Toteutus perustuu opiskelijan itsenäiseen opiskeluun syyslukukaudella 2024.
Toteutuksella on kaksi vapaaehtoista Zoom-opetuskertaa: tiistaisina 10.9 kello 17:40-20:00 ja perjantaina 25.10 kello 17:40-19.00.
Muuten oppimismenetelmät ovat klassisia: lukeminen, ajattelu, kirjoittaminen - ja myös videoiden katsominen ja kuuntelu, nykyisten organisaatiokontekstien tarkkailu ja/tai organisaatiokokemusten ja työkäytäntöjen reflektointi.
Oppimismenetelmät edistävät myös seuraavia metakompetensseja: ongelmanratkaisukyky sekä analyyttinen ja kriittinen ajattelu.
Opintojaksolle otetaan enintään 100 opiskelijaa. Ilmoittautuminen päättyy kun maksimiopiskelijamäärä on täyttynyt.
Anita Pösö
Oppimateriaali on saatavilla Moodlessa. Opintojaksolla hyödynnetään englanninkielisiä aineistoja.
Opintojakson sisältö ja tehtävät liittyvät erilaisten organisaatioiden käytäntöihin.
Pasilan toimipiste
Opiskelija valitsee ajankohdan.
Suomi
Opintojaksolla on kolme pääteemaa, joihin liittyy oma oppimistehtävänsä:
- Työn tulevaisuus > Lyhyt kirjallinen analyysi.
- Organisaatiot ja organisoituminen > Tentti
- Organisaation kehittäminen > Kirjallinen raportti.
19.08.2024 - 13.12.2024
Opintojaksolla on kolme pääteemaa, joihin liittyy oma oppimistehtävänsä: - Työn tulevaisuus > Lyhyt kirjallinen analyysi. - Organisaatiot ja organisoituminen > Tentti - Organisaation kehittäminen > Kirjallinen raportti.
Opintojakso avautuu Moodlessa 19.8.2024
Toteutuksella on kaksi vapaaehtoista Zoom-opetuskertaa: tiistaisina 10.9 kello 17:40-20:00 ja perjantaina 25.10 kello 17:40-19.00.
Tehtävät pitää palauttaa 2.12.2024 mennessä, jotta saa arvosanan syyslukukauden aikana.
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen Haaga-Helian Master-opiskelun ohjeiden mukaisesti.
https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Johanna Vuori
61 - 100
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija tunnistaa joitakin työn murroksen trendejä ja reflektoi omaa työtään muutoksia vasten. Opiskelija tunnistaa erilaisia organisaatiokäsityksiä, organisoitumistapoja sekä jännitteitä organisaatioissa. Hän osaa määritellä joitakin organisaation kehittämisen lähestymistapoja ja osaa soveltaa osaamistaan kehittämissuunnitelmassa. Opiskelija kirjoittaa asiatekstiä.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Edellisten lisäksi hän tunnistaa keinoja kehittää toimijuutta työssä. Hän soveltaa erilaisia organisaatiokäsityksiä organisaation toiminnan kuvaamiseen ja analysointiin. Hän osaa suositella sopivia organisoitumisen ja organisaation kehittämisen menetelmiä tilanteen ja tavoitteiden mukaan. Hän osaa eritellä organisointiin liittyviä jännitteitä sekä niiden syntyä ja seurauksia. Hän tunnistaa eri kehittämistapojen keskeisiä ominaisuuksia ja osaa soveltaa organisaation kehittämiseen liittyviä käsitteellisiä malleja käytännön tilanteiden suunnitteluun ja/tai analysointiin. Hän tunnistaa ja pohtii muutoksiin ja kehittämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä. Opiskelijan akateeminen kirjoittaminen on melko sujuvaa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Edellisten lisäksi hän osaa erotella useita työn murroksen trendejä sekä osaa arvioida niiden vaikutuksia oman työnsä tulevaisuuteen. Opiskelija osaa monitahoisesti arvioida omaan työhönsä, organisoimiseen sekä organisaation kehittämiseen liittyviä tekijöitä eri näkökulmista. Tämän hän osoittaa kriittisesti vertailemalla, perustelemalla ja hyödyntämällä useita teoreettisia käsitteitä ja malleja. Opiskelijan akateeminen kirjoittaminen on sujuvaa.
