Opintojakso on tarkoitettu Haagan restonomiopiskelijoille (ryhmälle RH21SB).
Opintojaksolla on luentoja ja workshop-työskentelyä.
Opintojaksolla on jatkuva arviointi, ohjausta tapahtuu 8 viikon aikana suullisesi ja kirjallisesti.
Oppimistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
•Ymmärtää tutkimus-, kehittämis- ja innovointimenetelmien peruskäsitteistön ja merkityksen kehittämistyössä
•Osaa löytää ja hyödyntää kriittisesti hotelli-, ravintola- ja matkailualan ja niitä sivuavia tietolähteitä
•Tuntee kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen perusteet ja ymmärtää monimenetelmäisyyden merkityksen
•Osaa hyödyntää tutkimus-, kehittämis- ja innovointimenetelmiä
•Tuntee tutkimusprosessin sekä restonomin opinnäytetyön vaatimukset ja rakenteen
Sisältö
•Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotyö alan yrityksissä ja organisaatioissa
•Tutkimuksellisen kehittämishankkeen suunnittelu
•Tiedonhaku, tiedonlähteet ja niiden kriittinen arviointi
•Tutkimus-, kehittämis- ja innovointimenetelmät käytännössä
•Tutkimus- ja kehittämistyön raportointi
•Opinnäytetyö Haaga-Heliassa
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. WSOYpro. Helsinki. E-kirja. Luettu: 14.9.2022.
Opinnäytetyökoordinaattorit 2022.Raportointiohje pitkille raporteille ja opinnäytetyölle. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy. Helsinki. Luettavissa: https://www.haaga-helia.fi/fi/raportointiohjeet. Luettu: 14.9.2022.
Luentomateriaali Moodlessa.
Opintojaksolla tutustutaan matkailu- ja hospitality-alan tutkimus- ja kehittämistyöhön. Harjoitustehtäviä voidaan tehdä työelämän ja Haaga-Helian hankkeiden kanssa yhteistyössä toteutettavissa projekteissa.
Haagan toimipiste
Tentti on Moodlessa periodin 1. viimeisellä viikolla. Mahdollisuus uusia seuraavan kahden periodin aikana.
Suomi
Opintojaksolla tutustutaan hospitality-alan kansainvälisiin tietolähteisiin.
24.10.2022 - 16.12.2022
Opintojakso sisältää tehtäviä, jotka tehdään pareittain. Alla olevien tehtävien tarkemmat tehtävänannot tulevat viikoittaisiin osioihin Moodleen. Tehtävät: 1. Tee visuaalinen esitys yhdestä valitsemasta kehittämis- tai innovointimenetelmästä PowerPoint-esityksenä. 2. Valitse Theseuksesta oman alasi opinnäytetyö, kuvaa sen suunnittelu sekä sanallisesti että visuaalisesti (esim. aikajana, prosessikuvaus), laajuus noin 3 x A4. 3. Hae tehtävässä määritellystä aihealueesta lähdeaineistoa ja arvioi kriittisesti lähteiden luotettavuutta. 4. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ: Haastattelutehtävä. Tutkimusmenetelmien tiedonkeruuseen tutustuminen. Laadullinen tutkimus: tehkää 1 haastattelu/ ryhmän jäsen (yhteensä 2 haastattelua). 5. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ: Kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, sisältää 2 osiota: a) tee tehtävä Moodlessa (tehtävä toteutettu tenttimuotoisena) b) Tehkää kyselylomake Webropol-ohjelmalla 6. Tee annetusta materiaalista kuvia, taulukoita ja modernia infografiikkaa. 7. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ. Monivalintatentti Moodlessa tutkimus-, kehittämis- ja innovointimenetelmistä. Bonustehtävä: Laadullisen aineiston analysointi teemoittelemalla, laajuus noin 3 x A4.
13.06.2022 - 21.10.2022
Opetus maanantaisin klo 8.15-10.45 luokassa L401 ja tiistaisin klo 11.15-13.45 luokassa L401.
Viikko 1. Opintojakson suunnitelma ja tavoite, tehtävien esittely, tutkimuksen ja kehittämistyön suunnittelu. Tutkimus-, kehittämis- ja innovointityö hospitality-alalla
Viikko 2. Ideointi-, innovointi- ja kehittämismenetelmät
Viikko 3. Tiedonhaku, tietolähteet ja kriittinen arviointi ja tutkimuksen etiikka
Viikko 4. Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, tutkimuksen raportointi
Viikko 5. Kvalitatiiiviset tutkimusmenetelmät
Viikko 6. Tutkimustulosten havainnollistaminen (kuvat, taulukot ja muu infografiikka ja tutkimuksen luotettavuus
Viikko 7. Tutkimuksen eettiset kysymykset, restonomin opinnäytetyö
Viikko 8. Tentti
Saija Laitinen, Jouko Loijas
15 - 40
Opintojakso sisältää:
- tentin, joka on yksilötehtävä, max 15 p.
- tehtäviä pääasiassa pareittain, max 85 p.
Arvioinnin kohteet ja kriteerit
Hyväksytty opintojakso arvioidaan asteikolla 1 - 5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.
Arvosana 1: Osaa hakea kehittämiseen ja tutkimukseen tarvittavia tiedonlähteitä. Osaa tehdä tutkimus- ja kehittämissuunnitelman. Tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä ja tutkimustoimintaan liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Arvosana 3: Osaa valita ja käyttää soveltuvia menetelmiä tutkimusaineiston ja työelämätiedon hankkimiseen. Osaa analysoida tietoa aineistoja ja perustella valintojaan. Osaa kuvata omaa tutkimusprosessia ja konkreettisia kehittämisehdotuksia.
Arvosana 5: Osaa arvioida kriittisesti tiedon, analyysien ja tutkimusten luotettavuutta. Osaa soveltaa eettisiä periaatteita tutkimus- ja ja kehittämistyössään. Osaa arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä.
Kokonaispisteet Arvosana
100-90 5
89-80 4
79-70 3
69-60 2
59-40 1
HOTRA Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma
H-5