•   Professional Communication COM001HH1A-3179 13.01.2025-14.03.2025  5   (RE2HA4, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    - viestiä suullisesti ja kirjallisesti tavoitteiden ja kohderyhmien edellyttämällä tavalla vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - hyödyntää useita viestinnän keinoja, kanavia ja digitaalisia alustoja
    - tunnistaa oman osaamisensa ja markkinoida osaamistaan vakuuttavasti
    - kohdata ja kuunnella muita sekä antaa ja vastaanottaa palautetta, ja viestiä kielitietoisesti
    - arvioida erilaisia tietolähteitä, niiden toimintatapoja ja motiiveja kriittisesti sekä tuntea vastuunsa tiedosta, jota välittää eteenpäin.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Tämä opintojakso on osa pakollisia avainosaamisten opintojaksoja.
    Sisältö
    - yritysviestinnän kenttä
    - tiedottava kirjoittaminen
    - erottuva esiintyminen
    - henkilöbrändi ja digitaalinen jalanjälki
    - työnhaku ja kohderyhmälähtöinen erottautuminen
    - kriittisen lukutaidon perusta
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Opiskelija:
    - osaa muotoilla suullista ja kirjallista viestintää tavoitteen ja tilanteen mukaisesti
    - tuntee erityyppisiä viestinnän kanavia ja digitaalisia alustoja.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    - osaa tuottaa tarkoituksenmukaisiin tietolähteisiin perustuvaa ja tehtävänannon mukaista viestintää kohderyhmälähtöisesti kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - osaa käyttää useita viestinnän kanavia ja alustoja
    - tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    - osaa tuottaa merkityksellistä sisältöä hyvällä suomen kielellä monipuolisia lähteitä hyödyntäen ja kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - osaa hyödyntää erityyppisiä viestinnän kanavia ja alustoja monipuolisesti
    - osaa viestiä vakuuttavasti vaativissa esiintymis- ja vuorovaikutustilanteissa.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu restonomitutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät.
    Opintojakso koostuu lukujärjestykseen merkityistä luennoista (5 lähikertaa) sekä opiskelijan itsenäisestä ja tiimityöskentelystä, josta muodostuu yhteensä 135 h opiskelijan työtä. Opetusmenetelminä käytetään luentoja, erityyppisiin materiaaleihin tutustumista ja tehtäviä.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Kortesuo, K. 2019. Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki
    Kurvinen, J., Tolvanen V. & Laine T. 2017. Henkilöbrändi. Asiantuntijasta vaikuttajaksi. Alma Media. Helsinki.
    Virtanen, S. 2020. Somemarkkinoinnin työkirja. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki

    Opettajan ilmoittama muu oheismateriaali, joka löytyy opintojakson Moodlesta. Verkossa oleva ja lähitunneilla jaettava materiaali sekä tiedotusvälineistä löytyvä ajankohtaisaineisto.

    Työelämäyhteydet

    Tehtävät kytkeytyvät tiiviisti työelämään viestinnän näkökulmasta.

    Toimipiste

    Haagan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Opintojakson arvioitavat tehtävät etenevät kumulatiivisesti, niihin valmistaudutaan luentojen aikana valmistavilla tehtävillä, joihin saa sekä ohjausta että vertaispalautetta. Ei uusintamahdollisuutta eikä tenttiä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Käytetään esimerkkejä myös kansainvälisistä yhteyksistä ja analysoidaan yrityksen kansainvälisten kohderyhmien huomioimista sisällöissä.