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
0.00 op
5.00 op
H-5
Opintojakso toteutetaan 1. periodilla tiistai-iltaisin klo 17.40 – 20.30 Zoomissa. Ohjaajana Eija Kärnä. Toteutustapa on yhteisöllinen ja keskusteleva. Luennot ovat tiiviitä ja työskentelyn aiheisiin johdattelevia. Keskustelut ja yhteiskehittäminen on kuitenkin kurssin parasta ydintä. Tapaamisten välissä opiskelijat tekevät pääosin tiedonhakua ja tiedon soveltamista käytäntöön yksilöinä. Kaikissa tehtävissä on oleellista vertailu ja pohdinta käytännön ja alan kirjallisuuden välillä.
Pedagogisina lähestymistapoina ovat flipped & experiental learning = käänteinen & kokemuksellinen oppiminen. Työskentelytapa edellyttää opiskelijalta itsenäistä tutustumista aiheisiin ja kirjallisuuteen sekä aiheiden peilailua käytäntöön ennen yhteisöllistä työskentelyä. Työskentelytavat edistävät tiedon soveltamista ja opiskelijoiden kognitiivisia metataitoja, kuten ongelmanratkaisutaitoja, kriittistä ajattelua, vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja, koordinointikykyä ja joustavuutta.
Anita Pösö
Työn muutokseen liittyvä kirjallisuus (kaikki löytyvät sähköisinä)
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa tai aikana. Voit myös itse hakea vastaavaa kirjallisuutta.
· Deloitte, 2021 The future of work is here
· Gartner: 9 Future of Work Trends Post Covid-19, Turner & Baker 16.6.2022 Linkki
· Kilpi, E., 2016 ed. Perspectives on new work. Sitra Studies 114. Perspectives on new work
· Kokkinen, L. (toim.) 2020. Hyvinvointia työstä 2030-luvulla: skenaarioita suomalaisen työelämän kehityksestä. Työterveyslaitos. Työelämä 2030
· Lane, M. & Saint-Martin, A. 2021, "The impact of Artificial Intelligence on the labour market What do we know so far?", OECD Social, Employment and Migration Working Papers, No. 256, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/7c895724-en.
· MIT (2020): The work of the future
· Ranki, S. 2023. HELP-katsaus : Työelämän muutosnäkymät. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-391-067-6
· TEM 2021: Tekoäly 4.0. Ensimmäinen väliraportti: käynnistysvaiheesta toteutusvaiheeseen. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 2020:29. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-643-7, Tekoäly 4.0
Organisaatioista ja organisoitumisesta esim:
• Child, J. 2015. Organization: Contemporary Principles and Practice, 2nd Edition. Wiley 2015
• Clegg, Hardy, Lawrence & Nord. The SAGE Handbook of Organization Studies. Second Edition
• Clegg, Kornberger, Pitsis, Mount. 2019. Managing & organizations: an introduction to theory and practice
• Luhman, John T. ; Cunliffe, Ann L. 2013. Key concepts in organization theory
• Hatch, Mary Jo. 2018. Organization theory: modern, symbolic, and postmodern perspectives
• Miles, J. A. 2012: Management and Organization Theory: A Jossey-Bass Reader
• Miles, J. A. 2014. New Directions in Management and Organization Theory
• (mahdollisesti tueksi Lämsä & Hautala/Päivike. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita)
Lisäksi kurssin muihin aiheisiin liittyvää kirjallisuutta ja artikkeleita.
Mahdollisesti vierailijaluento, vahvistetaan myöhemmin. Opintojakson tehtäviä ja teemoja peilataan opiskelijoiden työkonteksteihin ja organisaatioihin myös kv näkökulmia hyödyntäen.
Pasilan toimipiste
Ei kirjallista tenttiä. Suullisia ja yhteisöllisiä työskentelypajoja, joissa tuloksia ja työskentelyä arvioidaan.
