•   ICT-ratkaisumyynti ICB006AS3A-3002 25.03.2024-17.05.2024  5   (ITB5PAICB1, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - oppii teorian ja käytännön harjoittelun kautta ratkaisumyynnin prosessin ja sen eri vaiheissa käytettäviä tekniikoita sekä neuvottelutaitoja
    - hahmottaa vaativan ratkaisumyyntityön osa-alueet ja oman asiantuntijaroolinsa siinä
    - saa käsityksen ICT projektien sisällöstä tuotteineen ja palveluineen
    - ymmärtää projektin kustannukset ja pystyy osoittamaan/laskemaan asiakkaan saamat hyödyt toimitettavasta ICT järjestelmästä
    Sisältö
    - Ratkaisumyynnin prosessi
    - Tarjouspyynnön tekeminen
    - Tarjouksen laatiminen
    - Tarjouksen hinnoittelu ja sen perustelu asiakkaalle
    - Ratkaisumyynnin neuvottelut
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Tiedot
    - Opiskelija tuntee joiltakin osin ratkaisumyynnin prosessien vaiheet ja eri vaiheissa käytettäviä tekniikoita.

    Taidot
    - Opiskelija osaa osittain hyödyntää erilaisia tekniikoita ja työkaluja ratkaisumyynnin prosessin eri vaiheissa ja ryhmäneuvotteluissa.

    Pätevyys
    - Opiskelija osallistuu melko vähän ryhmän toimintaan.
    - Vähäinen itsenäinen panostus.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Tiedot
    - Opiskelija tuntee ratkaisumyynnin prosessien vaiheet ja eri vaiheissa käytettävät tekniikat.

    Taidot
    - Opiskelija osaa hyödyntää erilaisia tekniikoita ja työkaluja ratkaisumyynnin prosessin eri vaiheissa ja ryhmäneuvotteluissa.

    Pätevyys
    - Opiskelija osallistuu hyvin ryhmän toimintaan.
    - Hän osaa toimia melko itsenäisesti.
    - Aktiivinen osallistuminen ryhmän työskentelyyn.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Tiedot
    - Opiskelija tuntee erittäin hyvin
    ratkaisumyynnin prosessien vaiheet ja eri vaiheissa käytettävät tekniikat.

    Taidot
    - Opiskelija osaa hyödyntää hyvin erilaisia tekniikoita ja työkaluja ratkaisumyynnin prosessin eri vaiheissa ja ryhmäneuvotteluissa.

    Pätevyys
    - Erittäin aktiivinen osallistuminen ryhmän työskentelyyn
    - Hyvä kyky toimia itsenäisesti
    - Innovatiivisuus, positiivinen asenne ja aikataulujen noudattaminen
    Lisätiedot
    Työelämäyhteydet
    - Opintojakson myynti-caset perustuvat yritysten todellisiin tarjous- ja myyntiprojekteihin.

    Kansainvälisyys
    - Opintojaksolla hyödynnetään kansainvälistä aineistoa. Myynti-caset voivat olla kansainväliseen myyntiin liittyviä.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Suomeksi
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Työvälineet myynnin ja palvelun ympäristössä, Viestinnän perusteet kotimaisilla kielillä (Suomi), Orientaatio ICT- ja liiketoiminta, Yrityksen toiminnot ja ICT-alan sopimukset tai vastaavat tiedot.

    Opiskelija
    - oppii teorian ja käytännön harjoittelun kautta ratkaisumyynnin prosessin ja sen eri vaiheissa käytettäviä tekniikoita sekä neuvottelutaitoja
    - hahmottaa vaativan ratkaisumyyntityön osa-alueet ja oman asiantuntijaroolinsa siinä

    Sisältö
    - Ratkaisumyynnin ominaispiirteet, prosessit ja haltuunotto
    - Tarjouksen laatiminen
    - Ratkaisumyynnin neuvottelut

    Tämä toteutus on online-toteutus, joka toteutetaan verkkopalavereina, harjoitustehtävinä ja näyttönä, jolla tunnistetaan osaaminen ja annetaan kurssiarvosana. Näyttö koostuu harjoitustehtävän palauttamisesta sekä henkilökohtaisesta osuudesta, jonka tehdä online-tehtävänä vahvalla tunnistautumisella verkossa.

    Kurssiin sisältyy runsaasti perinteistä opetusta, eli opettajan läsnäoloa, luentoja ja kirjallisuutta.
    Henkilökohtainen osaamisen tunnistaminen tapahtuu EXAM-järjestelmässä.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    - Eades, K. 2004. The New Solution Selling, The Revolutionary Sales Process That is Changing the Way People Sell. McGraw-Hill.
    - Eades, K. & Touchstone, J. & Sullivan, T. 2005. Solution Selling Fieldbook. McGraw-Hill.
    - Hänti, S., Kairisto-Mertanen, L., & Kock, H. 2016. Oivaltava myyntityö: asiakkaana organisaatio. Edita.
    - Roune, T. & Korpela, E. Joki. 2008. Tuloksia ratkaisujen myyntiin. Readme.fi. Jyväskylä.
    - Opettajan jakama materiaali ja tehtävät, johon näyttö perustuu

    Työelämäyhteydet

    Harjoitus-case perustuu todelliseen tarjoukseen. Luentomateriaalit kehitetty suoraan työelämälähtöisistä myyntitapahtumista. Mahdollinen vierailuluento.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Opintojaksolla ei ole varsinaista tenttitilaisuutta, mutta näyttö henkilökohtaisesta osaamisesta tunnistetaan.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Osa materiaaleista englanniksi.

    Ajoitus

    25.03.2024 - 17.05.2024

    Oppimistehtävät

    Oppimistehtävät perustuvat myynti-caseihin, joissa seurataan ratkaisumyyntiprosessia. Henkilökohtainen näyttö on tehtävä, jossa tunnistetaan opiskelijan osaaminen.

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2024 - 22.03.2024

    Aikataulu

    04.04.24 17.40 - 20.30 Myynti, ratkaisumyynti, prosessit
    11.04.24 17.40 - 20.30 Asiakkuudet, markkinat
    18.04.24 17.40 - 20.30 Tuotteet ja palvelut
    25.04.24 17.40 - 20.30 Hinnoittelu
    02.05.24 17.40 - 20.30 Pre-Sales Stage
    16.05.24 17.40 - 20.30 Ratkaisuesittelyt

    Ryhmä
    • ITB5PAICB1
    • EVENING
    • ONLINE
    • IT5PAICB1
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    AHOT, aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen

    Opettaja

    Tuomo Ryynänen

    Paikkoja

    15 - 60

    Arviointitavat

    Opettaja arvioi palautetut tehtävät ja tiimin suorituksen neuvotteluissa.

    Koulutus

    TRATI Tradenomi tietojenkäsittely

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5