•   Applied Design Research TKI2HM001-3054 24.03.2025-16.05.2025  5   (MAICTF, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä organisaatioiden ja yritysten kehittämistehtävät sekä perustellusti valita kehittämistehtävälle oikean tutkimuksen lähestymistavan ja aineistonkeruumenetelmän ja soveltaa näitä. Hän osaa suunnitella ja aikatauluttaa tutkimus- ja kehitystehtäväprojektin. Lisäksi opiskelija osaa kuvata aineistonkeruumenetelmiä kehittämistehtävän tai opinnäytetyön suunnitelmassa tai jossain muussa projektitehtävässä opintojakson aikana. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmien valinnassa sekä hahmottaa kirjallisuuden ja empiirisen aineiston yhteyden siihen. Hän pystyy käyttämään tutkimus- tai kehittämistyön tuloksia organisaation kehittämisessä.

    Opiskelija pystyy arvioimaan soveltavan tutkimuksen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimusmenetelmien sopivuutta omassa opinnäytetyössään tai muussa projektissa. Opiskelija pystyy kriittisesti arvioimaan valitun lähestymistavan, tiedon keruumenetelmän sekä kirjallisuuden ja empiirisen aineiston. Hän pystyy hyödyntämään tutkimus- ja kehitysprojektin tuloksia strategisessa organisaation kehittämisessä.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opiskelija on ilmoittautunut valitsemansa suuntautumisen opiskelijaksi. Tämä opintojakso kuuluu ylemmän ammattikorkeakoulun (YAMK) opetussuunnitelmaan. Opintojakson suorittaminen edellyttää ylemmän ammattikorkeakoulun opiskeluoikeutta.
    Sisältö
    Mitä on soveltava tutkimus?
    Tutkimus- ja kehittämistehtävien lähestymistavat
    Tiedon keruun strategiat
    Kehitystehtävä prosessina
    Tutkimusetiikka
    Soveltava tutkimus organisaation kehittämisen osana
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä organisaatioiden ja yritysten kehittämistehtävät sekä valita kehittämistehtävälle oikean tutkimuksen lähestymistavan ja tiedonkeruumenetelmän. Hän osaa suunnitella ja aikatauluttaa tutkimus- ja kehitystehtäväprojektin. Opiskelija osaa käyttää tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä tärkeimpiä konsepteja mutta ei osaa arvioida niitä kriittisesti. Kyky tuottaa uutta tietoa organisaation kehittämiseen on heikko.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa valittua tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistapaa sekä tiedon keruumenetelmää kehittämistehtävän tai opinnäytetyön suunnitelmassa tai jossain muussa projektitehtävässä kurssin aikana. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmän valinnassa sekä kirjallisuuden että empiirisen datan suhteen. Hän pystyy käyttämään tutkimus- tai kehittämistyön tuloksia organisaation kehittämisessä.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Edellisten lisäksi opiskelija pystyy arvioimaan soveltavan tutkimuksen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimusmenetelmien sopivuutta omassa opinnäytetyössään tai muussa projektissa. Opiskelija pystyy perustelemaan tutkimuksen lähestymistavan ja metodit sekä kriittisesti arvioimaan valitun lähestymistavan, tiedon keruumenetelmän sekä kirjallisuus- ja empiiriset lähteet. Hän pystyy hyödyntämään tutkimus- ja kehitysprojektin tuloksia strategisessa organisaation kehittämisessä.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    - Opintojaksolla tarjoillaan omaopiskelumateriaali, jota koskevaa osaamista mitataan monivalintatentillä (arviointiasteikko 0-5).
    - Toisena kurssitehtävänä opiskelija laatii version opinnäytetyösuunnitelmastaan, joka arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
    - Opinnäytetyösuunnitelman tekemisen tukemiseksi tarjotaan 5 keskustelusessiota, joihin osallistuminen on suositeltavaa. Osallistumisaktiivisuus nostaa arvosanaa.

    Vastuuhenkilö

    Kevin Gore

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Kurssikirja:
    Katri Ojasalo, Teemu Moilanen, Jarmo Ritalahti (2015) Kehittämistyön menetelmät - Uudenlaista osaamista liiketoimintaan
    HH:n kirjastossa on suuri määrä teosta verkkokirjana.

    Muu oppimateriaali löytyy kurssisivustolta (Moodle).

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    24.03.2025 - 16.05.2025

    Oppimistehtävät

    1. Monivalintatentti 2. Alustava opinnäytetyösuunnitelma

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2025 - 21.03.2025

    Aikataulu

    - Kurssisivusto aukeaa viimeistään opintojakson virallisena aloituspäivänä 27.3.2025.
    - Opintojakson tapaamiset järjestetään verkossa Zoom yhteydellä klo 17.40 alkaen.

    Opintojakson tapaamiset:
    27.03.2025
    03.04.2025
    10.04.2025
    24.04.2025
    08.05.2025
    15.05.2025

    Ryhmä
    • MAICTF
    • EVENING
    • MACOMF
    • ONLINE
    • MASTRF
    Opettaja

    Kevin Gore

    Paikkoja

    31 - 60

    Arviointitavat

    Arviointi perustuu Haaga-Helian vakiintuneisiin arviointikriteereihin.

    Koulutus

    LUJOM Degree Programme in Business Development and Leadership, LITEM Degree Programme in Business Technologies, PAKEM Degree Programme in Service Business Leadership and Development

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    1.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5