Hotelli- ja ravintolaliiketoiminnan palvelukulttuurin johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: LEA2HR002-3024

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.01.2023 - 24.03.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
27.03.2023 - 19.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Haagan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 40
Koulutus
HOTRA Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma
Opettajat
Anna-Liisa Aarti
Outi Rekola
Ryhmät
RH21SB
RH21SB Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon ko., 2021 aloittaneet
CONTACT
Lähitoteutus
RH21SA
RH21SA Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon ko., 2021 aloittaneet
Opintojakso
LEA2HR002

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Kurrsiteemat periodin viikkojen mukaan
1. Aloitus ja kurssin esittely sekä palvelukulttuuri ja monikulttuurisuus
2. Asiakaskokemus ja henkilöstökokemus
3. Vieraanvaraisuus, kokemuksellisuus, elämyksellisyys, diversiteetti
4. Yhteistyö, kohtaamiset ja ryhmäilmiöt sekä arvostava vuorovaikutus ja roolien rakentuminen
5. Luottamus, psykologinen ja sosiaalinen pääoma, työhyvinvointi
6. Johtajuus: Transformatiivinen johtajuus palvelussa, Dialogisen kehittämisen periaatteet ja käytäntöjä
7. Palautteet ja kurssin päätös

Oppimateriaalit

TENTTIKIRJA:
Fischer, M. & Vainio, S. (2015). Potkua palvelubisnekseen: Asiakaskokemus luodaan yhdessä (2. p.). Helsinki: Talentum Pro.
Saatavana myös e-kirjana https://www.ellibslibrary.com/reader/9789521421327

MUU MATERIAALI:
Korkiakoski, K. & Karhinen, R. (2019). Asiakaskokemus ja henkilöstökokemus: Uusi aika, uudenlainen johtaminen. Helsinki: Alma Talent.
Saatavana myös e-kirjana: https://bisneskirjasto-almatalent-fi.ezproxy.haaga-helia.fi/teos/BAGBGXDTEB#piste:t1

Catani, J. 2008. Yritystapahtuma kontekstina ja kulttuurisena kokemuksena. Jyväskylän yliopisto.
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/19203/9789513934309.pdf?seque

Tunneilla (viikot 1-8) esitelty materiaali: diat, artikkelit, videot..

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Opiskelija voi ensimmäisellä lähikerralla 30.3.2023 valita haluaako hän suorittaa toteutusen
lähiopiskeluna vai itsenäisenä opiskeluna.
LÄHIOPISKELU:
-lähitunnit Haagassa torstaisin ja perjantaisin.
-ryhmätehtäviä ja itsenäisesti suoritettavia tehtäviä
-kurssitentti

ITSENÄINEN OPISKELU
-opiskelija opiskelee kursin materiaalit itseänisesti viikkoteemojen mukaan
-itsenäiset tehtävät jotka palautetaan Moodleen aikataulun mukaan
-ei sisällä lähi- tai etäopetusta

Työelämäyhteydet

Moduulissa työstetään yhteistyökumppanien antamia kehityskohteita ja -aiheita.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssitentin aikataulu ilmoitetatan kurssialustalla Moodlessa.

Kansainvälisyys

Esimerkkejä kansainvälisistä palveluyrityksistä. Mahdolliset yritysvierailijat ja vierailevat opettajat.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

100% lähiopiskelu
tai
100% itsenäinen opiskelu

opimistapa valitaan kurssin ensimmäisellä tapaamiskerralla

Oppimistehtävät

Kurssiin kuuluu useita oppimistehtäviä, jotka arvioidaan kurssisuorituksina.
Kurssitehtävät lähiopiskelu:
-tehtävät (analyysit, reflektiot, esseet)
-ryhmätehtävät. keskusteltu
-kurssitentti (Moodle)

Kurssitehtävät itsenäinen opiskelu:
-tehtävät (analyysit, reflektiot, esseet)
-Keskustelut Moodlen keskustelufoorumissa
-kurssitentti (Moodle)

Arviointitavat

Hyväksytty moduuli arvioidaan asteikolla 1 - 5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.
Arvosana1
Tunnistaa tiimin kehitysvaiheet ja tiimirooleja sekä vieraanvaraisuuden ja kokemuksellisuuden yhteydet johtamiseen. Ymmärtää esimiehen rooleja vuorovaikutuksen ja muutoksen mahdollistajana.
Arvosana 3
Osaa soveltaa tiimityön yleisimpiä menetelmiä monimuotoisen tiimin ongelman ratkaisussa ja tiimityön kehittämisessä. Osaa osoittaa työhyvinvoinnin suoria ja välillisiä vaikutuksia liiketoiminnalle.
Arvosana 5
Osaa analysoida tiimityötä ja palvelukulttuuria sekä arvioida luottamuksen ilmapiiriä. Osaa esittää suunnitelman niiden kehittämiseksi.

Siirry alkuun