    Ajoitus

    13.01.2025 - 14.03.2025

    Oppimistehtävät

    Opintojaksolla käsitellään mm. seuraavia asioita: - Verkkokeskustelu henkilöbrändäyksen merkityksestä - Oman osaamisen tunnistaminen, sanallistaminen ja markkinointi - Työnhakuvideo tai muu vastaava oman osaamisen markkinointiin liittyvä esiintyminen, palautteen antaminen ja vastaanottaminen - Yritysviestinnän eri kanavien ja viestintätapojen analyysi ryhmissä - Esitysmateriaalin tuottaminen - Ryhmäesitys analyysistä innovatiivisilla ja ryhmien kesken vaihtelevilla tavoilla - Yritysviestintäanalyysin perusteella yksilötyönä tehty intranet-uutinen tai vastaava tiedottava teksti Englanniksi Opintojaksolla käsitellään mm. seuraavia asioita: - Verkkokeskustelu henkilöbrändäyksen merkityksestä - Oman osaamisen tunnistaminen, sanallistaminen ja markkinointi - Työnhakuvideo tai muu vastaava oman osaamisen markkinointiin liittyvä esiintyminen, palautteen antaminen ja vastaanottaminen - Yritysviestinnän eri kanavien ja viestintätapojen analyysi ryhmissä - Esitysmateriaalin tuottaminen - Ryhmäesitys analyysistä innovatiivisilla ja ryhmien kesken vaihtelevilla tavoilla - Yritysviestintäanalyysin perusteella yksilötyönä tehty intranet-uutinen tai vastaava tiedottava teksti. Oppimistehtävät: 1. Syvennyt henkilöbrändiin. (osuus arvosanasta 10 pistettä) - Tutkit digitaalista jalanjälkeäsi. - Asetat nykytila-analyysin jälkeen oman tahtotilasi. - Tunnistat ja sanallistat vahvuuksiasi ja osaamistasi. - Tämän kirjoitustehtävän tarkastaa automaatti. 2. Teet työnhakuvideon. - Analysoit kolme työnhakuvideota. (arviointi: hyväksytty) - Opettelet markkinoimaan osaamistasi. Laadit työnhakuvideoon käsikirjoituksen (osuus arvosanasta 20 pistettä). Opettaja antaa sinulle palautteen, jota kannattaa hyödyntää videosi toteuttamisessa. - Valmiiseen työnhakuvideoon saat palautteen opettajalta. (osuus arvosanasta 30 pistettä) 3. Analysoit yritysviestinnän eri kanavien ja viestintätapojen käyttöä. - Laadit tekstin, jossa analysoit yhden valitsemasi organisaation tai brändin viestintää. (osuus arvosanasta 10 pistettä). Tehtävän tarkastaa automaatti. - Kirjoitat analyysisi perusteella intranetissa julkaistavan sisäisen tiedotteen. Saat palautteen opettajalta. (osuus arvosanasta 30 pistettä) 4. Annat opintojaksopalautteen Pepin kautta.

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2025 - 10.01.2025

    Aikataulu

    Lähitapaamiset Haagan kampuksella maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 11-13.45. Opintojakson tarkempi aikataulu on Moodlessa. Aikataulu julkaistaan lähempänä toteutuksen alkamista.

    Toteutukselle osallistujilta edellytetään läsnäoloa jokaisella lähitapaamiskerralla.

    Ryhmä
    • RE2HA4
    • CONTACT
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Ammatillinen viestintä -opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    • viestiä suullisesti ja kirjallisesti tavoitteiden ja kohderyhmien edellyttämällä tavalla
    • hyödyntää useita viestinnän keinoja, kanavia ja digitaalisia alustoja
    • tunnistaa oman osaamisensa ja markkinoida osaamistaan vakuuttavasti
    • kohdata ja kuunnella muita sekä antaa ja vastaanottaa palautetta.

    Näytössä osoitat aiemmin hankitun osaamisesi, joka kattaa opintojakson osaamistavoitteet. Tutustu huolellisesti opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin ennen näyttöön osallistumista.

    Vastuuopettajat: Katriina Kolu, Johanna Stenros ja Kati Selvenius.
    Sähköpostiosoitteemme ovat muotoa etunimi.sukunimi@haaga-helia.fi.

    Opettaja

    Johanna Stenros

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Ajoissa palautetut tehtävät arvioidaan 0-5, myöhässä palautetut 0-3.

    Arvosanan muodostumisen pisteet
    88 - 100 > 5
    78 - 87,9 > 4
    68 - 77,9 > 3
    58 - 67,9 > 2
    40 - 57,9 > 1
    alle 40 > 0

    Koulutus

    RESTO Hospitality and Tourism Management

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5