•   Experience Design SER705AS3Y-3001 20.10.2025-12.12.2025  5   (WEEKEND, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
    • Tunnistaa elämys- ja muutostalouden historian, keskeiset käsitteet ja arvonluonnin logiikan.
    • Muotoilee elämyksellisiä liiketoiminnan muotoja erilaisin dramatisoinnin, massaräätälöinnin ja henkilökohtaistamisen, pelillistämisen, tarinallistamisen, dramatisoinnin, ja moniaistisuuden kautta.
    • Kehittää ja vie käytäntöön tapoja elämysten ja muutosten tutkimukseen nyt ja tulevaisuudessa.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojaksolla ei ole edeltävyysehtoja. Tämä opintojakso kuuluu ylemmän ammattikorkeakoulun (YAMK) opetussuunnitelmaan. Opintojakson suorittaminen edellyttää ylemmän ammattikorkeakoulun opiskeluoikeutta.
    Sisältö
    • Elämys- ja muutostalouden alkuperä ja historia
    • Keskeiset käsitteet ja kehityksen raamit
    • Arvonluonti elämys- ja muutostalous
    • Elämysten ja muutosten dramatisointi
    • Elämysten ja muutosten digitalisointi
    • Elämysten autenttisuus and muutosten merkitykset
    • Elämysten ja muutosten tutkimus ja erilaiset tutkimusnäkökulmat
    • Elämysten ja muutosten massaräätälöinti ja henkilökohtaistaminen
    * Tulevaisuuden näkökulmat elämys- ja muutostalouteen
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opiskelija pystyy soveltamaan elämyksellisyyden ja muutoksen keskeisiä käsitteitä ja typologioita erilaisiin liiketoimintakonteksteihin. Opiskelija pystyy tunnistamaan erilaisia arvonluontitapoja: service-dominant logic (SDL), service logic (SL), Customer-dominant logic (CDL) and experience-dominant logic (EDL). Opiskelija yhdessä ryhmän kanssa esittää ja digitalisoi elämyksiä ja muutoksia. Opiskelija tunnistaa erilaisia tutkimustapoja elämysten ja muutosten tarkasteluun.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Yllä mainitun osaamisen lisäksi, opiskelija pystyy arvioimaan elämys- ja muutostalouden vaikutusta erilaisiin liiketoimintaympäristöihin. Hän pystyy mittaamaan elämysten autenttisuutta ja muutosten merkittävyyttä. Opiskelija tuntee massaräätälöinnin perusteet elämysten ja muutosten henkilökohtaistamiseksi.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Yllä mainitun osaamisen lisäksi, opiskelija pystyy analysoimaan elämys- ja muutostalouden vaikutuksia ja kehitystä. Opiskelija pystyy arvioimaan erilaisia tutkimustapoja elämysten ja muutosten ymmärtämiseen. Tulevaisuuden liiketoiminta-alueiden ennustaminen elämys- ja muutostalouden jälkeen.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opetus koostuu lähiopetuksesta, pienryhmätyöskentelystä sekä itsenäisestä työskentelystä. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia pedagogisia lähestymistapoja, kuten ”flipped classroom”-oppimista. Lähiopetusjaksojen aikana opiskelijat tutustuvat myös alan asiantuntijoihin, jotka vierailevat luennoilla tai fasilitoivat työpajoja. Opintojaksoon kuuluu kolme lähiopetuspäivää, joissa hyödynnetään vuorovaikutuksellisia oppimismenetelmiä. Osa opintojakson tehtävistä suoritetaan itsenäisesti ja pienryhmissä. Henkilökohtaiset tavoitteet antavat pohjan itsenäiselle työskentelylle. Opiskelijalta edellytetään kykyä työskennellä itsenäisesti. Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi. Moodle palvelee opintojakson virtuaalisena oppimisympäristönä.

    Lyhyesti:
    * n. 24h lähiopetusta
    * 110h itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä
    * 1h oman oppimisen arviointi

    Vastuuhenkilö

    Aarni Tuomi

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Tämä kurssi sisältää melko paljon sekä käsitteellistä että empiiristä lukemista. Se edellyttää korkeaa omatoimisen opiskelun tasoa, ja osallistujien odotetaan etsivän relevanttia materiaalia, lukevan laajasti ja ajattelevan kriittisesti ja itsenäisesti. Kohtuullinen määrä ennakkolukemista ennen jokaista oppituntia on odotettavissa. Alla osallistujat voivat tutustua useisiin suuntaa-antaviin julkaisuihin, jotka toimivat kurssin taustamateriaalina. Lähteiden määrästä ei kuitenkaan kannata huolestua; käymme luokassa näitä läpi myös yhdessä. Lisää kurssiin liittyviä resursseja on saatavilla kurssin Moodle-sivulla.

