•   Marketing Law LAW003AS2A-3006 19.08.2024-11.10.2024  5   (TR4HEMAR1, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    - hallitsee markkinointia koskevia ohjeita ja sääntelyä ja tuntee alaa koskevia vakiintuneita käytänteitä
    - tunnistaa kuluttajamarkkinointiin liittyviä erityispiirteitä
    -tietää immateriaalioikeuksien merkityksen ja osaa laillisesti käyttää suojattua aineistoa markkinoinnissa
    -tuntee markkinointialan keskeisten instanssien ratkaisukäytäntöä ja osaa huomioida sitä markkinoinnissa
    - osaa asiakas- ja markkinointirekistereihin liittyvää keskeistä sääntelyä
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    - tietää keskeiset markkinointia koskevat ohjeet ja säädökset ja osaa hakea markkinointiin liittyvää tietoa.
    - osaa peruskäsitteet ja –tilanteet liittyen tavaramerkkeihin ja tekijänoikeuksiin
    - tietää tietosuojan vaikutuksen asiakas- ja markkinointirekistereihin
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    - tietää ja osaa soveltaa keskeisiä markkinointia koskevia ohjeita ja sääntelyä
    - osaa hakea ajankohtaista markkinointiin liittyvää tietoa, mukaanlukien markkinointialan keskeisten instanssien ratkaisukäytäntö.
    - tuntee immateriaalioikeuksien merkityksen markkinoinnissa, ja osaa soveltaa tavaramerkki- ja tekijänoikeuslakeja yrityksen markkinointitarpeisiin.
    - tuntee tietosuojalainsäädännön vaatimukset liittyen asiakas- ja markkinointirekistereihin
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    - hallitsee ja osaa soveltaa markkinointia koskevia ohjeita ja sääntelyä.
    - tuntee alan vakiintuneita käytäntöjä ja keskeisten instanssien ratkaisukäytäntöä.
    - tuntee immateriaalioikeuksien merkityksen markkinoinnissa, ja osaa soveltaa tavaramerkki- ja tekijänoikeuslakeja erilaisiin yrityksen markkinointitarpeisiin sekä tuntee niihin liittyviä sopimuskäytäntöjä.
    - hallitsee tietosuojalainsäädännön vaatimukset liittyen asiakas- ja markkinointirekistereihin ja osaa hahmotella yksinkertaisen rekisteriselosteen

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Online-tunneille osallistumista edellytetään min 75% tunneista.
    Tunneilla käytetään vaihtelevia, osallistavia ja soveltavia oppimismenetelmiä : luennot, itsenäisen työskentelyn ohjaus, oppimis- ja ryhmätehtävät sekä tapausanalyysit sekä -esitykset.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Keskeisin materiaali on Moodlessa jaettava materiaali (diat, artikkelit, linkit, verkkosivustot jne). Opintojakson aikana saatetaan joiltain osin suositella alan teoksia, jotka ilmoitetaan opintojakson aikana. Opettaja varmistaa saatavuuden ennen teoksen suosittelua.

    Työelämäyhteydet

    Aiheet liittyvät kiinteästi yritysten toimintaan, ja esimerkkeinä käytetään oikeita yrityselämän tilanteita.

    Toimipiste

    Porvoon toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ei tenttiä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Alan suositukset ja ohjeet perustuvat monelta osin kansainvälisten organisaatioiden julkaisuihin. Lisäksi EU-lainsäädäntö ohjaa markkinointia ja tietosuojaa.

    Ajoitus

    19.08.2024 - 11.10.2024

    Oppimistehtävät

    Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan se suoritetaan arvioitavilla oppimistehtävillä, joita on neljä. Näiden lisäksi opintojaksolla on ryhmätöitä ja harjoituksia, joiden tekeminen vaikuttaa aktiivisuuden arviointiin. Tehtävät arvioidaan pisteillä tai hyväksytty/hylätty, arviointikriteeristö kerrotaan tehtävän yhteydessä. Myöhässä palautetun oppimistehtävän maksimiarvosana on puolet pistemäärästä, ja palautteen ja/tai oikean vastauksen antamisen jälkeen tehtävää ei enää voi palauttaa. Kokonaispistemäärä on 50 pistettä, ja opintojakson läpäisyyn tulee saada 20 pistettä. Tehtäviä ei voi uusia, eikä arvosanoja korottaa. Tehtävien viimeiset palautuspäivät ilmoitetaan tehtävän yhteydessä.

    Ilmoittautumisaika

    03.06.2024 - 16.08.2024

    Aikataulu

    Tarkempi ohjelma ja aikataulu tulee Moodleen.

    Ryhmä
    • TR4HEMAR1
    • TR3PCECO
    • TR3PCMAR1
    • TR4HEMAR2
    • ONLINE
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Näyttö ja opinnollistaminen

    Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Opintojakso voidaan myös suorittaa opinnollistamalla. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study. Kysy lisää vastuuopettajalta Kirsi Ola (kirsi.ola@haaga-helia.fi)

    Opettaja

    Kirsi Ola

    Paikkoja

    15 - 60

    Arviointitavat

    Arviointikriteeri - arvosana 1
    - tietää keskeiset markkinointia koskevat ohjeet ja säädökset ja osaa hakea markkinointiin liittyvää tietoa.
    - osaa peruskäsitteet ja –tilanteet liittyen tavaramerkkeihin ja tekijänoikeuksiin
    - tietää tietosuojan vaikutuksen asiakas- ja markkinointirekistereihin.

    Arviointikriteeri - arvosana 3
    - tietää ja osaa soveltaa keskeisiä markkinointia koskevia ohjeita ja sääntelyä.
    - osaa hakea ajankohtaista markkinointiin liittyvää tietoa, mukaanlukien markkinointialan keskeisten instanssien ratkaisukäytäntö.
    - tuntee immateriaalioikeuksien merkityksen markkinoinnissa, ja osaa soveltaa tavaramerkki- ja tekijänoikeuslakeja yrityksen markkinointitarpeisiin.
    - tuntee tietosuojalainsäädännön vaatimukset liittyen asiakas- ja markkinointirekistereihin.

    Arviointikriteeri - arvosana 5
    - hallitsee ja osaa soveltaa markkinointia koskevia ohjeita ja sääntelyä.
    - tuntee alan vakiintuneita käytäntöjä ja keskeisten instanssien ratkaisukäytäntöä.
    - tuntee immateriaalioikeuksien merkityksen markkinoinnissa, ja osaa soveltaa tavaramerkki- ja tekijänoikeuslakeja erilaisiin yrityksen markkinointitarpeisiin sekä tuntee niihin liittyviä sopimuskäytäntöjä.
    - hallitsee tietosuojalainsäädännön vaatimukset liittyen asiakas- ja markkinointirekistereihin ja osaa hahmotella yksinkertaisen rekisteriselosteen.

    Koulutus

    TRALI Business Administration

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5