Suomi
19.08.2024 - 11.10.2024
Oppimistehtävä 1: Omat oppimistavoitteet, työn muutos ja kehittäminen a. Opiskelija kuvailee kurssikuvauksen ja oman työn ja ammatillisten kehittymistavoitteidensa pohjalta oppimistavoitteitaan kurssilla. b. Opiskelija lukee kirjallisuuslistalta kattavasti/valikoiden itseään kiinnostavia artikkeleita/raportteja, jotka koskevat työn muutosta, ja peilaa omaa osaamistaan, potentiaaliaan, työtään ja työyhteisönsä toimintatapoja ja kehitystä niihin. Pohdinta kootaan vapaamuotoiseen ajatuskarttaan (mindmap). Lähteet merkitään viitteinä ja kootaan lähdeluetteloon (ks. HH raportointiohjeet tai LibGuides) Tuotokset palautetaan Moodleen ja niitä käydään läpi yhteisöllisesti keskustellen. Oppimistehtävä 2: Organisaatiomallien ja organisoitumisen tarkastelu, vertailu ja arviointi Tuntitehtäviä ryhmissä, vapaamuotoisia lyhyitä esityksiä tuntien aikana, tuotokset esim. tiivistelmät, taulukot, mindmapit, pp ym. dokumentoidaan Moodleen. Opiskelijat valmistautuvat yhteissessioiden aiheisiin hakemalla tietoa, lukemalla kirjallisuutta ja palauttamalla muistiinpanonsa yksilöinä Moodleen. a. Tarkastellaan oman tai itselle tutun organisaation organisoitumista, toimivuutta ja jännitteitä. Valitaan vertailukohteiksi 1-2 muuta yritystä tai organisaatiota, joiden toimintatavoista itsellä on tai on yleisesti saatavilla tietoa esim. talousalan lehdissä. Valitut organisaatiot ovat mielellään kasvavia, kehittyviä ja menestyviä. Vertailut kootaan esim. vapaamuotoisiin taulukoihin. b. Tarkastellaan itseorganisoituvien/-ohjautuvien organisaatioiden toimintaa ja vertaillaan esim. oman organisaation toimintaan. Tarkastelun pohjalta arvioidaan organisoitumismallien tehokkuutta, tuloksellisuutta ja mielekkyyttä. Lähteet ja viitteet merkitään. Oppimistehtävä 3: Organisaation kehittämiseen liittyvä soveltava tehtävä, Yksilö/ryhmätoteutus (1-5 opiskelijaa) valitussa työorganisaatiossa, suullinen esitys 10-15 min (max) tai kirjallinen raportointi (max 5 sivua). Käytäntöä peilataan kattavasti alan kirjallisuuteen. Lähteet ja viitteet merkitään. Oppimistehtävä 4: Oma ”take-away” kurssilta, oman oppimisen arviointi peilaten kurssitavoitteisiin, alan kirjallisuuteen, omaan työtilanteeseen/työelämään tai yrityksiin yleensä, raporttina, max 1x A4 tai pp ja videona, max 10 min. Lähteet ja viitteet merkitään. Tavoitteena on tehdä näkyväksi omaa osaamistaan ja koota kurssilta itselle ja omaa työtä varten merkityksellisiä asioita, linkkejä, kirjavinkkejä yms, joita voi hyödyntää työelämässä.
V1: Työn muutos ja kestävä työn kehittäminen
V2: Muuttuvat käsitykset organisaatiosta
V3: Organisaatioista organisoitumiseen
V4: Itseohjautuvuus ja itseohjautuvat organisaatiot
V5: Organisaation kehittäminen ja diagnostiset menetelmät
V6: Yhteiskehittäminen ja arvon tuottaminen
V7: Organisaation vuorovaikutteisia kehittämismenetelmiä
V8: Organisaation kehittämiseen liittyvä soveltava tehtävä, opiskelijoiden esityksiä, oppimisen arviointia
Annetut kokonaispalautteet edellisessä toteutuksessa: mediaani 4.
Esimerkkejä avoimesta palautteeseta:
- Innostavat ja mielenkiintoiset luennot
- Lähikerroilla käytiin paljon asiaa, mutta aikaa oli myös keskusteluille ja pienryhmätyöskentelylle.
- Jatkossa lähipäivien ryhmätehtäviä vähemmän.
- Tärkeä ja ajankohtainen opintokokonaisuus.
Eija Kärnä
31 - 60
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1 - 5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.
Arvosana 1
Opiskelija tunnistaa joitakin työn murroksen trendejä ja reflektoi omaa työtään muutoksia vasten. Opiskelija tunnistaa erilaisia organisaatiokäsityksiä, organisoitumistapoja sekä jännitteitä organisaatioissa. Hän osaa määritellä joitakin organisaation kehittämisen lähestymistapoja ja osaa soveltaa osaamistaan kehittämissuunnitelmassa. Opiskelija kirjoittaa asiatekstiä.
