Modulens kompetenser integreras i terminsprojekt och/eller i andra moduler om möjligt. I tillämpningarna används bl.a. följande inlärningsmetoder:
Forskande och utvecklande inlärning
Självständigt arbete och grupparbete, närundervisning
Multimodal inlärning
Företagsbesök och andra besök vid behov och om möjligt
Utvärdering av egen inlärning (not translated)
Digitalt material på webben länkad till Moodle
Autentiskt material från affärslivet (not translated)
Företagsbesök, gästföreläsare och samarbete med företag och nordiska organisationer om möjligt. Kursen gäller företagslivet,arbetslivskultur, marknadsföring och försäljning i Norden - aktuella branschenliga teman och material behandlas varje vecka. (not translated)
Porvoo Campus
Skirfltigt slutprov på campus 5.12. kl 8.30-9.30., omtenta 12.12.2021 kl 8.30 - 9.30
Muntligt prov på campus i smågrupper 5.12 kl 9.45 - 11.00 och 12.12 klo 8.30 -11 (tider bokas via Moodle under kursen) omtentor i januari 2022 (not translated)
Nordiskt material, nordiska gästföreläsare och samarbete med nordiska organisationer. (not translated)
22.08.2022 - 16.12.2022
Inlärningsuppgift 1: Nordiskt affärsliv: delta i/följa/se seminarier/webinarier/podcasts, individuellt, 1-5, 10%, 12.9 Inlärningsuppgift 2: Aktuellt inom branschen: två texter och ordlistor, ndividuellt 20% text 1 26.9, text 2 10.10 Inlärningsuppgift 3: Mötessimulation, grupparbete, 10% 6.11. Inlärningsuppgift 4: Projektkommunikation, individuellt 4.1 version 1 28.11 godkänt/icke-godkänt 4.2 version 2 (korrigerad) 5.12 1-5, 10% OBS! Uppgifter som lämnas in efter inlämningsdagen bedöms med -1 av vitsordet. Skriftligt slutprov: 20 % av kursbetyget och skriftliga färdigheter i examensbetyget Muntligt slutprov: 30% av kursbetyget och muntliga färdigheter i examensbetyget. (not translated)
13.06.2022 - 19.08.2022
Måndagar kl 8.15 - 10.45
Preliminärt program – OBS! tiderna och teman kan förändras p.g.a företagsbesök och gäster
29.8 Kursintroduktion, Nordisk bildkonst & konstvandring
5.9 Hur gör man affärer i Norden? Affärslivet och -kulturer i Norden (podcast),
Texter om Norden: läs på förhand, presentera och diskutera
12.9 Att sälja och marknadsföra i Norden
Uppgift 1: Seminarier/podcasts/webinarier – lämnas in
19.9. Nordiska varumärken, arbetsgivarvarumärken
26.9 Uppgift 2, text 1 lämnas in – Norden och min bransch
3.10 Möteskultur – teori, fraseologi och terminologi
10.10 Möteskultur – teori, fraseologi och övningar, simulationer
Uppgfit 2, text 2 lämnas in 10.10
Vecka 42 Learning camp 3 – ingen svenska
24.1 0 Mötesdokumentation (inbjudan, PM, protokoll), fraseologi och muntliga övningar
31.10 inga timmar – jobba i grupp med Uppgift 3 Mötessimulation, och lämna in den senast 31.10.
7.11 Att skriva rapport, projektkommunikation
14.11 Korta effektiva presentationer, reklam i Norden, Projektkommunikation
21.11 Marknadskanaler & statistik, Projektkommunikation
28.11 Att skriva och beskriva, Uppgift 5.1 projektkommunikation lämnas in28.11
5.12 Uppgift 5.2 projektkommunikation lämnas in 5.12
Skriftligt prov 8.30 – 9.30 på campus och muntliga prov 9.45-11
12.12 Muntliga prov på campus (8.30 – 11), Skriftligt omtenta (Exam) (not translated)
Godkännande av kunskaper som visats på annat sätt (opinnollistaminen / Work & Study), om den studerande lyckas lära sig studiehelhetens innehåll på sin arbetsplats/i sin hobby. Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren Riitta Forsnabba.
Identifiering och tillgodoräknande (på finska näyttö, om den studerande behärskar studiehelhetens innehåll). Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren Riitta Forsnabba. (not translated)
Liisa Wallenius, Marina Karlqvist
15 - 40
kontinuerlig bedöming på timmarna (jatkuva näyttö kurssin lähiopetuksessa)
osaamisperusteinen arviointi
Inlärningsuppgift 1: Nordiskt affärsliv: seminarier/webinarier/podcasts, individuellt, 1-5, 10%
Inlärningsuppgift 2: Aktuellt inom branschen och branschordlista, individuellt 20%
Inlärningsuppgift 3: Mötessimulation, grupparbete, 10%
Inlärningsuppgift 4: Projektkommunikation, individuellt, (version 1 hyv./hyl. och version 2 1-5, 10%)
De uppgifter som är försenade bedöms med -1 av vitsordet.
Skriftligt slutprov: 20 % av kursbetyget och skriftliga färdigheter i examensbetyget
Muntligt slutprov: 30% av kursbetyget och muntliga färdigheter i det andra inhemska språket i examensbetyget
Den studerande måste lämna in alla kursuppgifter och klara dem samt delta och klara proven i slutet av kursen. (not translated)
VIMA Degree Programme in Sales and Visual Marketing
5.00 op
0.00 op
H-5