisesti että visuaalisesti (esim. aikajana, prosessikuvaus), laajuus noin 3 x A4. 3. Hae tehtävässä määritellystä aihealueesta lähdeaineistoa ja arvioi kriittisesti lähteiden luotettavuutta. Tämän tehtävän tekeminen tukee merkittävästi tehtäviä 4. ja 5. 4. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ: Havainnointitehtävä. Tämä pakollinen osa opintojaksoa. 5. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ: Kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, sisältää 2 osiota: a) tee tehtävä Moodlessa (tehtävä toteutettu tenttimuotoisena, yksilötehtävä) b) Tehkää kyselylomake Webropol-ohjelmalla liittyen tehtävän 4 aiheeseen 6. Tee annetusta materiaalista kuvia, taulukoita ja modernia infografiikkaa. 7. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ. Monivalintatentti Moodlessa tutkimus-, kehittämis- ja innovointimenetelmistä (yksilötehtävä), uusinnat Examissa Bonustehtävä,(paritehtävä tai yksilötehtävä). Laadullisen aineiston analysointi teemoittelemalla, laajuus noin 3 x A4

    Enrollment

    02.01.2023 - 24.03.2023

    Content scheduling

    Alustava aikataulu:

    ma 27.3. Opintojakson suunnitelma ja tavoite, tehtävien esittelyä, tutkimus-, kehittämis- ja innovointityö alalla
    ke 29.3. Ideointi-, innovointi- ja kehittämismenetelmät ja viikkotehtävän tekemistä
    ma 3.4. Opiskelijaesityksiä ideointi-, innovointi- ja kehittämismenetelmistä, tutkimus- ja kehittämishankkeen suunnittelu
    ke 5.4. Tietoperusta, lähdeviitteet, lähdeluettelo
    ke 12.4. Tiedonhaku, tietolähteet ja kriittinen arviointi
    ma 17.4. Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät
    ke 19.4 Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät
    ma 24.4. Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät
    ke 26.4. Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät
    ke 3.5. Tiedonkeruuviikko kvalitatiiviseen tutkimukseen liittyen
    ma 8.5. Tutkimustulosten havainnollistaminen, infografiikka, tutkimuksen raportointi
    ke 10.5. Tutkimuksen eettiset kysymykset, opinnäytetyö Haagassa, oman opinnäytetyön aiheen ideointia
    ma 15.5. Opintojakson päätös ja tentti
    ke 17.5. Itsenäistä työskentelyä: mahdollisen bonustehtävän tekemistä

    Groups
    • RR21SE
    • CONTACT
    Teachers

    Saija Laitinen, Kristiina Adamsson

    Seats

    15 - 40

    Further information

    Opintojakso sisältää:
    - tentin, joka on yksilötehtävä, max. 15p.
    - tehtävät parityönä, max. 85 pistettä

    Arvioinnin kohteet ja kriteerit
    Hyväksytty opintojakso arvioidaan asteikolla 1 - 5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.

    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija

    - Osaa hakea kehittämiseen ja tutkimukseen tarvittavia tiedonlähteitä sekä hallitsee viittaustekniikan
    - Osaa tehdä tutkimus- ja kehittämissuunnitelman
    - Tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä ja tutkimustoimintaan liittyviä eettisiä kysymyksiä

    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija (edellisten lisäksi)

    - Osaa valita ja käyttää soveltuvia menetelmiä tutkimusaineiston ja työelämätiedon hankkimiseen
    - Osaa arvioida ja analysoida aineistoja sekä perustella valintojaan
    - Osaa kuvata omaa tutkimusprosessia ja konkreettisia kehittämisehdotuksia

    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija (edellisten lisäksi)

    - Osaa arvioida kriittisesti tiedon, analyysien ja tutkimusten luotettavuutta
    - Osaa soveltaa eettisiä periaatteita tutkimus- ja kehittämistyössään
    - Osaa arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä


    Kokonaispisteet Arvosana
    100-90 5
    89-80 4
    79-70 3
    69-60 2
    59-40 1

    Degree Programme

    RUOKAT Degree Programme in Culinary Management

    R&D proportion

    0.00 cr

    Virtual proportion

    0.00 cr

    Evaluation scale

    H-5