•   Applied Design Research TKI2HM001-3055 10.01.2025-18.05.2025  5   (LIAM24, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä organisaatioiden ja yritysten kehittämistehtävät sekä perustellusti valita kehittämistehtävälle oikean tutkimuksen lähestymistavan ja aineistonkeruumenetelmän ja soveltaa näitä. Hän osaa suunnitella ja aikatauluttaa tutkimus- ja kehitystehtäväprojektin. Lisäksi opiskelija osaa kuvata aineistonkeruumenetelmiä kehittämistehtävän tai opinnäytetyön suunnitelmassa tai jossain muussa projektitehtävässä opintojakson aikana. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmien valinnassa sekä hahmottaa kirjallisuuden ja empiirisen aineiston yhteyden siihen. Hän pystyy käyttämään tutkimus- tai kehittämistyön tuloksia organisaation kehittämisessä.

    Opiskelija pystyy arvioimaan soveltavan tutkimuksen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimusmenetelmien sopivuutta omassa opinnäytetyössään tai muussa projektissa. Opiskelija pystyy kriittisesti arvioimaan valitun lähestymistavan, tiedon keruumenetelmän sekä kirjallisuuden ja empiirisen aineiston. Hän pystyy hyödyntämään tutkimus- ja kehitysprojektin tuloksia strategisessa organisaation kehittämisessä.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opiskelija on ilmoittautunut valitsemansa suuntautumisen opiskelijaksi. Tämä opintojakso kuuluu ylemmän ammattikorkeakoulun (YAMK) opetussuunnitelmaan. Opintojakson suorittaminen edellyttää ylemmän ammattikorkeakoulun opiskeluoikeutta.
    Sisältö
    Mitä on soveltava tutkimus?
    Tutkimus- ja kehittämistehtävien lähestymistavat
    Tiedon keruun strategiat
    Kehitystehtävä prosessina
    Tutkimusetiikka
    Soveltava tutkimus organisaation kehittämisen osana
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä organisaatioiden ja yritysten kehittämistehtävät sekä valita kehittämistehtävälle oikean tutkimuksen lähestymistavan ja tiedonkeruumenetelmän. Hän osaa suunnitella ja aikatauluttaa tutkimus- ja kehitystehtäväprojektin. Opiskelija osaa käyttää tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä tärkeimpiä konsepteja mutta ei osaa arvioida niitä kriittisesti. Kyky tuottaa uutta tietoa organisaation kehittämiseen on heikko.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa valittua tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistapaa sekä tiedon keruumenetelmää kehittämistehtävän tai opinnäytetyön suunnitelmassa tai jossain muussa projektitehtävässä kurssin aikana. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmän valinnassa sekä kirjallisuuden että empiirisen datan suhteen. Hän pystyy käyttämään tutkimus- tai kehittämistyön tuloksia organisaation kehittämisessä.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Edellisten lisäksi opiskelija pystyy arvioimaan soveltavan tutkimuksen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimusmenetelmien sopivuutta omassa opinnäytetyössään tai muussa projektissa. Opiskelija pystyy perustelemaan tutkimuksen lähestymistavan ja metodit sekä kriittisesti arvioimaan valitun lähestymistavan, tiedon keruumenetelmän sekä kirjallisuus- ja empiiriset lähteet. Hän pystyy hyödyntämään tutkimus- ja kehitysprojektin tuloksia strategisessa organisaation kehittämisessä.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojakso sisältää ennakkotehtävän ennen ensimmäsitä lähijaksoa. Lähijakson lisäksi opinnot sisältävät neljä etätapaamista ja oppimistehtävän.
    Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian YAMK tutkintoihin. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu Liikunta-alan opiskelijoille.