Arvosana 3
Edellisten lisäksi hän tunnistaa keinoja kehittää toimijuutta työssä. Hän soveltaa erilaisia organisaatiokäsityksiä organisaation toiminnan kuvaamiseen ja analysointiin. Hän osaa suositella sopivia organisoitumisen ja organisaation kehittämisen menetelmiä tilanteen ja tavoitteiden mukaan. Hän osaa eritellä organisointiin liittyviä jännitteitä sekä niiden syntyä ja seurauksia. Hän tunnistaa eri kehittämistapojen keskeisiä ominaisuuksia ja osaa soveltaa organisaation kehittämiseen liittyviä käsitteellisiä malleja käytännön tilanteiden suunnitteluun ja/tai analysointiin. Hän tunnistaa ja pohtii muutoksiin ja kehittämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä. Opiskelijan akateeminen kirjoittaminen on melko sujuvaa.
Arvosana 5
Edellisten lisäksi hän osaa erotella useita työn murroksen trendejä sekä osaa arvioida niiden vaikutuksia oman työnsä tulevaisuuteen. Opiskelija osaa monitahoisesti arvioida omaan työhönsä, organisoimiseen sekä organisaation kehittämiseen liittyviä tekijöitä eri näkökulmista. Tämän hän osoittaa kriittisesti vertailemalla, perustelemalla ja hyödyntämällä useita teoreettisia käsitteitä ja malleja. Opiskelijan akateeminen kirjoittaminen on sujuvaa.
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
0.00 op
1.00 op
H-5
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Toteutus perustuu opiskelijan itsenäiseen opiskeluun.
Toteutuksella on kaksi vapaaehtoista Zoom-opetuskertaa tiistaina 30.1.2024 ja tiistaina 13.2.2024. kello 17:40-19.30.
Muuten oppimismenetelmät ovat klassisia: lukeminen, ajattelu, kirjoittaminen - ja myös videoiden katsominen ja kuuntelu, nykyisten organisaatiokontekstien tarkkailu ja/tai organisaatiokokemusten ja työkäytäntöjen reflektointi.
Oppimismenetelmät edistävät myös seuraavia metakompetensseja: ongelmanratkaisukyky sekä analyyttinen ja kriittinen ajattelu.
Anita Pösö
Oppimateriaali tulee saataville Moodleen. Opintojaksolla hyödynnetään englanninkielisiä aineistoja.
Opintojakson sisältö ja tehtävät liittyvät erilaisten organisaatioiden käytäntöihin.
Pasilan toimipiste
Opiskelijan valitsemana ajankohtana.
Suomi
Kansainvälisiä oppimisaineistoja.
15.01.2024 - 15.03.2024
Opintojaksolla on kolme pääteemaa, joihin liittyy oma oppimistehtävänsä: - Työn tulevaisuus > Lyhyt kirjallinen analyysi. - Organisaatiot ja organisoituminen > Tentti - Organisaation kehittäminen > Kirjallinen raportti.
02.01.2024 - 12.01.2024
Opintojakso avautuu Moodlessa 15.1.2024.
Toteutuksella on kaksi vapaaehtoista Zoom-opetuskertaa tiistaina 30.1.2024 ja tiistaina 13.2.2024 kello 17:40-19:30.
Tehtävät pitää palauttaa 24.3.2024 kello 23:55 mennessä, jotta saa arvosanan maaliskuussa.
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen Haaga-Helian Master-opiskelun ohjeiden mukaisesti.
https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Hanna Rajalahti
61 - 100
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija tunnistaa joitakin työn murroksen trendejä ja reflektoi omaa työtään muutoksia vasten. Opiskelija tunnistaa erilaisia organisaatiokäsityksiä, organisoitumistapoja sekä jännitteitä organisaatioissa. Hän osaa määritellä joitakin organisaation kehittämisen lähestymistapoja ja osaa soveltaa osaamistaan kehittämissuunnitelmassa. Opiskelija kirjoittaa asiatekstiä.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Edellisten lisäksi hän tunnistaa keinoja kehittää toimijuutta työssä. Hän soveltaa erilaisia organisaatiokäsityksiä organisaation toiminnan kuvaamiseen ja analysointiin. Hän osaa suositella sopivia organisoitumisen ja organisaation kehittämisen menetelmiä tilanteen ja tavoitteiden mukaan. Hän osaa eritellä organisointiin liittyviä jännitteitä sekä niiden syntyä ja seurauksia. Hän tunnistaa eri kehittämistapojen keskeisiä ominaisuuksia ja osaa soveltaa organisaation kehittämiseen liittyviä käsitteellisiä malleja käytännön tilanteiden suunnitteluun ja/tai analysointiin. Hän tunnistaa ja pohtii muutoksiin ja kehittämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä. Opiskelijan akateeminen kirjoittaminen on melko sujuvaa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Edellisten lisäksi hän osaa erotella useita työn murroksen trendejä sekä osaa arvioida niiden vaikutuksia oman työnsä tulevaisuuteen. Opiskelija osaa monitahoisesti arvioida omaan työhönsä, organisoimiseen sekä organisaation kehittämiseen liittyviä tekijöitä eri näkökulmista. Tämän hän osoittaa kriittisesti vertailemalla, perustelemalla ja hyödyntämällä useita teoreettisia käsitteitä ja malleja. Opiskelijan akateeminen kirjoittaminen on sujuvaa.
