•   Hospitality in changing business environment HOT2RH004-3008 21.08.2023-15.12.2023  9   (RHM31, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija
    • analysoi ja kehittää hotelli- ja ravintola-alan liiketoimintamalleja
    • suunnittelee kannattavia tuotteita ja palveluita asiakaslähtöisesti seuraten toimintaympäristöä
    • tunnistaa erilaisia ansaintaperiaatteita ja voi perustella niillä kannattavat päätökset liiketoiminnan suunnittelussa, kehityksessä ja toteutuksessa
    • tunnistaa muutos- ja kehittämisprosessiin liittyvät mahdollisuudet ja haasteet
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Suositellaan suoritettavaksi opintojakson Esimiestyö- ja kannattava liiketoiminta hotelli- ja ravintola-alalla jälkeen.
    Sisältö
    Eri liiketoimintamallit ja trendit
    • Tuotteiden ja palveluiden analysointi sekä suunnittelu kannattavuusnäkökulma huomioiden tiimien ja niiden vastuiden johtaminen
    • Tuottojen, tuloksen ja asiakkuusarvon mittaaminen ja hallinta
    • Kokonaisvaltainen laadunhallinta
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija tunnistaa ja osaa nimetä erilaisia liiketoimintakonsepteja, liiketoimintamalleja ja ansaintaperiaatteita. Tunnistaa muutokseen ja kehittämiseen liittyvät mahdollisuudet ja haasteet. Lisäksi opiskelija tuntee alan tuotteiden ja palveluiden suunnittelun ja toteutuksen käytänteet.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija tunnistaa, osaa vertailla ja analysoida erilaisia liiketoimintakonsepteja, liiketoimintamalleja ja ansaintaperiaatteita. Ymmärtää muutokseen ja kehittämiseen liittyvät mahdollisuudet ja haasteet. Lisäksi opiskelija osaa suunnitella tuotteita ja palveluita asiakaslähtöisesti seuraten toimintaympäristöä.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija osaa kriittisesti vertailla ja analysoida erilaisia liiketoimintakonsepteja, liiketoimintamalleja ja ansaintaperiaatteita ja tämän pohjalta perustella kannattavia liiketoiminnallisia päätöksiä. Osaa analysoida ja toimia muutos- ja kehittämisprosessissa. Lisäksi opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kannattavia tuotteita ja palveluita asiakaslähtöisesti seuraten toimintaympäristöä.
    Lisätiedot
    Elinkeinoyhteistyötä liiketoimintamallien, konseptien ja palveluiden kehittämisessä.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät monimuotototeutuksena.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Vähintään yksi futuristi Elina Hiltusen kirjoista (luettelo sivustolla whatsnext.fi)
    Valinnaisia artikkeleita / podcasteja Moodlessa olevan tarkemman luettelon mukaan.
    Business Model Canvas.
    Muu kurssimateriaali Moodlessa.

    Työelämäyhteydet

    Kurssin materiaali, oppimis- ja kehittämistehtävät liittyvät tiiviisti elinkeinoon ja työelämään.

    Toimipiste

    Haagan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Laskentatoimen tentti

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Esimerkkejä kansainvälisistä majoitus- ja ravintolayrityksistä. Mahdolliset yritysvierailijat ja vierailevat opettajat.

    Ajoitus

    21.08.2023 - 15.12.2023

    Oppimistehtävät

    Ennakkotehtävä Oppimistehtävä 1: kirjallinen referaatti (yksilötehtävä) Oppimistehtävä 2: ryhmäkeskustelu ja yhteenveto Oppimistehtävä 3: a) palvelukonseptin laatiminen ja mallintaminen vähintään Business Model Canvasia hyödyntäen, b) palvelukonseptin laadunhallintajärjestelmän luominen

    Ilmoittautumisaika

    12.06.2023 - 18.08.2023

    Aikataulu

    Lukujärjestyksen ja Moodlen mukaan

    Ryhmä
    • RHM31
    • BLENDED
    • CONTACT
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    a. Omassa työssä oppimalla (opinnollistaminen).
    b. Opiskelija voi saada aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustetuksi suorittamalla opintojaksosta näytön (AHOT): yhteys ohjaajaan.

    Opettaja

    Hanna Moisio, Nina Niemi, Terhi Oksanen-Alén

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Oppimistehtävä 1 - 25 pistettä
    Oppimistehtävä 2 - 20 pistettä
    Oppimistehtävä 3 - 30 pistettä
    Tentti - 25 pistettä
    40-54 p. = arvosana 1, 55-66 p.= 2, 67-78 p.= 3, 79-90 p. = 4, 91-100 p. = 5

    Koulutus

    HOTRA Degree Programme in Hotel and Restaurant Management

    T&K-osuus

    3.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5