Prototyypit ja tuotteistaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SER001AS3A-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.06.2024 - 18.10.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 21.10.2024 - 13.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 45
- Koulutus
- TRALI Tradenomi liiketalous
- Opettajat
- Katja Suihkonen
- Tuija Koskimäki
- Ryhmät
-
CONTACTLähitoteutus
-
TR3HESERTradenomi liiketalous, 3. lukukausi, Helsinki, palvelujen ja liiketoiminnan kehittäminen
-
BLENDEDMonimuotototeutus
- Opintojakso
- SER001AS3A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
23.10.-15.12.2023 Tarkempi aikataulu lukujärjestyksessä ja toteutuksen Moodlessa.
Blendid, contact
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Virtual, Contact, Blended
Näyttö: Mikäli jo osaat tämän opintojakson sisällöt, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Intro
Tunnetko jo palvelujen prototypoinnin? Tule mukaan kehittämään ja testaamaan palveluja prototypoinnin keinoin. Palvelukonsepti voidaan konkretisoida nopean protoilun prosessilla. Esimerkiksi proto voidaan rakentaa pahvista tai käyttöliittymä piirretään sarjakuvana. Opi miten protypoinnin ja tuotteistamisen avulla ideasta saadaan muotoilua liiketoimintaa.
Oppimateriaalit
Stickdorn, M. & Schneider J. (2010) This is Service Design Thinking: – Basics – Tools - Cases
Stickdorn, Marc, Hormess, M.E, Lawrence, A. & Jakob Schneider (2017) This Is Design Doing, e-book.
Koivisto M., Säynäjäkangas J., Forsberg S. (2019): Palvelumuotoilun bisneskirja - Sidottu, suomi.
Projektiin soveltuviin työkaluihin liittyvä kirjallisuus ja muut lähteet
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Opiskelija perehtyy palvelujen prototypoinnin keinoihin ja palvelun tuotteistamiseen. Opintojakson aikana opiskelija suunnittelee ja toteuttaa erilaisia palveluprototyyppejä sekä suorittaa asiakastestausta. Testausten perustella opiskelijat osaavat perustella tuotteistettavaksi valitut ratkaisut.
Työelämäyhteydet
Mahdollisia toimeksiantoja yrityksiltä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Opinnollistaminen
Näyttö: Mikäli jo osaat tämän opintojakson sisällöt, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Oppimistehtävät
Ryhmä ja yksilötehtäviä.
Sisältö
• Asiakaskokemus palveluliiketoiminnan lähtökohtana
• Prototypoinnin menetelmät ja prosessi
• Palvelun prototypoinnin työvälineet
• Palvelun visuaalisen ilmeen kehittäminen
• Palvelun tuotteistaminen ja arvolupaus
Arviointitavat
Arviointikriteerit
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija
•tunnistaa erilaisia prototypoinnin menetelmiä
•prototypoinnin rooli palvelukehityksessä
•tunnistaa tuotteistamisen käsitteen
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija
•tietää kuinka palveluprototyyppejä rakennetaan
•osaa valita perustellen sopivan prototyyppimenetelmän
•osaa tuotteistaa palvelua
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija
•osaa tuottaa asiakasymmärrykseen perustuen palveluprototyyppejä
•osaa tuotteistaa palvelua ja luoda arvolupauksen
•osaa validoida tuotetun palvelun prototyypin