Valmentava johtamisote on toiminnallinen opintojakso, joka sisältää runsaasti coachaavan ja fasilitoivan keskustelu-, johtamis- ja työotteen harjoittelua. Taitotreenauksen tukena on orientoivia ja taustoittavia luentopuheenvuoroja sekä opiskelijaryhmän ohjaus. Valmentava johtamisote jakaantuu kolmeen teemaan:
1. Valmentavan johtamisen perusperiaatteet ja valmentava johtamiskulttuuri työyhteisössä
2. Coaching yksilöllisten voimavarojen kirkastajana ja tavoitteellisen toiminnan tukena
3. Fasilintointitaidot ja -menetelmät ryhmien ja tiimien osallistamisessa, aktivoimisessa ja ohjaamisessa.
Pääpaino on fasilitoinnissa eli ryhmätyöskentelyn ohjaamisen taidoissa. Valmentavan johtamisen harjoittelu tapahtuu a) ohjatusti opintojakson tunneilla ja b) omassa sparrausryhmässä, joka on opintojakson ajan toimiva, pysyvä pienryhmä. Sparrausryhmän toiminta ohjeistetaan. Sparrausryhmää käytetään coachaavien keskustelujen ja fasilitoinnin harjoittelemiseen sekä oman fasilitointikokeilun eli ryhmäohjauksen toteuttamiseen.
Opintojaksolla opittua voi soveltaa lukuisissa työelämän tilanteissa, esihenkilö- ja asiantuntijatehtävissä, oman ammatillisen osaamisen syventämisessä ja työyhteisön kehittämisessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus löytyy Moodle-sivulta opintojakson käynnistyttyä.
Opintojakso keskittyy työelämässä, johtamisessa ja asiantuntijatyössä tarvittavien valmennustaitojen kehittämiseen, joten se on 100 % työelämälähtöinen. Työelämälähtöisyyttä tukee niin osallistujien omat kokemukset, opettajan asiantuntijuus kuin kirjallisuus.
Malmin toimipiste
Ei tenttiä.
Suomi
Oppimismateriaali ja suositeltava kirjallisuus sisältää myös kansainvälisiä lähteitä.
25.03.2024 - 17.05.2024
Opintojakso suoritetaan ja arvioidaan kahden henkilökohtaisen oppimistehtävän avulla: 1. Matka valmentavaan johtamisotteeseen (50 % arvioinnista) 2. Fasilitointikokeilu sparrausryhmässä (50 % arvioinnista) Ensimmäinen oppimistehtävä on ohjeistettu oppimispäiväkirja, johon kukin opiskelija kokoaa opintojakson keskeiset opit, ja jossa opiskelija reflektoi oppimistaan aihepiiriin liittyvän kirjallisuuden avulla. Toinen oppimistehtävä kertoo omassa sparrausryhmässä tapahtuvasta ryhmäohjauksesta oppimiskokemuksena. Molemmat tehtävät ovat yksilötehtäviä, vaikka ne pohjautuvat vankasti yhteiseen oppimiseen ja opintojaksolla tapahtuvaan harjoitteluun.
02.01.2024 - 22.03.2024
Tämä toteutus on lähitoteutus Malmin kampuksella. Tapaamisten ohjelma tarkentuu lukujärjestyksen perusteella. Lähitoteutuksen lukujärjestykseen sisältyy koko ryhmän yhteisiä tapaamisia sekä sprarrausryhmille varattua työskentelyaikaa. Lähiopetus pohjautuu seuraaville teemoille ja harjoituksille:
- Opintojakson orientaatioperusta: valmentava johtamiskulttuuri, coaching ja fasilitointi
- Valmentavan johtamiskulttuurin ja valmentavan johtamisotteen ominaispiirteet
- Läsnäolon ytimessä: yksilön tukeminen coachaavalla otteella
- Fasilitoinnin käsite, fasiltoijan rooli ja fasilitointiprosessi
- Menetelmäharjoittelua: ryhmä ideoi ja tekee valintoja
- Menetelmäharjoittelua: ryhmä löytää näkökulmia ja hahmottaa kokonaiskuvaa
- Menetelmäharjoittelua: ryhmä opettelee ongelmanratkaisua ja työstää haastavia aiheita ja/tai tilanteita
- Coachaavan ja fasilitoivan keskustelun freimaus: jäsennysmalleja mielekkäälle keskustelulle
Jos opiskelijalla on tarvittava coaching- ja fasilitointiosaaminen sekä ymmärrys valmentavasta johtamisesta, hän voi osoittaa osaamisensa näytöllä. Näytöstä sovitaan opintojakson opettajan kanssa erikseen.
Heta-Liisa Malkavaara
15 - 45
Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla 1 - 5, ja oppimistehtäviin voi sisältyä myös numeerista itsearviointia.
TRALI Tradenomi liiketalous
0.00 op
0.00 op
H-5