Opetus koostuu lähiopetuksesta, pienryhmätyöskentelystä sekä itsenäisestä työskentelystä. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia pedagogisia lähestymistapoja, kuten ”flipped classroom”-oppimista. Lähiopetusjaksojen aikana opiskelijat tutustuvat myös alan asiantuntijoihin, jotka vierailevat luennoilla tai fasilitoivat työpajoja. Opintojaksoon kuuluu kolme lähiopetuspäivää, joissa hyödynnetään vuorovaikutuksellisia oppimismenetelmiä. Osa opintojakson tehtävistä suoritetaan itsenäisesti ja pienryhmissä. Henkilökohtaiset tavoitteet antavat pohjan itsenäiselle työskentelylle. Opiskelijalta edellytetään kykyä työskennellä itsenäisesti. Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi. Moodle palvelee opintojakson virtuaalisena oppimisympäristönä.
Lyhyesti:
* n. 24h lähiopetusta
* 110h itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä
* 1h oman oppimisen arviointi
Aarni Tuomi
Tämä kurssi sisältää melko paljon sekä käsitteellistä että empiiristä lukemista. Se edellyttää korkeaa omatoimisen opiskelun tasoa, ja osallistujien odotetaan etsivän relevanttia materiaalia, lukevan laajasti ja ajattelevan kriittisesti ja itsenäisesti. Kohtuullinen määrä ennakkolukemista ennen jokaista oppituntia on odotettavissa. Alla osallistujat voivat tutustua useisiin suuntaa-antaviin julkaisuihin, jotka toimivat kurssin taustamateriaalina. Lähteiden määrästä ei kuitenkaan kannata huolestua; käymme luokassa näitä läpi myös yhdessä. Lisää kurssiin liittyviä resursseja on saatavilla kurssin Moodle-sivulla.
* Boswijk, A., Peelen, E. & Olthof, S. 2012. Economy of Experiences (3rd ed.). Amsterdam: European Centre for the Experience Economy.
* Christensen, J. 2009. Global Experience Industries: The Business of the Experience Economy. Aarhus: Aarhus University Press.
* Gilmore, J. H., & Pine II, B. J. 2007. Authenticity: What Consumers Really Want. Boston: Harvard Business School Press.
* Jensen, R., & Aaltonen, M. 2013. The Renaissance Society: How the Shift from Dream Society to the Age of Individual Control will Change the Way You Do Business. New York: McGraw-Hill.
* Kuiper, G. & Smit, B. 2014. Imagineering: Innovation in the Experience Economy. CABI Publishing. Wallingford.
* O’Dell, T., & Billing, P. 2005. Experiencescapes: Tourism, Culture and Economy. Copenhagen: Copenhagen Business School Press.
* Pine II, B. J., & Gilmore, J. H. 2019. The Experience Economy: Competing for Customer Time, Attention, and Money (Revised ed.). Boston: Harvard Business Review Press.
* Sundbo, J. & Sørensen, F. (Eds) 2013. Handbook on the Experience Economy. Edward Elgar Publishing. Cheltenham.
Ajankohtaiset esimerkit.
Pasilan toimipiste
Kurssilla ei ole tenttiä.
Suomi
Tämä kurssi kehittää kansainvälistä ajattelutapaa sisällyttämällä kansainvälisiä elementtejä ja esimerkkejä oppimissisältöön. Fasilitaattorit käyttävät opetusmenetelmiä, jotka ovat sopivia kulttuurisesti monimuotoisille osallistujille. Joitakin oppitunteja tai niiden osia pidetään englanniksi. Kurssin materiaalit sisältävät monipuolisesti aineistoja eri maista ja kulttuureista, ja kurssin oppimistehtävät kannustavat osallistujia tutkimaan ja pohtimaan glocaaleja kysymyksiä ja näkökulmia edistäen samalla monikulttuurista osaamista. Kurssin oppimistehtäviä voi tehdä myös englanniksi.
20.10.2025 - 12.12.2025
Kurssin tehtävät esitellään kurssin alkaessa.
14.05.2025 - 22.05.2025
Kurssin aikataulu tarkentuu lähempänä alkamisajankohtaa.
* Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT):
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa näytöllä toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Lisätietoja näyttöprosessista löytyy: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study katso kohta "Ohjeet osaamisen tunnistamiseen (master)".
Mario Passos Ascencao, Aarni Tuomi
15 - 30
* Tämä kurssi käyttää sekä formatiivisia että summatiivisia arviointimenetelmiä.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulun arvosteluskaala ei ole suhteellinen asteikko eikä siten vastaa täysin ECTS-arvosteluskaalaa. Ero on siinä, että ECTS-järjestelmä perustuu eri arvosanojen jakautumisen odotukseen, kun taas Haaga-Helian järjestelmä ei perustu siihen. Tämä tarkoittaa, että Haaga-Helian järjestelmässä ei ole sääntöä tai odotusta siitä, kuinka suuri osa kurssin osallistujista voi saada minkäkin arvosanan; jokainen opiskelija arvostellaan yksilöllisen suorituksensa perusteella, ei suhteessa muiden suoritukseen.
PAKEM Degree Programme in Service Business Leadership and Development
0.00 op
2.50 op
H-5