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
0.00 op
5.00 op
H-5
Toteutus perustuu opiskelijan itsenäiseen opiskeluun syyslukukaudella 2023.
Toteutuksella on kaksi vapaaehtoista Zoom-opetuskertaa tiistaisin 12.9 kello 17:40-20:30 ja 14.11. kello 17:40-19.15.
Muuten oppimismenetelmät ovat klassisia: lukeminen, ajattelu, kirjoittaminen - ja myös videoiden katsominen ja kuuntelu, nykyisten organisaatiokontekstien tarkkailu ja/tai organisaatiokokemusten ja työkäytäntöjen reflektointi.
Oppimismenetelmät edistävät myös seuraavia metakompetensseja: ongelmanratkaisukyky sekä analyyttinen ja kriittinen ajattelu..
Oppimateriaali on saatavilla Moodlessa. Opintojaksolla hyödynnetään englanninkielisiä aineistoja.
Opintojakson sisältö ja tehtävät liittyvät erilaisten organisaatioiden käytäntöihin.
Pasilan toimipiste
Opiskelijan valitsemana ajankohtana.
Suomi
Kansainvälisiä oppimisaineistoja.
21.08.2023 - 15.12.2023
Opintojaksolla on kolme pääteemaa, joihin liittyy oma oppimistehtävänsä: - Työn tulevaisuus > Lyhyt kirjallinen analyysi. - Organisaatiot ja organisoituminen > Tentti - Organisaation kehittäminen > Kirjallinen raportti.
12.06.2023 - 16.08.2023
Opintojakso avautuu Moodlessa 28.8.2023
Toteutuksella on kaksi vapaaehtoista Zoom-opetuskertaa tiistaisin 12.9 kello 17:40-20:30 ja 14.11. kello 17:40-19.15.
Tehtävät pitää palauttaa 3.12.2023 mennessä, jotta saa arvosanan syyslukukauden aikana.
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen Haaga-Helian Master-opiskelun ohjeiden mukaisesti.
https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Johanna Vuori
61 - 100
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija tunnistaa joitakin työn murroksen trendejä ja reflektoi omaa työtään muutoksia vasten. Opiskelija tunnistaa erilaisia organisaatiokäsityksiä, organisoitumistapoja sekä jännitteitä organisaatioissa. Hän osaa määritellä joitakin organisaation kehittämisen lähestymistapoja ja osaa soveltaa osaamistaan kehittämissuunnitelmassa. Opiskelija kirjoittaa asiatekstiä.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Edellisten lisäksi hän tunnistaa keinoja kehittää toimijuutta työssä. Hän soveltaa erilaisia organisaatiokäsityksiä organisaation toiminnan kuvaamiseen ja analysointiin. Hän osaa suositella sopivia organisoitumisen ja organisaation kehittämisen menetelmiä tilanteen ja tavoitteiden mukaan. Hän osaa eritellä organisointiin liittyviä jännitteitä sekä niiden syntyä ja seurauksia. Hän tunnistaa eri kehittämistapojen keskeisiä ominaisuuksia ja osaa soveltaa organisaation kehittämiseen liittyviä käsitteellisiä malleja käytännön tilanteiden suunnitteluun ja/tai analysointiin. Hän tunnistaa ja pohtii muutoksiin ja kehittämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä. Opiskelijan akateeminen kirjoittaminen on melko sujuvaa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Edellisten lisäksi hän osaa erotella useita työn murroksen trendejä sekä osaa arvioida niiden vaikutuksia oman työnsä tulevaisuuteen. Opiskelija osaa monitahoisesti arvioida omaan työhönsä, organisoimiseen sekä organisaation kehittämiseen liittyviä tekijöitä eri näkökulmista. Tämän hän osoittaa kriittisesti vertailemalla, perustelemalla ja hyödyntämällä useita teoreettisia käsitteitä ja malleja. Opiskelijan akateeminen kirjoittaminen on sujuvaa.
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
0.00 op
5.00 op
H-5