•   Research and Development YHT1PI006-3020 24.10.2022-16.12.2022  5   (RH21SB, ...) +-
    Learning objectives
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa omassa opinnäytetyössään tai muussa kehityshankkeessa

    - hakea oleellista tietoa sekä arvioida kriittisesti lähteitä ja tiedon luotettavuutta,
    - kuvata asiatyylillä ja jäsennellysti tutkimusprosessia ja merkitä lähteet asianmukaisesti,
    - käyttää omaan opinnäytetyöhön tai projektiin soveltuvaa menetelmää aineiston ja työelämätiedon hankkimiseen ja analysointiin,
    - perustella valintojaan ja tehdä näkyväksi konkreettisia kehittämisehdotuksia, ja
    soveltaa eettisiä toimintaperiaatteita oman tutkimus- tai kehittämistyön kaikissa vaiheissa.
    Starting level and linkage with other courses
    Opintojakso edeltää opinnäytetyötä. Opintojakson aikana tai sen jälkeen opiskelija ilmoittautuu Wihissä opinnäytetyön tekijäksi.
    Contents
    Ks. osaamistavoitteet. Sisältö ilmoitetaan tarkemmin toteutuskuvauksissa.
    Assessment criteria
    Assessment criteria - grade 1
    Opiskelija

    - Osaa hakea kehittämiseen ja tutkimukseen tarvittavia tiedonlähteitä sekä hallitsee viittaustekniikan
    - Osaa tehdä tutkimus- ja kehittämissuunnitelman
    - Tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä ja tutkimustoimintaan liittyviä eettisiä kysymyksiä
    Assessment criteria - grade 3
    Opiskelija (edellisten lisäksi)

    - Osaa valita ja käyttää soveltuvia menetelmiä tutkimusaineiston ja työelämätiedon hankkimiseen
    - Osaa arvioida ja analysoida aineistoja sekä perustella valintojaan
    - Osaa kuvata omaa tutkimusprosessia ja konkreettisia kehittämisehdotuksia
    Assessment criteria - grade 5
    Opiskelija (edellisten lisäksi)

    - Osaa arvioida kriittisesti tiedon, analyysien ja tutkimusten luotettavuutta
    - Osaa soveltaa eettisiä periaatteita tutkimus- ja kehittämistyössään
    - Osaa arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä
    Further information
    Vastuuopettajat: Kristiina Adamsson, Kaarina Järventaus ja Juha Lindstedt

    Teaching methods and instruction

    Opintojakso on tarkoitettu Haagan restonomiopiskelijoille (ryhmälle RH21SB).

    Opintojaksolla on luentoja ja workshop-työskentelyä.

    Opintojaksolla on jatkuva arviointi, ohjausta tapahtuu 8 viikon aikana suullisesi ja kirjallisesti.


    Oppimistavoitteet

    Opintojakson suoritettuaan opiskelija
    •Ymmärtää tutkimus-, kehittämis- ja innovointimenetelmien peruskäsitteistön ja merkityksen kehittämistyössä
    •Osaa löytää ja hyödyntää kriittisesti hotelli-, ravintola- ja matkailualan ja niitä sivuavia tietolähteitä
    •Tuntee kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen perusteet ja ymmärtää monimenetelmäisyyden merkityksen
    •Osaa hyödyntää tutkimus-, kehittämis- ja innovointimenetelmiä
    •Tuntee tutkimusprosessin sekä restonomin opinnäytetyön vaatimukset ja rakenteen

    Sisältö
    •Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotyö alan yrityksissä ja organisaatioissa
    •Tutkimuksellisen kehittämishankkeen suunnittelu
    •Tiedonhaku, tiedonlähteet ja niiden kriittinen arviointi
    •Tutkimus-, kehittämis- ja innovointimenetelmät käytännössä
    •Tutkimus- ja kehittämistyön raportointi
    •Opinnäytetyö Haaga-Heliassa

    Learning material and recommended literature

    Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. WSOYpro. Helsinki. E-kirja. Luettu: 14.9.2022.

    Opinnäytetyökoordinaattorit 2022.Raportointiohje pitkille raporteille ja opinnäytetyölle. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy. Helsinki. Luettavissa: https://www.haaga-helia.fi/fi/raportointiohjeet. Luettu: 14.9.2022.

    Luentomateriaali Moodlessa.

    Working life connections

    Opintojaksolla tutustutaan matkailu- ja hospitality-alan tutkimus- ja kehittämistyöhön. Harjoitustehtäviä voidaan tehdä työelämän ja Haaga-Helian hankkeiden kanssa yhteistyössä toteutettavissa projekteissa.

