Online
Eija Kärnä
Kurssikirjallisuuteen liittyy ennakkotehtävä, josta informoidaan ilmoittautuneita.
- Ojasalo, Moilanen & Ritalahti. Kehittämistyön menetelmät – Uudenlaista osaamista liiketoimintaan.
- Clegg ym. 2017. Strategy – Theory and Practice. Sage tai
- Johnson, Whittington & Scholes 2019. Exploring strategy: Text and Cases. Pearson tai
- Whittington, R. 2019. Opening strategy. Professional Strategists and Practice Change, 1960 to Today Oxford Scholarship Online ja
- Hämäläinen, Maula & Suominen: Digiajan strategiatyö, Alma Talent tai
- Kilpinen, P. 2022. Inhimillinen strategia. AlmaTalent
- Sutinen & Haapakorva 2021. Pelastetaan strategia. AlmaTalent.
Tehtävät ovat käytännönläheisiä, keissit yrityksistä tai yritystoimintaa simuloivia. Mahdollisesti vierailija työelämästä.
Pasilan toimipiste
Suullisia, yhteisöllisiä, virtuaalisia näyttöjä. Uusittavissa seuraavien toteutusten yhteydessä tai kirjallisesti.
Suomi
Case -yritykset ovat usein kansainvälisiä
16.10.2023 - 20.10.2023
1. Kehittämistyön menetelmiin tutustuminen ja vertailu (Ennakkotehtävä 1) (10 %): - Valitse itseäsi kiinnostava kehittämisen lähestymistapa ja sen kannalta sopiva menetelmä ja - mieti, millaiseen kehittämiseen nämä soveltuisivat. - Vertaile valitsemaasi lähestymistapaa ja menetelmää johonkin toiseen ja mieti, - millaisia yhteneväisyyksiä, etuja ja haasteita niihin liittyy. - Kuinka niitä voisi hyödyntää niin, että ne tukisivat toisiaan parhaiden ratkaisujen löytämiseksi? - Kokoa ajatuksesi vapaamuotoiseen taulukkoon tai ajatuskarttaan ja palauta Moodleen. 2. Strategiatyö ja strateginen johtaminen käsitteet ja käytäntö (Ennakkotehtävä 2) (10 %) Selvitä kansainvälisen ja kotimaisen kurssikirjallisuuden (ks. edellä) avulla, - mitä käsitteillä strateginen johtaminen ja strategiatyö tarkoitetaan, - miten nämä asiat näkyvät käytännössä erilaisissa yrityksissä tai työntekijöiden arjessa. - millaisia strategisen johtamisen koulukuntia tai suuntauksia on tai on ollut, ja - kuinka ne näkyvät työntekijöille tai ovat näkyneet itsellesi tutuissa organisaatioissa. Tuotoksena omat, vapaamuotoiset muistiinpanot, mindmapit, taulukot tmv. jotka palautetaan Moodlen foorumiin (max. 5 sivua). Kirjallisuuslistalta löydät vaihtoehtoja; kirjoista on tärkeämpi saada kokonaiskuvaa, kuin ymmärtää yksityiskohtia. 3. Omat oppimistavoitteet kurssin oppimistavoitteisiin peilaten videona. Flip -video kurssin Teamsissa/Moodlessa. (Ennakkotehtävä 3) (Hyväksytty/Hylätty) 4. Workshopit/webinaarit/yhteiset sessiot/tunnit (50-60 %) Tunneilla käytetään työelämän toiminnallisia oppimisen ja kehittämisen menetelmiä. Workshopit edellyttävät valmistautumista ja dokumentointia Moodlessa. Workshopit ovat esim. sairastapauksissa korvattavissa Moodle-esityksiä kommentoimalla, raportilla, videolla tai muulla sovittavalla tuotoksella. 