Hotelli- ja ravintolaliiketoiminnan palvelukulttuurin johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: LEA2HR002-3024
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2023 - 24.03.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 27.03.2023 - 19.05.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Haagan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 40
- Koulutus
- HOTRA Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma
- Opettajat
- Anna-Liisa Aarti
- Outi Rekola
- Ryhmät
-
RH21SBRH21SB Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon ko., 2021 aloittaneet
-
CONTACTLähitoteutus
-
RH21SARH21SA Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon ko., 2021 aloittaneet
- Opintojakso
- LEA2HR002
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Kurrsiteemat periodin viikkojen mukaan
1. Aloitus ja kurssin esittely sekä palvelukulttuuri ja monikulttuurisuus
2. Asiakaskokemus ja henkilöstökokemus
3. Vieraanvaraisuus, kokemuksellisuus, elämyksellisyys, diversiteetti
4. Yhteistyö, kohtaamiset ja ryhmäilmiöt sekä arvostava vuorovaikutus ja roolien rakentuminen
5. Luottamus, psykologinen ja sosiaalinen pääoma, työhyvinvointi
6. Johtajuus: Transformatiivinen johtajuus palvelussa, Dialogisen kehittämisen periaatteet ja käytäntöjä
7. Palautteet ja kurssin päätös
Oppimateriaalit
TENTTIKIRJA:
Fischer, M. & Vainio, S. (2015). Potkua palvelubisnekseen: Asiakaskokemus luodaan yhdessä (2. p.). Helsinki: Talentum Pro.
Saatavana myös e-kirjana https://www.ellibslibrary.com/reader/9789521421327
MUU MATERIAALI:
Korkiakoski, K. & Karhinen, R. (2019). Asiakaskokemus ja henkilöstökokemus: Uusi aika, uudenlainen johtaminen. Helsinki: Alma Talent.
Saatavana myös e-kirjana: https://bisneskirjasto-almatalent-fi.ezproxy.haaga-helia.fi/teos/BAGBGXDTEB#piste:t1
Catani, J. 2008. Yritystapahtuma kontekstina ja kulttuurisena kokemuksena. Jyväskylän yliopisto.
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/19203/9789513934309.pdf?seque
Tunneilla (viikot 1-8) esitelty materiaali: diat, artikkelit, videot..
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Opiskelija voi ensimmäisellä lähikerralla 30.3.2023 valita haluaako hän suorittaa toteutusen
lähiopiskeluna vai itsenäisenä opiskeluna.
LÄHIOPISKELU:
-lähitunnit Haagassa torstaisin ja perjantaisin.
-ryhmätehtäviä ja itsenäisesti suoritettavia tehtäviä
-kurssitentti
ITSENÄINEN OPISKELU
-opiskelija opiskelee kursin materiaalit itseänisesti viikkoteemojen mukaan
-itsenäiset tehtävät jotka palautetaan Moodleen aikataulun mukaan
-ei sisällä lähi- tai etäopetusta
Työelämäyhteydet
Moduulissa työstetään yhteistyökumppanien antamia kehityskohteita ja -aiheita.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssitentin aikataulu ilmoitetatan kurssialustalla Moodlessa.
Kansainvälisyys
Esimerkkejä kansainvälisistä palveluyrityksistä. Mahdolliset yritysvierailijat ja vierailevat opettajat.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
100% lähiopiskelu
tai
100% itsenäinen opiskelu
opimistapa valitaan kurssin ensimmäisellä tapaamiskerralla
Oppimistehtävät
Kurssiin kuuluu useita oppimistehtäviä, jotka arvioidaan kurssisuorituksina.
Kurssitehtävät lähiopiskelu:
-tehtävät (analyysit, reflektiot, esseet)
-ryhmätehtävät. keskusteltu
-kurssitentti (Moodle)
Kurssitehtävät itsenäinen opiskelu:
-tehtävät (analyysit, reflektiot, esseet)
-Keskustelut Moodlen keskustelufoorumissa
-kurssitentti (Moodle)
Arviointitavat
Hyväksytty moduuli arvioidaan asteikolla 1 - 5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.
Arvosana1
Tunnistaa tiimin kehitysvaiheet ja tiimirooleja sekä vieraanvaraisuuden ja kokemuksellisuuden yhteydet johtamiseen. Ymmärtää esimiehen rooleja vuorovaikutuksen ja muutoksen mahdollistajana.
Arvosana 3
Osaa soveltaa tiimityön yleisimpiä menetelmiä monimuotoisen tiimin ongelman ratkaisussa ja tiimityön kehittämisessä. Osaa osoittaa työhyvinvoinnin suoria ja välillisiä vaikutuksia liiketoiminnalle.
Arvosana 5
Osaa analysoida tiimityötä ja palvelukulttuuria sekä arvioida luottamuksen ilmapiiriä. Osaa esittää suunnitelman niiden kehittämiseksi.