•   Entrepreneurship and Business Operations ENT001HH1A-3031 22.08.2022-16.12.2022  5   (ITB2PADIG1, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    o toimia yrittäjämäisesti
    o yrittäjyyden ja liiketoiminnan keskeiset käsitteet
    o kuvata yrittäjäksi ryhtymisen tapoja, mahdollisuuksia, yrittäjyyden ilmenemismuotoja sekä yhtiömuotoja,
    o arvioida yrittäjyyttä sekä verkostoja yksilön näkökulmasta,
    o hyödyntää tietoperustaa sekä BMC-mallia kuvatessaan ja arvioidessaan liiketoimintaa, vastuullisuus huomioiden.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Ei edeltävyysvaatimuksia.
    Sisältö
    o Yrittäjyyden ja liiketoiminnan keskeiset käsitteet
    o Yrittäjyys Suomessa
    o Yrittäjyysosaaminen
    o Yrittäjyyden mahdollisuudet
    o Vastuullisuus liiketoiminnassa
    o Liiketoimintamalli, Business Model Canvas
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Osaa
    o ottaa vastuun tehtävistään
    o käyttää yrittäjyyden, liiketoiminnan sekä vastuullisuuden keskeisiä käsitteitä
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Edellisen lisäksi osaa
    o arvioida omia mahdollisuuksiaan toimia yrittäjänä
    o arvioida liiketoiminnan mahdollisuuksia sekä yrittäjäksi ryhtymistä
    o tunnistaa ja kuvata omat verkostonsa
    o yrittäjyyden ja liiketoiminnan tietoperustan sekä vastuullisuuden yhteydet niihin.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Edellisen lisäksi osaa
    o analysoida yrittäjyyden haasteita ja mahdollisuuksia
    o analysoida liiketoimintamahdollisuuksia sekä -malleja.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Kyseessä on täysin virtuaalinen kurssi. Lähi- tai etäopetusta ei ole. Moodlessa on tehtäviä, jotka pitää suorittaa hyväksytysti, jotta pääsee jatkamaan seuraavaan tehtävään. Tehtävien suorittaminen edellyttää oppimateriaaliin perehtymistä.
    Opettaja ohjaa tarvittaessa esim. sähköpostin välityksellä.
    Opettaja arvioi tehtävät, joiden perusteella arvosana annetaan.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Materiaali Moodlessa.

    Työelämäyhteydet

    Liiketoimintamalli ja raportti tehdään itse valitusta yrityksestä.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ei tenttiä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    22.08.2022 - 16.12.2022

    Oppimistehtävät

    Useita oppimistehtäviä, jotka tulee hyväksytysti suorittaa, jotta pääsee eteenpäin seuraavaantehtävään. Arvosana muodostuu seuraavista tehtävistä: - Tehtävä yrittäjyydestä (50 %) - Liiketoimintamalli itsevalitusta kohdeyrityksestä (25 %) - Kirjallinen raportti tsevalitusta kohdeyrityksestä (25 %).

    Ilmoittautumisaika

    13.06.2022 - 19.08.2022

    Aikataulu

    Opintojaksolle otetaan uusia opiskelijoita viikoittain - mutta perjantain 30.9.2022 klo 16 jälkeen ei enää oteta uusia opiskelijoita. Arvioitavia tehtäviä luetaan ja arvioiidaan kerran viikossa. Mikäli tarvitset jostain syystä arvioinnin ja arvosanan opintojaksosta noiden päivämäärien välissä, laita viesti sähköpostitse!

    Voit työskennellä omaan tahtiisi, sillä aikaa opintojakson suorittamiselle on kummankin jakson ajan. Eli suorituksia voi tehdä perjantaihin 16.12.2022 asti. Tämän jälkeen ei suorituksia oteta vastaan, eli myöhästyneitä töitä ei huomioida.

    Ryhmä
    • ITB2PADIG1
    • VIRTUAL
    • ITB2PAICB1
    • ITB2PAICI1
    • ITB2PASOF1
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Katso opintojakson tiedot (näyttönä suorittaminen).

    Opettaja

    Anne Leinovaara-Matomäki

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Tehtävä yrittäjyydestä (50 %)
    Liiketoimintamalli itsevalitusta kohdeyrityksestä (25 %)
    Kirjallinen raportti itsevalitusta kohdeyrityksestä (25 %).
    Ohjeistetaan ja käydään tarkoin läpi ensimmäisellä luentokerralla.