    Vastuuhenkilö

    Outi Kangas-Korhonen

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Haaga-Helian opinnäytetyöohjeet
    Tutkimusmenetelmäkirjallisuutta

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    10.01.2025 - 18.05.2025

    Oppimistehtävät

    Joulukuu 2024: Moodlessa ennakkotehtävä ennen tammikuun lähijaksoa. Alustava ajatus Tutkimuksellisesta kehittämistehtävästä, josta syntyy opinnäytetyö. 15.1 Lähiopetus: Opintojakson esittely. Tutkimuksellinen kehittäminen. Työkalut ja ohjeet. Tiedonhaku Oppimistehtävä: tiedonhaku ja tutkimusartikkelien lukeminen Etäopetukset: 1. Opinnäytetyön tavoitteet ja tutkimuskysymykset 2. Tutkimusmenetelmät 3. Tutkimusmenetelmät 4. Aineistonhallinta ja eettiset kysymykset Oppimistehtävä: Opinnäytetyösuunnitelma, joiden läpikäynti 5.5. Lähijaksolla

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2025 - 10.01.2025

    Aikataulu

    Joulukuu 2024: Moodlessa ennakkotehtävä ennen tammikuun lähijaksoa. Alustava ajatus Tutkimuksellisesta kehittämistehtävästä, josta syntyy opinnäytetyö.
    15.1.2015 Lähiopetus: Opintojakson esittely. Tutkimuksellinen kehittäminen. Työkalut ja ohjeet. Tiedonhaku ja tiedon arviointi.
    Oppimistehtävä (palautus 9.2.2025): tiedonhaku ja tutkimusartikkelien lukeminen.
    Etäopetukset: Etäopetuksiin liittyy ennakkomateriaaleja.
    1. Opinnäytetyön kehittämistavoitteet ja tutkimuskysymykset ma 3.2 kello 15.00-16.00
    2. Tutkimusmenetelmät pe 7.3 kello 14.00-15.30
    3. Tutkimusmenetelmät pe 21.3 kello 14.00-15.30
    4. Aineistonhallinta ja eettiset kysymykset ma 7.4 kello 15.00-16.00
    Oppimistehtävä: Opinnäytetyösuunnitelma, palautus 27.4, joiden läpikäynti 5.5. Lähijaksolla

    Ryhmä
    • LIAM24
    • CONTACT
    • BLENDED
    Opettaja

    Kirsi Hämäläinen

    Paikkoja

    31 - 60

    Arviointitavat

    Oppimistehtävien arviointi:
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä organisaatioiden ja yritysten kehittämistehtävät sekä valita kehittämistehtävälle oikean tutkimuksen lähestymistavan ja tiedonkeruumenetelmän. Hän osaa suunnitella ja aikatauluttaa tutkimus- ja kehitystehtäväprojektin. Opiskelija osaa käyttää tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä tärkeimpiä konsepteja mutta ei osaa arvioida niitä kriittisesti. Kyky tuottaa uutta tietoa organisaation kehittämiseen on heikko.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa valittua tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistapaa sekä tiedon keruumenetelmää kehittämistehtävän tai opinnäytetyön suunnitelmassa tai jossain muussa projektitehtävässä kurssin aikana. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmän valinnassa sekä kirjallisuuden että empiirisen datan suhteen. Hän pystyy käyttämään tutkimus- tai kehittämistyön tuloksia organisaation kehittämisessä.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Edellisten lisäksi opiskelija pystyy arvioimaan soveltavan tutkimuksen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimusmenetelmien sopivuutta omassa opinnäytetyössään tai muussa projektissa. Opiskelija pystyy perustelemaan tutkimuksen lähestymistavan ja metodit sekä kriittisesti arvioimaan valitun lähestymistavan, tiedon keruumenetelmän sekä kirjallisuus- ja empiiriset lähteet. Hän pystyy hyödyntämään tutkimus- ja kehitysprojektin tuloksia strategisessa organisaation kehittämisessä.

    Koulutus

    LIAM Master’s Degree Programme in Sport

    T&K-osuus

    3.00 op

    Virtuaaliosuus

    4.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5