Luo merkityksellisiä asiakaskokemuksia palvelumuotoilun avulla. Syvennä asiakasymmärrystä ja löydä uusia liiketoimintamahdollisuuksia eri työkaluja ja menetelmiä hyödyntäen. Opintojaksolla saat kattavan ymmärryksen palvelumuotoilun perusteista.
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun periaatteet ja prosessin. Keskeisinä teemoina ovat palvelumuotoilun teoriat, menetelmät ja työkalut. Opintojakson aikana opiskelijat tarkastelevat olemassa olevaa palvelua soveltaen palvelumuotoilun työkaluja ja menetelmiä.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opintojakso sijaitsee tradenomitutkinnon Palveluliiketoiminnan suuntautumisessa.
Sisältö
• Palvelumuotoilun ideologia ja asiakaskeskeisyys
• Palvelumuotoilun prosessi
• Palvelumuotoilun työkalut ja menetelmät
• Asiakasymmärrys ja arvolupaus
• Ideointi ja kehittäminen
• Palvelun visualisointi ja ratkaisun kiteyttäminen
Vastuuopettajat
Katja Suihkonen ja Elina Ulpovaara
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. [Helsinki]: Alma Talent.
Tuulaniemi, J. (2011): Palvelumuotoilu, Talentum
Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. (2013). Service design: From insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
Stickdorn, M. (2018): This is service design methods: A companion to this is Service design doing
Luennoilla jaettavat artikkelit ja muu materiaali
Pasilan toimipiste
Ei tenttiä
Suomi
Suomenkielinen toteutus
19.08.2024 - 11.10.2024
Yksilö- ja ryhmätehtäviä.
03.06.2024 - 16.08.2024
21.8.-13.10.2023
Opinnollistaminen
Näyttö: Mikäli jo osaat tämän opintojakson sisällöt, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Elina Ulpovaara, Katja Suihkonen
15 - 40
Arviointikriteerit
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija
•tunnistaa palvelumuotoilun prosessin peruskäsitteet
•osaa hyödyntää palveluprosessin kuvaamiseksi annettua työkalua
•tunnistaa arvonmuodostuksen käsitteen palveluliiketoiminnassa
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija
•osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja määritellyssä palveluympäristössä
•osaa kuvata palveluprosessin sekä palvelun tarjoajan, että asiakkaan näkökulmasta
•osaa hyödyntää ideoinnin menetelmiä ja kiteyttää ratkaisuja
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija
•osaa soveltaa innovatiivisesti palvelumuotoilun prosessia sekä työkaluja palveluympäristö huomioon ottaen
•osaa hyödyntää ideoinnin menetelmiä ja kehittää ratkaisuja erilaisissa liiketoimintaympäristöissä
•osaa tunnistaa palvelumuotoilun merkityksen yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä asiakaskeskeisesti
TRATI Business Information Technology
0.00 op
0.00 op
H-5