•   Customer Insight and Marketing MAR001HH1A-3172 13.01.2025-16.05.2025  5   (REB1HA1, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    • määritellä markkinoinnin peruskäsitteet sekä prosessit
    • kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen
    • kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä ja kanavista Suomessa ja ulkomailla
    • kuvata asiakkaiden tarpeita ja asiakaspolkuja
    • tunnistaa kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen asiakasymmärrykseen
    • tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja soveltaa niitä vastuullisesti.
    Sisältö
    Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
    - markkinoinnin peruskäsitteet
    - markkinoinnin kehittyminen ja sen merkitys yritykselle
    - kuluttajakäyttäytymisen ja asiakkaisiin liittyvän tiedon yhdistäminen asiakasprofiilien rakentamisessa (asiakasymmärrys)
    - markkinoinnin kilpailukeinot 4p:stä ( tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä) laajennettuun 7 p:hen (henkilöstö, asiakaspalvelu sekä prosessit )
    - brändin merkitys kilpailuetuna
    - vastuullisuus ja kansainvälisyys markkinoinnissa
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Opiskelija:
    • tuntee markkinointiin liittyvät peruskäsitteet ja prosessit ja keskeiset markkinoinnin tavoitteet
    • ymmärtää asiakaskeskeisyyden merkityksen toiminnassa
    • osaa kuvailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja asiakastarpeita
    • osaa nimetä suomalaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä ja kanavia, joista asiakkaisiin liittyvää tietoa on saatavilla.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    • osaa muotoilla markkinoinnin tavoitteita ja ymmärtää brändin ja palvelulupauksen merkityksen
    • osaa vertailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja ymmärtää niiden yhteyden markkinoinnin ja myynnin tavoitteisiin
    • ymmärtää kestävän kehityksen periaatteet ja kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen markkinoinnissa ja myynnissä
    • osaa kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä. Osaa kehittää ratkaisuja asiakastarpeisiin sekä viestiä omat ideansa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    • osaa perustella eri kilpailukeinojen edut ja haasteet ja soveltaa niitä markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden saavuttamiseksi
    • .osaa analysoida kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista markkinoinnissa
    • ymmärtää kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen
    • opiskelija osaa analysoida asiakastarpeita ja kehittää markkinointitoimenpiteiden avulla lisäarvoa asiakkaalle sekä viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu erityisesti restonomitutkinnon Work&Study -opiskelijoille, toteutus on näyttömuotoinen.

    Itsenäinen opiskelu ja opitun soveltaminen omalle työpaikalle/kohdeyritykseen.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    - Opettajan luentomateriaalit videona ja pdf-tiedostoina.
    - Yrityksen asiakasmarkkinointi (Bergström & Leppänen 2015 tai uudempi), saatavilla Haaga-Helian kirjastosta painettuna ja e-kirjana.
    - Suositeltava tukiteos on Consumer Behavior (Solomon 2015 tai uudempi), saatavilla Haaga-Helian kirjastosta painettuna ja e-kirjana.

    Työelämäyhteydet

    Hospitality-alaan liittyvät esimerkit, tehtävissä sovelletaan opittua valittuihin kohdeyrityksiin.

    Toimipiste

    Haagan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ei tenttiä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Opinnoissa hyödynnetään kansainvälisiä esimerkkejä.

    Ajoitus

    13.01.2025 - 16.05.2025

    Oppimistehtävät

    Näyttötehtävä 1: Markkinoinnin käsitteet. 0-30 p. Kirjallinen vastaus yksilötehtävänä. Näyttötehtävä 2a: Asiakasymmärrys ja markkinoinnin kilpailukeinot (Markkinointimix 7 P). 0-40 p. Opiskelijan valitsema kohde (yritys/tuote/palvelu) peilattuna markkinoinnin kilpailukeinoihin. Videoksi tehty Power Point -esitys yksilö- tai paritehtävänä. Näyttötehtävä 2b: Toteutuksen opiskelijat jaetaan pienryhmiin, jotka osoittavat oppimansa 8.4. näyttötilaisuuden teemakeskustelussa. Arvioidaan yksilösuorituksena. 0-30 p. Hyväksyttyyn läpäisyyn liittyy myös itsearviointi opintojakson lopussa. Se ei vaikuta arvosanaan.

    Ilmoittautumisaika

    07.01.2025 - 10.01.2025

    Aikataulu

    Osallistuminen 1. kerran infotilaisuuteen, 2. kerran välitsekkiin ja 3. kerran näyttötilaisuuteen on edellytys tähän W&S-näyttömuotoiseen toteutukseen osallistumiseksi. Tapaamisajankohdat Haagan kampuksella ovat:

    ma 10.2. klo 8-10.45
    ma 10.3. klo 8-10.45
    ti 8.4. klo 8.45

    Ryhmä
    • REB1HA1
    • WORKSTUDY
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    - suoraan näyttöön meneminen ilman W&S-opinnollistamista omalle työpaikalle
    - päivätoteutukset opintojaksosta
    - monimuotototeutukset opintojaksosta
    - virtuaalitoteutukset opintojaksosta

    Opettaja

    Sonja Haaksluoto

    Paikkoja

    15 - 40

    Koulutus

    RESTO Hospitality and Tourism Management

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5