5. Suullinen, yhteisöllinen ongelmanratkaisutilanne (10 %): Liiketoimintaa tai työtä kehittävä ratkaisu tuotetaan yhteisöllisesti ja esitellään kuvitteelliselle johtoryhmälle, random -ryhmissä ja vertaisarviointi. Kurssimateriaalia ja kirjallisuutta saa hyödyntää suorituksessa. (Kirjallisesta tai videosuorituksesta voidaan sopia esim. sairastapauksissa) 6. Kehittämistehtävä (10 %): Opiskelijoiden omat keissit. Kurssin kehittämistehtävänä on suunnitella valitulle kohdeyritykselle/organisaatiolle pienimuotoinen strategiatyöhön liittyvä kehittämishanke hyödyntäen kurssin oppeja ja sisältöjä. Vaihtoehtoisesti voidaan analysoida ja raportoida jokin organisaatiossa aiemmin toteutettu kehittämishanke. Kohdeorganisaatio voi olla itselle tuttu yritys tai muu organisaatio, esim. 3. sektorin toimija, harrastuksiin liittyvä organisaatio tmv. 7. Oman strategisen roolin ja oppimisen/osaamisen pohdinta yksilönä tai pienryhmänä (10 – 20 %) Oppimista ja omaa mahdollista strategista roolia työelämässä reflektoidaan teemoittain/kurssiaiheittain ja kootaan itselle tärkeimmät oppimiset esim. SWOT-analyysiksi tai miellekartaksi. Kirjallisuudesta nostetaan esiin itselle merkityksellisimpiä asioita, lainataan tai muotoillaan itselle sopiva kehittämistyön ’motto’. Arvioidaan opitun soveltamismahdollisuuksia työelämässä. Kukin opiskelija antaa itselleen arvosanan vertaillen osaamistaan opintojakson osaamistavoitteisiin (ks. kurssikuvaus). Kirjallisena, max 3-4 sivua tai videona, max 10 min.
12.06.2023 - 13.10.2023
Ma ap E + H Kurssin toimintatavat, tehtävät ja tutustuminen.
E Kehittämisen merkitys ja menetelmät yritystoiminnassa. 1.ennakkotehtävän purku.
Ma ip H Strateginen johtaminen, 2. ennakkotehtävän purku
Strategiakeissit alkuun.
Ti ap H Strategisen johtamisen klassiset teoriat ja uudemmat ismit
Learning cafe – teemat ja ryhmät, Strategiakeissit purku
Ti ip E Tietotyöntekijä ja strategiatyö, strategian toteuttaminen ja sen kehittäminen.
Organisaation jäsenten roolit strategiatyössä
Ke ap H Strategiaprosessi ja strategisen johtamisen työkalut
Kehittämistehtävien ohjeistus
Ke ip E Yhteisöllisiä strategiatyön työskentelytapoja, fasilitointi, coaching
Strategiaviestintä
To ap H Strategisen johtamisen uudemmat tuulet – Learning café
Kehittämistehtävien ideointi
To ip E Monikulttuurinen strategiatyö
Strategian toteuttamisen ja -viestinnän harjoituksia
Pe ap E Suullinen, yhteisöllinen ongelmanratkaisutilanne
Pe ip H Kehittämistehtävien esitykset
Oman strategisen roolin ja oppimisen reflektio
1. Intensiivitoteutus
2. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen ja oppimisen reflektointi opintojakson kirjallisuuden ja osaamistavoitteiden mukaisesti TAI
3. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen) ja oppimisen reflektointi opintojakson kirjallisuuden ja osaamistavoitteiden mukaisesti
Vaihtoehdoissa 2 ja 3 opiskelija tekee ehdotuksen suorittamistavasta opettajalle kurssikuvauksen oppimistavoitteisiin ja sisältöihin peilaten.
Eija Kärnä, Heikki Pitkänen
15 - 60
Arviointitavat:
Keskusteleva yhteis-, vertais- ja itsearviointi koko oppimisprosessin ajan. Opettajien arvioinnin suuntaa antavat painotukset lopullisesta kurssiarvioinnista prosentteina tehtävien kohdalla.
Arvioinnissa on oleellista opiskelijan kyky yhdistää osaamista, alan luotettavaa kirjallisuutta ja käytäntöä kehitysorientoituneesti.
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
0.00 op
0.00 op
H-5