    Campus

    Haagan toimipiste

    Exam dates and re-exam possibilities

    Tentti on Moodlessa periodin 1. viimeisellä viikolla. Mahdollisuus uusia seuraavan kahden periodin aikana.

    Teaching language

    Finnish

    Internationality

    Opintojaksolla tutustutaan hospitality-alan kansainvälisiin tietolähteisiin.

    Timing

    24.10.2022 - 16.12.2022

    Learning assignments

    Opintojakso sisältää tehtäviä, jotka tehdään pareittain. Alla olevien tehtävien tarkemmat tehtävänannot tulevat viikoittaisiin osioihin Moodleen. Tehtävät: 1. Tee visuaalinen esitys yhdestä valitsemasta kehittämis- tai innovointimenetelmästä PowerPoint-esityksenä. 2. Valitse Theseuksesta oman alasi opinnäytetyö, kuvaa sen suunnittelu sekä sanallisesti että visuaalisesti (esim. aikajana, prosessikuvaus), laajuus noin 3 x A4. 3. Hae tehtävässä määritellystä aihealueesta lähdeaineistoa ja arvioi kriittisesti lähteiden luotettavuutta. 4. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ: Haastattelutehtävä. Tutkimusmenetelmien tiedonkeruuseen tutustuminen. Laadullinen tutkimus: tehkää 1 haastattelu/ ryhmän jäsen (yhteensä 2 haastattelua). 5. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ: Kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, sisältää 2 osiota: a) tee tehtävä Moodlessa (tehtävä toteutettu tenttimuotoisena) b) Tehkää kyselylomake Webropol-ohjelmalla 6. Tee annetusta materiaalista kuvia, taulukoita ja modernia infografiikkaa. 7. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ. Monivalintatentti Moodlessa tutkimus-, kehittämis- ja innovointimenetelmistä. Bonustehtävä: Laadullisen aineiston analysointi teemoittelemalla, laajuus noin 3 x A4.

    Enrollment

    13.06.2022 - 21.10.2022

    Content scheduling

    Opetus maanantaisin klo 8.15-10.45 luokassa L401 ja tiistaisin klo 11.15-13.45 luokassa L401.

    Viikko 1. Opintojakson suunnitelma ja tavoite, tehtävien esittely, tutkimuksen ja kehittämistyön suunnittelu. Tutkimus-, kehittämis- ja innovointityö hospitality-alalla

    Viikko 2. Ideointi-, innovointi- ja kehittämismenetelmät

    Viikko 3. Tiedonhaku, tietolähteet ja kriittinen arviointi ja tutkimuksen etiikka

    Viikko 4. Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, tutkimuksen raportointi

    Viikko 5. Kvalitatiiiviset tutkimusmenetelmät

    Viikko 6. Tutkimustulosten havainnollistaminen (kuvat, taulukot ja muu infografiikka ja tutkimuksen luotettavuus

    Viikko 7. Tutkimuksen eettiset kysymykset, restonomin opinnäytetyö

    Viikko 8. Tentti

    Groups
    • RH21SB
    • CONTACT
    Teachers

    Saija Laitinen, Jouko Loijas

    Seats

    15 - 40

    Further information

    Opintojakso sisältää:

    - tentin, joka on yksilötehtävä, max 15 p.
    - tehtäviä pääasiassa pareittain, max 85 p.


    Arvioinnin kohteet ja kriteerit
    Hyväksytty opintojakso arvioidaan asteikolla 1 - 5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.
    Arvosana 1: Osaa hakea kehittämiseen ja tutkimukseen tarvittavia tiedonlähteitä. Osaa tehdä tutkimus- ja kehittämissuunnitelman. Tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä ja tutkimustoimintaan liittyviä eettisiä kysymyksiä.
    Arvosana 3: Osaa valita ja käyttää soveltuvia menetelmiä tutkimusaineiston ja työelämätiedon hankkimiseen. Osaa analysoida tietoa aineistoja ja perustella valintojaan. Osaa kuvata omaa tutkimusprosessia ja konkreettisia kehittämisehdotuksia.
    Arvosana 5: Osaa arvioida kriittisesti tiedon, analyysien ja tutkimusten luotettavuutta. Osaa soveltaa eettisiä periaatteita tutkimus- ja ja kehittämistyössään. Osaa arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä.


    Kokonaispisteet Arvosana
    100-90 5
    89-80 4
    79-70 3
    69-60 2
    59-40 1

    Degree Programme

    HOTRA Degree Programme in Hotel and Restaurant Management

    R&D proportion

    0.00 cr

    Virtual proportion

    0.00 cr

    Evaluation scale

    H-5