    Arviointi –kriteerien perusperiaatteet tiivistettyinä suomeksi; tarkemmat-, ykistyiskohtaiset kriteerit moodlessa. Arviointi perustuu aina oppimistehtäviin ja niiden tavoitteisiin suhteutettuna.

    Huomaa, että Plagioinnin -tarkastus ohjelma Ourginal / Urkundia käytetään tehtävien tarkastuksessa.
    • Ainoastaan tehtävät, jotka on palautettu aikataulussa ohjeen mukaan arvioidaan. Myöhästyneitä suorituksia ei huomioida.

    Hylätty
    Oppimistehtävien suorittaminen osoittaa useissa arviointikohteina olevissa kyvyissä olevan vakavia puutteita ilman niitä kompensoivia erityisansioita. Tai opiskelija jättää tehtävät tai niihin mahdollisesti kuuluvat esitykset pitämättä. Tai myöhästyy palautusaikataulusta / deadlinestä. Jos mikä tahansa tehtävä tai niiden osa-alue ei täytä hyväksytyn kriteeriä, kokonaissuoritusta ei voida merkitä ja hyväksyä.

    • Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
    Opiskelija osoittaa hallitsevansa oppimistehtävien suorittamisen perus-kyvyt, mutta tehtävissä on selviä puutteita. Työkalujen & teorioiden sekä lähteiden käyttö on vähäistä (tai muuten jätetty lähdekritiikki hyvin vähäiseksi). Lähteiden merkitsemisessä saattaa myös olla puutteita. Kieli saattaa olla haparoivaa ja tehtävät ovat mahdollisesti lyhyitä, eivätkä kovin analyyttisiä. Esitys ( jos sellainen kuuluu kurssiin ) voi myös olla heikkotasoinen. Itse- ja vertaisarviointi (mikäli sellaista pyydetään) on lyhyt ja epäanalyyttinen. Myös oman oppimisen analysointi saattaa jäädä vähäiseksi. Keskustelualustan keskusteluun osallistuminen on kevyttä, omia aloitteita on vähän tai ne ovat heikkotasoisia ja mahdollisesti epä-analyyttisiä.

    • Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
    Oppimistehtävät on hyvin ja analyyttisesti tehty ja selkeästi esitetty. Opiskelija osoittaa hallitsevansa pääosin oppimistehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Suorituksen erityisansioilla voidaan kompensoida joissakin mainituissa kyvyissä mahdollisesti ilmenneitä puutteita. Lähteiden käyttö on laajaa ja hyvin monipuolista, lähdemerkinnät huolellisesti tehty ja käytettyjä työkaluja & teorioita on runsaasti ja / tai niitä on käytetty ansiokkaasti ja sovellettu hyvin. Tehtävien esitys on korkeatasoinen (mikäli käytössä). Itse- ja vertaisarviointi on myös laaja ja analyyttinen sekä reflektoiva ja konstruktiivinen (mikäli sitä käytetään kurssilla). Myös oman oppimisen arviointiin tehtävissä sekä mahdollisiin kehityskohteisiin jatkossa on paneuduttu. On siis selkeästi paneuduttu siihen mitä kaikkea kurssilla on opittu, ja läpikäyty se, sekä mitä oppimisen eteen on itse ja myös mahdollisissa pienryhmässä tehty ja mitä ehkä voisi jatkossa vielä kehittää. Lisäksi Moodlen keskustelualustalla opiskelija on käynyt analyttistä, laajaa ja kattavaa keskustelua kurssin teemoista monipuolisesti.

    • Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
    Suorituksessa on keskeiset arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita ilman näitä mitätöiviä puutteita. Kaikki edellä mainitut alempien arvosanojen kriteerit ylittyvät ja työkalujen & teorioiden käyttö on erittäin laajaa. Lähteitä on runsaasti, ne on merkitty oikein ja lähdekritiikkiä on myös harrastettu. Esitys (mikäli sitä kurssilla käytetään) on kokonaisuudessaan korkeatasoinen. Itsearviointi / vertaisarviointi (mikäli sitä pyydetään) on myös erittäin analyyttinen ja laaja sekä reflektoiva ja konstruktiivinen. Omaa oppimista ja jatkon kehitystehtäviä on analysoitu erittäin huolellisesti. Moodlen keskustelualueelle on osallistuttu laajasti, ansiokaasti ja huolellisuutta osoittaen.

    Koulutus

    TRATI Business Information Technology

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    5.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5