Opintojakso on pääasiassa tarkoitettu Haagan restonomiopiskelijoille.
Opintojaksolla on luentoja maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 8.15-10.45 luokassa L302.
Opintojakson suorituksena on 4-8 tehtävän tekeminen ja palautus Moodleen viikoittain. Jokaiselle viikolle on viikkotehtävä, joka tehdään parityönä. Viikoittainen palautuspäivä on sunnuntai. Kaikki tehtävät ovat näkyvissä jo opintojakson alkaessa. Palautetta annetaan vain tehtävistä, jotka on palautettu ajallaan. Arvosana annetaan tehtävien ja tentin perusteella.
Tentti on Moodlessa.
Opintojaksolla on jatkuva arviointi, ohjausta tapahtuu 8 viikon aikana suullisesi ja kirjallisesti.
Sähköposti:kristiina.adamsson@haaga-helia.fi / saija.laitinen@haaga-helia.fi
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. WSOYpro. Helsinki. E-kirja. Luettu:22.3.2023..
Haaga-Helia 2022.Raportointiohjeet. Luettavissa: https://www.haaga-helia.fi/fi/raportointiohjeet. Luettu: 12.1.2023.
Luentomateriaali Moodlessa.
Opintojaksolla tutustutaan matkailu- ja hospitality-alan tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Haagan toimipiste
Tentti on Moodlessa 15.5.2023. Mahdollisuus uusia seuraavan kahden periodin aikana Examissa.
Finnish
Opintojaksolla tutustutaan matkailu- ja hospitality-alan kansainvälisiin tietolähteisiin.
27.03.2023 - 19.05.2023
Opintojakso sisältää tehtäviä, jotka tehdään paria poikkeusta lukuunottamatta parityönä. Tehtävät: 1. Tee visuaalinen esitys yhdestä valitsemasta kehittämis- tai innovointimenetelmästä PowerPoint-esityksenä. 2. Valitse Theseuksesta oman alasi opinnäytetyö, kuvaa sen suunnittelu sekä sanallisesti että visuaalisesti (esim. aikajana, prosessikuvaus), laajuus noin 3 x A4. 3. Hae tehtävässä määritellystä aihealueesta lähdeaineistoa ja arvioi kriittisesti lähteiden luotettavuutta. Tämän tehtävän tekeminen tukee merkittävästi tehtäviä 4. ja 5. 4. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ: Havainnointitehtävä. Tämä pakollinen osa opintojaksoa. 5. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ: Kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, sisältää 2 osiota: a) tee tehtävä Moodlessa (tehtävä toteutettu tenttimuotoisena, yksilötehtävä) b) Tehkää kyselylomake Webropol-ohjelmalla liittyen tehtävän 4 aiheeseen 6. Tee annetusta materiaalista kuvia, taulukoita ja modernia infografiikkaa. 7. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ. Monivalintatentti Moodlessa tutkimus-, kehittämis- ja innovointimenetelmistä (yksilötehtävä), uusinnat Examissa Bonustehtävä,(paritehtävä tai yksilötehtävä). Laadullisen aineiston analysointi teemoittelemalla, laajuus noin 3 x A4
02.01.2023 - 24.03.2023
Alustava aikataulu:
ma 27.3. Opintojakson suunnitelma ja tavoite, tehtävien esittelyä, tutkimus-, kehittämis- ja innovointityö alalla
ke 29.3. Ideointi-, innovointi- ja kehittämismenetelmät ja viikkotehtävän tekemistä
ma 3.4. Opiskelijaesityksiä ideointi-, innovointi- ja kehittämismenetelmistä, tutkimus- ja kehittämishankkeen suunnittelu
ke 5.4. Tietoperusta, lähdeviitteet, lähdeluettelo
ke 12.4. Tiedonhaku, tietolähteet ja kriittinen arviointi
ma 17.4. Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät
ke 19.4 Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät
ma 24.4. Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät
ke 26.4. Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät
ke 3.5. Tiedonkeruuviikko kvalitatiiviseen tutkimukseen liittyen
ma 8.5. Tutkimustulosten havainnollistaminen, infografiikka, tutkimuksen raportointi
ke 10.5. Tutkimuksen eettiset kysymykset, opinnäytetyö Haagassa, oman opinnäytetyön aiheen ideointia
ma 15.5. Opintojakson päätös ja tentti
ke 17.5. Itsenäistä työskentelyä: mahdollisen bonustehtävän tekemistä
Saija Laitinen, Kristiina Adamsson
15 - 40
Opintojakso sisältää:
- tentin, joka on yksilötehtävä, max. 15p.
- tehtävät parityönä, max. 85 pistettä
Arvioinnin kohteet ja kriteerit
Hyväksytty opintojakso arvioidaan asteikolla 1 - 5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija
- Osaa hakea kehittämiseen ja tutkimukseen tarvittavia tiedonlähteitä sekä hallitsee viittaustekniikan
- Osaa tehdä tutkimus- ja kehittämissuunnitelman
- Tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä ja tutkimustoimintaan liittyviä eettisiä kysymyksiä
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija (edellisten lisäksi)
- Osaa valita ja käyttää soveltuvia menetelmiä tutkimusaineiston ja työelämätiedon hankkimiseen
- Osaa arvioida ja analysoida aineistoja sekä perustella valintojaan
- Osaa kuvata omaa tutkimusprosessia ja konkreettisia kehittämisehdotuksia
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija (edellisten lisäksi)
- Osaa arvioida kriittisesti tiedon, analyysien ja tutkimusten luotettavuutta
- Osaa soveltaa eettisiä periaatteita tutkimus- ja kehittämistyössään
- Osaa arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä
Kokonaispisteet Arvosana
100-90 5
89-80 4
79-70 3
69-60 2
59-40 1
RUOKAT Degree Programme in Culinary Management
H-5