•   Customer Insight 1 SAL1LP101-3011 23.08.2021-17.12.2021  5   (LP1A, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Moduuli on osa Porvoo Campuksen osaamisperusteisen opetussuunnitelman perusopintoja, ja siinä kehitetään mm. seuraavia osaamisalueita: asiakasosaaminen ja palvelu, asiakashankinta ja asiakassuhteen vaaliminen, asiakkuuden elinkaari, asiakasanalyysi, asiakaskokemuksen ymmärtäminen, viestintä- ja argumentointiosaaminen, aktiivinen kuuntelu ja asiakaskeskeinen viestintä. Tarkemmat osaamistavoitteet on kirjattu osana arviointikriteereitä (ks. alla)
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Moduulilla ei ole lähtötasovaatimuksia.
    Sisältö
    - Asiakasymmärrys
    - Asiakkaiden tarpeiden kartoitus
    - Kuluttajakäyttäytyminen
    - Asiakkaan ostoprosessi
    - Asiakaskokemus
    - Osa sisällöstä suoritetaan englanniksi koska erillinen opintojakso Business English kuuluu moduuliin (englannin osuus 20 % moduuliavosanasta).
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija ymmärtää asiakashankinnan ja -suhteen hoitamisen merkityksen perusteet. Hänellä on kuitenkin vaikeuksia tunnistaa erilaisia asiakastyyppejä ja asiakkaiden tarpeita. Opiskelija pystyy analysoimaan kuluttajakäyttäytymistä muiden avustuksella. Hän tuntee asiakkaan ostoprosessin peruspiirteet ja osaa luetella joitain asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osallistuu projektin suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin pienellä panostuksella. Hän tarvitsee runsaasti ohjausta ja toisten opiskelijoiden tukea.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija ymmärtää asiakashankinnan ja -suhteen hoitamisen merkityksen hyvin. Hän osaa tunnistaa erilaisia asiakastyyppejä ja asiakkaiden tarpeita. Opiskelija kykenee analysoimaan kuluttajakäyttäytymistä ja segmentoimaan erilaisia kuluttajia. Hän tuntee asiakkaan ostoprosessin peruspiirteet hyvin ja osaa luetella useita asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osallistuu projektin suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin aktiivisesti.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija ymmärtää asiakashankinnan ja -suhteen hoitamisen merkityksen erittäin hyvin. Hän osaa tunnistaa erilaisia asiakastyyppejä ja mukauttamaan toimintaa asiakkaan tarpeiden pohjalta. Opiskelija kykenee analysoimaan kuluttajakäyttäytymistä, segmentoimaan kohderyhmiä ja positioimaan tuotteen kilpailutilanne huomioiden. Hän tuntee asiakkaan ostoprosessin ominaispiirteet erittäin hyvin ja osaa kartoitaa asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä tietyissä segmenteissä. Opiskelija osallistuu projektin suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin proaktiivisesti ja tukee muita opiskelijoita tarpeen mukaan.
    Lisätiedot
    -

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Lähiopetukseen perustuvassa toteutuksessa oppimistavat ovat:
    - lähiopetus (luennointi, ryhmätehtävät tunnilla, keskustelut, projektitöiden esitykset)
    - itsenäinen opiskelu (esim. tiedonhaku ja tentteihin valmistautuminen)
    - projektityö: liikeidearaportin asiakasnäkökulma (ryhmätyö)
    - kirjallinen tentti
    - englannissa suullinen tentti ja/tai tehtäviä

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Aiheeseen liittyvä kirjallisuus (myös E-kirjat ja online-artikkelit)
    Verkkotutoriaalit
    Yritysten verkkosivut
    Toimialaan liittyvät raportit ja tilastot
    Muu aiheeseen liittyvä materiaali
    Sosiaalisen median kanavat
    Englanninkielinen aineisto

    Työelämäyhteydet

    Oman liikeidean kehittäminen työelämälähtöisesti.

    Toimipiste

    Porvoon toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Asiakasosaamisen tentti viikolla 48, uusintatentti viikolla 49.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Kansainväliset lähteet.

    Ajoitus

    23.08.2021 - 17.12.2021

    Oppimistehtävät

    Oppimistehtävä 1: Liikeideasuunnitelman asiakasnäkökulma (ryhmätehtävä). Oppimistehtävä 2: Asiakasosaamisen tentti (yksilötehtävä). Oppimistehtävä 3: Business English. Oppimistehtävä 4: Vertaisarviointi ja oman oppimisen arviointitehtävä.

    Ilmoittautumisaika

    16.08.2021 - 20.08.2021

    Aikataulu

    Vko 34: Ei lähiopetusta LC1:sta johtuen
    Vko 35: Orientoituminen + toteutussuunnitelma. Asiakaskokemus (Customer Experience).
    Vko 36: Trendit liiketoiminnan lähtökohtana. Businessidean hahmottelua.
    Vko 37: Asiakkaiden segmentointi. Ostajapersoonat
    Vko 38: Arvolupaus (Value Proposition Canvas) ja empatiakartta (Empathy Map)
    Vko 39: Asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät ja ostoprosessi.
    Vko 40: Messuille valmistautuminen. Liikeideamessut ti 5.10.
    Vko 41: Asiakaspolku (asiakkaan näkökulma, Customer Journey), palvelupolku (yrityksen näkökulma, Service Blueprint).
    Vko 42: Intensiiviviikko. Ei opetusta.
    Vko 43: 4P/7P -malli. Markkinoinnin suunnittelu. Raportin aloitus viimeistään nyt!
    Vko 44: Myyntipuhe (Service Sales Pitch) Semifinaali
    Vko 45: Finaali
    Vko 46: Asiakasuskollisuus ja - kannattavuus.
    Vko 47: Tenttiin valmistautumista
    Vko 48: Asiakasosaamisen tentti. Liikeidearaportin palautus.
    Vko 49: Uusintatentti.
    Vko 50: Palaute syksyn opinnoista.

    Englannin (Business English) osuus erillisen ohjelman mukaan (Olav Vidjeskog)

    Ryhmä
    • LP1A
    • CONTACT
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    a) Suunnitelmaan pohjautuva omassa työssä oppiminen eli opinnollistaminen, mikäli opiskelija pystyy oppimaan opintojakson sisällöt työssään/harrastuksessaan. Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.

    b) Näyttö (jos opiskelija hallitsee jo opintojakson sisällöt). Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.

    Opettaja

    Kai Pietilä, Olav Vidjeskog, Anu Seppänen

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Liikeideasuunnitelman asiakasnäkökulma (ryhmätehtävä) 50%.

    Asiakasosaamisen tentti (yksilötehtävä) 30%.

    Business English 20%

    Koulutus

    LIIPO Degree Programme in Business Management

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5