•   Prototyypit ja tuotteistaminen SER001AS3A-3004 21.10.2024-13.12.2024  5   (CONTACT, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija perehtyy palvelujen prototypoinnin keinoihin ja palvelun tuotteistamiseen. Opintojakson aikana opiskelija suunnittelee ja toteuttaa erilaisia palveluprototyyppejä sekä suorittaa asiakastestausta. Testausten perustella opiskelijat osaavat perustella tuotteistettavaksi valitut ratkaisut.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Palvelumuotoilun perusteet opintojakso tai vastaava osaaminen.
    Opintojakso sijaitsee tradenomitutkinnon Palveluliiketoiminnan suuntautumisessa.
    Sisältö
    • Asiakaskokemus palveluliiketoiminnan lähtökohtana
    • Prototypoinnin menetelmät ja prosessi
    • Palvelun prototypoinnin työvälineet
    • Palvelun visuaalisen ilmeen kehittäminen
    • Palvelun tuotteistaminen ja arvolupaus
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:

    •tunnistaa erilaisia prototypoinnin menetelmiä
    •prototypoinnin rooli palvelukehityksessä
    •tunnistaa tuotteistamisen käsitteen
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:

    •tietää kuinka palveluprototyyppejä rakennetaan
    •osaa valita perustellen sopivan prototyyppimenetelmän
    •osaa tuotteistaa palvelua
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:

    •osaa tuottaa asiakasymmärrykseen perustuen palveluprototyyppejä
    •osaa tuotteistaa palvelua ja luoda arvolupauksen
    •osaa validoida tuotetun palvelun prototyypin

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opiskelija perehtyy palvelujen prototypoinnin keinoihin ja palvelun tuotteistamiseen. Opintojakson aikana opiskelija suunnittelee ja toteuttaa erilaisia palveluprototyyppejä sekä suorittaa asiakastestausta. Testausten perustella opiskelijat osaavat perustella tuotteistettavaksi valitut ratkaisut.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Stickdorn, M. & Schneider J. (2010) This is Service Design Thinking: – Basics – Tools - Cases
    Stickdorn, Marc, Hormess, M.E, Lawrence, A. & Jakob Schneider (2017) This Is Design Doing, e-book.
    Koivisto M., Säynäjäkangas J., Forsberg S. (2019): Palvelumuotoilun bisneskirja - Sidottu, suomi.
    Projektiin soveltuviin työkaluihin liittyvä kirjallisuus ja muut lähteet

    Työelämäyhteydet

    Mahdollisia toimeksiantoja yrityksiltä

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ei tenttiä

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    21.10.2024 - 13.12.2024

    Oppimistehtävät

    Ryhmä ja yksilötehtäviä. Sisältö • Asiakaskokemus palveluliiketoiminnan lähtökohtana • Prototypoinnin menetelmät ja prosessi • Palvelun prototypoinnin työvälineet • Palvelun visuaalisen ilmeen kehittäminen • Palvelun tuotteistaminen ja arvolupaus

    Ilmoittautumisaika

    03.06.2024 - 18.10.2024

    Aikataulu

    23.10.-15.12.2023 Tarkempi aikataulu lukujärjestyksessä ja toteutuksen Moodlessa.
    Blendid, contact

    Ryhmä
    • CONTACT
    • TR3HESER
    • BLENDED
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Opinnollistaminen
    Näyttö: Mikäli jo osaat tämän opintojakson sisällöt, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

    Opettaja

    Tuija Koskimäki, Katja Suihkonen

    Paikkoja

    15 - 45

    Arviointitavat

    Arviointikriteerit
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:

    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija
    •tunnistaa erilaisia prototypoinnin menetelmiä
    •prototypoinnin rooli palvelukehityksessä
    •tunnistaa tuotteistamisen käsitteen

    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija
    •tietää kuinka palveluprototyyppejä rakennetaan
    •osaa valita perustellen sopivan prototyyppimenetelmän
    •osaa tuotteistaa palvelua

    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija
    •osaa tuottaa asiakasymmärrykseen perustuen palveluprototyyppejä
    •osaa tuotteistaa palvelua ja luoda arvolupauksen
    •osaa validoida tuotetun palvelun prototyypin

    Koulutus

    TRALI Tradenomi liiketalous

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    2.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5