•   Customer Insight and Marketing MAR001HH1A-3168 19.08.2024-11.10.2024  5   (CONTACT, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    • määritellä markkinoinnin peruskäsitteet sekä prosessit
    • kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen
    • kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä ja kanavista Suomessa ja ulkomailla
    • kuvata asiakkaiden tarpeita ja asiakaspolkuja
    • tunnistaa kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen asiakasymmärrykseen
    • tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja soveltaa niitä vastuullisesti.
    Sisältö
    Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
    - markkinoinnin peruskäsitteet
    - markkinoinnin kehittyminen ja sen merkitys yritykselle
    - kuluttajakäyttäytymisen ja asiakkaisiin liittyvän tiedon yhdistäminen asiakasprofiilien rakentamisessa (asiakasymmärrys)
    - markkinoinnin kilpailukeinot 4p:stä ( tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä) laajennettuun 7 p:hen (henkilöstö, asiakaspalvelu sekä prosessit )
    - brändin merkitys kilpailuetuna
    - vastuullisuus ja kansainvälisyys markkinoinnissa
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Opiskelija:
    • tuntee markkinointiin liittyvät peruskäsitteet ja prosessit ja keskeiset markkinoinnin tavoitteet
    • ymmärtää asiakaskeskeisyyden merkityksen toiminnassa
    • osaa kuvailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja asiakastarpeita
    • osaa nimetä suomalaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä ja kanavia, joista asiakkaisiin liittyvää tietoa on saatavilla.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    • osaa muotoilla markkinoinnin tavoitteita ja ymmärtää brändin ja palvelulupauksen merkityksen
    • osaa vertailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja ymmärtää niiden yhteyden markkinoinnin ja myynnin tavoitteisiin
    • ymmärtää kestävän kehityksen periaatteet ja kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen markkinoinnissa ja myynnissä
    • osaa kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä. Osaa kehittää ratkaisuja asiakastarpeisiin sekä viestiä omat ideansa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    • osaa perustella eri kilpailukeinojen edut ja haasteet ja soveltaa niitä markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden saavuttamiseksi
    • .osaa analysoida kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista markkinoinnissa
    • ymmärtää kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen
    • opiskelija osaa analysoida asiakastarpeita ja kehittää markkinointitoimenpiteiden avulla lisäarvoa asiakkaalle sekä viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Vuorovaikutteiset luennot, pienryhmä-, pari- ja yksilötyöskentelyä. Opiskelija saa palautetta tehtävistä opettajalta ja vertaispalautetta muilta opiskelijoilta.

    Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu restonomi-tutkinnon opiskelijoille. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opintojakson kirjalähteet:
    Bergström & Leppänen, 2021, Yrityksen asiakasmarkkinointi

    Lisälukemisto:
    Kotler, Principles of Marketing
    Armstrong – Kotler: Marketing: an introduction, International edition, 2015 tai uudempi painos. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education, Inc.
    Muut Moodlessa jaettavat materiaalit

    Työelämäyhteydet

    Opintojaksolla käytetään yrityksesimerkkejä ja oppimistehtävät linkitetään yrityselämään.

    Toimipiste

    Haagan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Opintojakson lopussa Moodle-tentti, joka pohjautuu oppikirjaan ja kurssimateriaaliin. Uusintatentti on Examissa.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Oppikirja on suomeksi, mutta muuta materiaalia voi olla myös englanniksi. Opintojaksolla hyödynnetään myös kansainvälisiä yritysesimerkkejä.

    Ajoitus

    19.08.2024 - 11.10.2024

    Oppimistehtävät

    Kaksi ryhmätyönä toteutettavaa asiakaspersoona & markkinointimix-tutkimusta kohdeyritykselle.

    Ilmoittautumisaika

    12.08.2024 - 16.08.2024

    Aikataulu

    Viikkotunnit lukujärjestyksen mukaan. Aloitustehtävien aikataulunmukaisella palautuksella varmistat paikkasi toteutuksella. Opintojakso vaatii ryhmätyöskentelyä. Moodle-tentti on kurssin viimeisellä viikolla.

    Ryhmä
    • CONTACT
    • RE1HA4
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    AHOT sovittava opettajan kanssa opintojakson alussa.

    Opettaja

    Riitta Räisänen

    Paikkoja

    15 - 45

    Arviointitavat

    Tentti ja opintojakson tehtävät (T1 ja T2). Tarkemmat arviointikriteerit löytyvät Moodlesta. Kurssi arvoidaan asteikolla 1-5.

    Koulutus

    RESTO Hospitality and Tourism Management

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5