    * Boswijk, A., Peelen, E. & Olthof, S. 2012. Economy of Experiences (3rd ed.). Amsterdam: European Centre for the Experience Economy.
    * Christensen, J. 2009. Global Experience Industries: The Business of the Experience Economy. Aarhus: Aarhus University Press.
    * Gilmore, J. H., & Pine II, B. J. 2007. Authenticity: What Consumers Really Want. Boston: Harvard Business School Press.
    * Jensen, R., & Aaltonen, M. 2013. The Renaissance Society: How the Shift from Dream Society to the Age of Individual Control will Change the Way You Do Business. New York: McGraw-Hill.
    * Kuiper, G. & Smit, B. 2014. Imagineering: Innovation in the Experience Economy. CABI Publishing. Wallingford.
    * O’Dell, T., & Billing, P. 2005. Experiencescapes: Tourism, Culture and Economy. Copenhagen: Copenhagen Business School Press.
    * Pine II, B. J., & Gilmore, J. H. 2019. The Experience Economy: Competing for Customer Time, Attention, and Money (Revised ed.). Boston: Harvard Business Review Press.
    * Sundbo, J. & Sørensen, F. (Eds) 2013. Handbook on the Experience Economy. Edward Elgar Publishing. Cheltenham.

    Työelämäyhteydet

    Ajankohtaiset esimerkit.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Kurssilla ei ole tenttiä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Tämä kurssi kehittää kansainvälistä ajattelutapaa sisällyttämällä kansainvälisiä elementtejä ja esimerkkejä oppimissisältöön. Fasilitaattorit käyttävät opetusmenetelmiä, jotka ovat sopivia kulttuurisesti monimuotoisille osallistujille. Joitakin oppitunteja tai niiden osia pidetään englanniksi. Kurssin materiaalit sisältävät monipuolisesti aineistoja eri maista ja kulttuureista, ja kurssin oppimistehtävät kannustavat osallistujia tutkimaan ja pohtimaan glocaaleja kysymyksiä ja näkökulmia edistäen samalla monikulttuurista osaamista. Kurssin oppimistehtäviä voi tehdä myös englanniksi.

    Ajoitus

    20.10.2025 - 12.12.2025

    Oppimistehtävät

    Kurssin tehtävät esitellään kurssin alkaessa.

    Ilmoittautumisaika

    14.05.2025 - 22.05.2025

    Aikataulu

    Kurssin aikataulu tarkentuu lähempänä alkamisajankohtaa.

    Ryhmä
    • WEEKEND
    • CONTACT
    • MAEXPFHA
    • BLENDED
    • YAMK1SEB
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    * Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT):
    Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa näytöllä toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Lisätietoja näyttöprosessista löytyy: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study katso kohta "Ohjeet osaamisen tunnistamiseen (master)".

    Opettaja

    Mario Passos Ascencao, Aarni Tuomi

    Paikkoja

    15 - 30

    Arviointitavat

    * Tämä kurssi käyttää sekä formatiivisia että summatiivisia arviointimenetelmiä.

    Haaga-Helia ammattikorkeakoulun arvosteluskaala ei ole suhteellinen asteikko eikä siten vastaa täysin ECTS-arvosteluskaalaa. Ero on siinä, että ECTS-järjestelmä perustuu eri arvosanojen jakautumisen odotukseen, kun taas Haaga-Helian järjestelmä ei perustu siihen. Tämä tarkoittaa, että Haaga-Helian järjestelmässä ei ole sääntöä tai odotusta siitä, kuinka suuri osa kurssin osallistujista voi saada minkäkin arvosanan; jokainen opiskelija arvostellaan yksilöllisen suorituksensa perusteella, ei suhteessa muiden suoritukseen.

    Koulutus

    PAKEM Degree Programme in Service Business Leadership and Development

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    2.50 op

    Arviointiasteikko

    H-5