•   Basics of Service Design SER006AS2A-3013 19.08.2024-11.10.2024  5   (ITB2PADIG1, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun periaatteet ja prosessin. Keskeisinä teemoina ovat palvelumuotoilun teoriat, menetelmät ja työkalut. Opintojakson aikana opiskelijat tarkastelevat olemassa olevaa palvelua soveltaen palvelumuotoilun työkaluja ja menetelmiä.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojakso sijaitsee tradenomitutkinnon Palveluliiketoiminnan suuntautumisessa.
    Sisältö
    • Palvelumuotoilun ideologia ja asiakaskeskeisyys
    • Palvelumuotoilun prosessi
    • Palvelumuotoilun työkalut ja menetelmät
    • Asiakasymmärrys ja arvolupaus
    • Ideointi ja kehittäminen
    • Palvelun visualisointi ja ratkaisun kiteyttäminen
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
    •tunnistaa palvelumuotoilun prosessin peruskäsitteet
    •osaa hyödyntää palveluprosessin kuvaamiseksi annettua työkalua
    •tunnistaa arvonmuodostuksen käsitteen palveluliiketoiminnassa
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
    •osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja määritellyssä palveluympäristössä
    •osaa kuvata palveluprosessin sekä palvelun tarjoajan, että asiakkaan näkökulmasta
    •osaa hyödyntää ideoinnin menetelmiä ja kiteyttää ratkaisuja
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
    •osaa soveltaa innovatiivisesti palvelumuotoilun prosessia sekä työkaluja palveluympäristö huomioon ottaen
    •osaa hyödyntää ideoinnin menetelmiä ja kehittää ratkaisuja erilaisissa liiketoimintaympäristöissä
    •osaa tunnistaa palvelumuotoilun merkityksen yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä asiakaskeskeisesti

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Luo merkityksellisiä asiakaskokemuksia palvelumuotoilun avulla. Syvennä asiakasymmärrystä ja löydä uusia liiketoimintamahdollisuuksia eri työkaluja ja menetelmiä hyödyntäen. Opintojaksolla saat kattavan ymmärryksen palvelumuotoilun perusteista.

    Osaamistavoitteet
    Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun periaatteet ja prosessin. Keskeisinä teemoina ovat palvelumuotoilun teoriat, menetelmät ja työkalut. Opintojakson aikana opiskelijat tarkastelevat olemassa olevaa palvelua soveltaen palvelumuotoilun työkaluja ja menetelmiä.

    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojakso sijaitsee tradenomitutkinnon Palveluliiketoiminnan suuntautumisessa.

    Sisältö
    • Palvelumuotoilun ideologia ja asiakaskeskeisyys
    • Palvelumuotoilun prosessi
    • Palvelumuotoilun työkalut ja menetelmät
    • Asiakasymmärrys ja arvolupaus
    • Ideointi ja kehittäminen
    • Palvelun visualisointi ja ratkaisun kiteyttäminen


    Vastuuopettajat
    Katja Suihkonen ja Elina Ulpovaara

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
    Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. [Helsinki]: Alma Talent.
    Tuulaniemi, J. (2011): Palvelumuotoilu, Talentum
    Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. (2013). Service design: From insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
    Stickdorn, M. (2018): This is service design methods: A companion to this is Service design doing
    Luennoilla jaettavat artikkelit ja muu materiaali

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ei tenttiä

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Suomenkielinen toteutus

    Ajoitus

    19.08.2024 - 11.10.2024

    Oppimistehtävät

    Yksilö- ja ryhmätehtäviä.

    Ilmoittautumisaika

    03.06.2024 - 16.08.2024

    Aikataulu

    21.8.-13.10.2023

    Ryhmä
    • ITB2PADIG1
    • BLENDED
    • IT2PADIG1
    • ITB2PAICB1
    • IT2PAICB1
    • CONTACT
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Opinnollistaminen
    Näyttö: Mikäli jo osaat tämän opintojakson sisällöt, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

    Opettaja

    Elina Ulpovaara, Katja Suihkonen

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Arviointikriteerit
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:

    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija
    •tunnistaa palvelumuotoilun prosessin peruskäsitteet
    •osaa hyödyntää palveluprosessin kuvaamiseksi annettua työkalua
    •tunnistaa arvonmuodostuksen käsitteen palveluliiketoiminnassa

    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija
    •osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja määritellyssä palveluympäristössä
    •osaa kuvata palveluprosessin sekä palvelun tarjoajan, että asiakkaan näkökulmasta
    •osaa hyödyntää ideoinnin menetelmiä ja kiteyttää ratkaisuja

    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija
    •osaa soveltaa innovatiivisesti palvelumuotoilun prosessia sekä työkaluja palveluympäristö huomioon ottaen
    •osaa hyödyntää ideoinnin menetelmiä ja kehittää ratkaisuja erilaisissa liiketoimintaympäristöissä
    •osaa tunnistaa palvelumuotoilun merkityksen yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä asiakaskeskeisesti

    Koulutus

    TRATI Business Information Technology

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5