Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on kasvattaa opiskelijoiden ymmärrystä digitaalisen myynnin ja verkkokaupan tarjoamista mahdollisuuksista sekä edistää tulevaisuuden uramahdollisuuksia vauhdilla kasvavalla ja nopeasti kehittyvällä alalla.
Opintojakson osaamistavoitteet kattavat verkkokaupan perusteet ja kehittämisen eri osa-alueita. Opiskelija oppii tuntemaan verkkokaupan toimintaperiaatteita, vaatimuksia sekä juridisia vaatimuksia. Lisäksi hän osaa suunnitella ja toteuttaa digitaalisen markkinoinnin kampanjoita, käyttäen hyväkseen muun muassa hakukoneoptimointia ja sosiaalista mediaa. Opiskelija kehittää myös taitojaan asiakaskokemuksen parantamisessa mm. analytiikkatyökaluja hyödyntäen.
Sisältö
Kurssi sisältää seuraavat kokonaisuudet:
1. Verkkokauppa ilmiönä ja lainsäädäntö: Osio käsittelee verkkokauppaa ilmiönä. Osiossa myös käydään läpi digitaaliseen liiketoimintaa vaikuttavaa lainsäädäntöä Suomessa.
2. Verkkokauppatyypit ja eri liiketoimintamallit: Osiossa käydään läpi verkkokauppojen erilaisia liiketoimintamalleja sekä mitä valmiuksia niiden perustaminen vaatii sekä, mitkä ovat minkäkin liiketoimintamallin heikkoudet ja vahvuudet.
3. Verkkokauppiaan digimarkkinointi: Osio käsittelee Verkkokauppiaan digimarkkinointi eri tulokulmista, miksi se on olennainen osa menestyksekästä liiketoimintaa? Miten saavutetaan laaja näkyvyys verkossa, tavoitetaan potentiaaliset asiakkaat tehokkaasti. Miten luodaan digitaalisen markkinoinnin avulla vuorovaikutus asiakkaiden kanssa, kasvatetaan bränditietoisuutta ja lisätään sitoutuneisuutta.
4. Digitaalinen myynti ja sen mittaaminen: Osion keskeisin sisältö on myynnin muutos sekä siihen kohdistunut disruptio eri toimialoilla. Osiossa keskitytään digitaalinen myynnin mahdollisuuksiin eri kanavissa ja miten niihin luodaan menestyvä strategia.
5. Verkkokauppa-alustat: Tässä osiossa tarkastellaan verkkokauppa-alustojen merkitystä liiketoiminnalle, alustojen keskeisiä ominaisuuksia sekä valinnan kriteerejä menestyksekkään verkkokaupan rakentamiseksi.
6. Data ja verkkokauppa: Digitaalinen myynti ja verkkokauppa avaavat yrityksille monipuolisia mahdollisuuksia, parantavat asiakaskokemusta ja tarjoavat välineitä kilpailuedun luomiseen. Menestyminen edellyttää kuitenkin innovatiivista lähestymistapaa ja jatkuvaa mittaamista sekä asiakasymmärryksen kerryttämistä datan avulla
Keronen, K. (2013). Johdata asiakkaasi verkkoon: opas koukuttavan sisältöstrategian luomiseen.
Lahtinen, T. (2013). Verkkokaupan käsikirja.
Lehtinen, J. (2023). Digijalkakauppa.
Mattinen, M. (2020). Mistä kasvua? : opas digiajan johtajalle.
Mattinen, M. (2023). Menesty digimarkkinoinnilla 2.0.
McIntyre, C., Melewar, T.C., & Dennis, C. (2016). Multi-channel marketing, branding and retail design: new challenges and opportunities.
Molenaar, C. (2013). The end of shops: social buying and the battle for the customer.
Mäkinen, R. (2023). Visuaalisen markkinoinnin käsikirja: kasvata myyntiä visuaalisin keinoin.
Ruokonen, M. (2016). Biteistä bisnestä! : digitaalisen liiketoiminnan käsikirja.
Salminen, T. & Rantanen, P. (2023). "Vihaan myyntiä!" : myynnin myytit ja modernit mahdollisuudet.
Schneider, G. (2024). E-commerce: business, technology, society 2024.
Virtanen, S. (2022). Tulevaisuuden verkkokauppa: kasvu ja kehitys.
Opintojakso koostuu yksilötehtävistä, jotka voi suorittaa omaan tahtiin kurssin aikaikkunan sisällä.
Suomi
Osa lähdeaineistosta on englanniksi, mutta pääsääntöisesti suomeksi.
13.01.2025 - 14.03.2025
Useita pieniä oppimistehtäviä
02.01.2025 - 10.01.2025
Juhana Isohanni
30 - 100
Arvosana muodostuu tehtävien perusteella.
TRALI Business Administration
0.00 op
5.00 op
H-5