•   Marketing and Communication Research CAM3LH101A-3013 24.08.2020-18.12.2020  5   (LH4PACUS, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija perehtyy määrällisen kyselytutkimuksen eri menetelmiin ja hyödyntämiseen markkinoinnin ja viestinnän suunnittelussa ja johtamisessa. Opiskelija osaa valita perustellusti oikean tutkimusmenetelmän ja saa valmiudet analysoida kerättyä aineistoa. Opiskelija osaa laatia ohjeiden mukaisen tutkimusraportin sekä esitellä tulokset ja toimenpidesuositukset.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Suositellaan, että Asiakasosaaja-moduuli on suoritettu.
    Opintojakso on osa Markkinointi ja viestintä -suuntautumisen ja Palveluliiketoiminta ja asiakkuudet -suuntautumisen yhteistä runkomoduulia. Runkomoduulin osat ovat
    Osa 1 Markkinoinnin ja viestinnän tutkimus 5 op
    Osa 2 Palvelujen markkinoinnin suunnittelu 5 op
    Osa 3 Krea Creative – Luova suunnittelutyö 5 op
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija
    •tuntee osittain tutkimusprosessin vaiheet
    •tuntee keskeisimmät tutkimus- ja tiedonkeruumenetelmät
    •osaa perusanalyysien avulla kuvailla ja tulkita viestintä- tai markkinointitutkimuksen aineiston keskeisimpiä tuloksia
    •osallistuu tiimissä kvantitatiivisen tutkimuksen tekemiseen ja ymmärtää sen merkityksen toiminnan kehittämisessä
    •osallistuu tutkimusraportin kirjoittamiseen
    •vähäinen itsenäinen panostus
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija
    •tuntee hyvin tutkimusprosessin vaiheet
    •osaa valita ja käyttää tutkimus- ja tiedonkeruumenetelmiä
    •osaa melko kattavasti analysoida ja tulkita viestintä- tai markkinointitutkimuksen aineistoja ja hyödyntää tuloksia toiminnan kehittämiseen
    •osallistuu hyvin ryhmän toimintaan ja tutkimusraportin kirjoittamiseen
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija
    •tuntee erittäin hyvin tutkimusprosessin vaiheet
    •osaa suunnitella ja toteuttaa yrityksen tarpeita tukevan kvantitatiivisen tutkimuksen
    •osaa monipuolisesti ja perustellen hyödyntää tiedon keräämiseen, analysointiin ja raportointiin tarvittavia tilastollisia työkaluja
    •osaa kattavasti analysoida ja tulkita viestintä- tai markkinointitutkimuksen aineistoja ja hyödyntää tuloksia ammattimaisesti toiminnan kehittämiseen
    •tutkimusraportti on esimerkillisesti laadittu
    •osallistuu vastuullisesti ryhmän toimintaan
    •erittäin hyvä itsenäinen panostus

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Lähiopetus sekä kirjallisuuteen perehtyminen
    Analysointi-, tutkimus- ja raportointitehtävät
    Tiimi- ja parityöskentely
    Työpajatyöskentely
    Moodlen monivalintatentti
    Itsenäinen työskentely

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Burns, A. C., Bush, R. F. 2010. Marketing Research. 6th ed. Upper Saddle River, NJ. Pearson Education
    Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita.
    Hirsjärvi S., Remes P. & Sajavaara P. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Tammi. Helsinki.
    Juholin, E. 2013. Communicare! Viestintä strategiasta käytäntöön. 5. uudistettu painos. Management Institute of Finland MIF Oy. Helsinki.
    Mäntyneva, M., Heinonen, P., Wrange K. 2008. Markkinointitutkimus. WSOY. Helsinki
    Saaranen, P. 2017. Kyselytutkimuksen analysointi SPSS-ohjelmalla. Oppimateriaali. Helsinki
    Lisäksi tunneilla jaettava ja Moodlessa oleva materiaali

    Työelämäyhteydet

    Opintojaksolla toteutetaan kvantitatiivinen kyselytutkimus yritykselle tai yhteisölle.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Tentin ajankohta ja uusintatentttimahdollisuudet ilmoitetaan Moodlessa.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Toimeksiantaja voi olla kansainvälinen yritys tai yhteisö.

    Ajoitus

    24.08.2020 - 18.12.2020

    Oppimistehtävät

    Sidosryhmä- ja viestintästrategia-analyysit 20 % (paritehtävät) Tentti 30 % (yksilötehtävä) Tutkimusraportti 50 % (ryhmätehtävä)

    Ilmoittautumisaika

    15.06.2020 - 28.08.2020

    Aikataulu

    Opintojakso toteutetaan kahden periodin aikana:
    1. - 2. vk
    Opintojakson ja tutkimusprojektin esittely, tiimiytyminen, työnjako ja työtavat.
    Määrällisen tutkimuksen käsitteet, vaiheet ja tutkimusongelman muotoilu.
    Määrällisen ja laadullisen tutkimuksen keskeisimmät erot.
    Markkinoinnin ja viestinnän alan tyypilliset määrällisen tutkimuksen aiheet.
    3. - 4. vk
    Viitekehyksen merkitys tutkimuksen suunnittelussa.
    Tiedonkeruumenetelmät ja kyselyn suunnittelu.
    Kyselylomakkeen laatimisen perusperiaatteet.
    Peittomatriisi tutkimuksen pätevyyden ja kattavuuden mittarina.
    5. - 6. vk
    Kyselylomakkeen viimeistely.
    Saatekirje.
    Otanta- ja näytemenetelmät.
    7. - 8. vk
    Tutkimusraportoinnin perusteet.
    Tutkimuksen luotettavuus, pätevyys ja etiikka.
    Tulosten tulkinta ja esittäminen.
    9. - 10. vk
    Tutkimusprojektin aineiston analysointi, tulkinta ja raportointi,
    11. - 12. vk
    Tutkimusprojektin aineiston analysointi, tulkinta ja raportointi.
    13. - 14. vk
    Tutkimusprojektin aineiston analysointi, tulkinta ja raportointi.
    Moodlen monivalintatentti
    15. - 16. vk
    Tutkimusprojektin palautus ja esittely.

    Ryhmä
    • LH4PACUS
    • LH4PACOM
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    AHOT

    Arviointikriteerit

    Arviointilausunto tutkimusraportista
    Tentin ja analyysitehtävien arviointi

    Opettaja

    Pirjo Saaranen, Mia Snellman

    Paikkoja

    15 - 40

    Koulutus

    HELI Degree Programme in Business Management

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5