Opintojakso toteutetaan kokonaan ei-synkronisena verkkototeutuksena, mikä tarkoittaa sitä, että yhteisiä tapaamisia ei ole. Opintojakso suoritetaan itsenäisesti yksilötyönä. Työskentelytapa edellyttää opiskelijalta itsenäistä tutustumista aiheisiin ja kirjallisuuteen sekä tehtävien itsenäistä tekemistä.
Tehtävät ovat yksilötehtäviä sekä mahdollisesti verkkokeskustelutehtäviä sekä vertaisarviointia. Tehtävissä pohditaan omia kokemuksia erilaisista organisaatioista ja verrataan niitä alan kirjallisuuteen. Työskentelytavat edistävät opiskelijoiden kognitiivisia metataitoja, kuten ongelmanratkaisutaitoja ja kriittistä ajattelua.
Materiaali ilmoitetaan Moodle-alustalla ja sisältää mm. työelämäraportteja ja tieteellisiä artikkeleita. Osa materiaalista on englanninkielistä.
Alla on joitakin esimerkkejä materiaalista.
MUUTTUVA TYÖ:
1. Alasoini, T. & Houni, P. (toim.) 2019. Work up! Tulevaisuuden työ. TEM oppaat ja muut julkaisut 3/2019, verkkojulkaisu. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161299
2. Kokkinen, L. (toim.) 2020. Hyvinvointia työstä 2030-luvulla skenaarioita suomalaisen työelämän kehityksestä. Työterveyslaitos. https://www.julkari.fi/handle/10024/140712
3. Teknologiateollisuus r.y. 2021. Välähdyksiä tulevaisuuteen – näin työelämä uudistuu. Luettavissa https://teknologiateollisuus.fi/sites/default/files/inline-files/Teknologiateollisuus_Valo_Tyokulttuurin_Kirkastus_2021.pdf
4. Kjellberg, A., Tuominen, V., Antonen, J. & Lähteenmäki, T. 2022. Mitä tapahtuu huomenna työlle? -podcast (raportti). Ellun Kanat. https://ellunkanat.fi/mth-tyolle/
ORGANISOITUMINEN:
Nieminen, M., Talja, H., Heikkilä, J-P., Airola, M., Viitanen, K. & Tuovinen, J. 2017. Muutosjoustavuus - organisaation resilienssin tukeminen. VTT Research.
ORGANISAATION KEHITTÄMINEN:
Gilpin-Jackson, Y. 2013. Practicing in the Grey Area between Dialogic and Diagnostic Organization Development. OD Practitioner
Opintojakson tehtäviä ja teemoja peilataan opiskelijoiden työkonteksteihin ja organisaatioihin.
Pasilan toimipiste
Osa tehtävistä voi olla monivalintatenttejä.
Suomi
Osa materiaalista on kansainvälisiä ja englanninkielisiä.
27.03.2023 - 19.05.2023
Opintojaksossa on kolme suurta teemaa: Työn muutos, organisoituminen sekä organisaation kehittäminen. Jokaisesta teemasta on oppimistehtäviä. Tehtäviä on yhteensä 5 - 8 ja ne edellyttävät viikottaista työskentelyaikaa. Tehtävät suoritetaan määrätyssä järjestyksessä ja seuraavan tehtävän voi palauttaa vasta kun edellinen tehtävä on palautettu. Esimerkki opintojakson tehtävästä: Lue yksi työn murrosta käsittelevä raportti (vaihtoehdot on annettu, ks. ylläoleva). Tee muistiinpanoja työhön vaikuttavista muuttujista ja trendeistä sekä peilaa näitä omaan työhösi. Piirrä miellekartta (mindmap), jossa avaat tätä reflektointia. Liitä miellekarttaan myös tiedot käyttämistäsi lähteistä.
02.01.2023 - 24.03.2023
Opintojakson toteutus sijoittuu aikavälille 27.3.-19.5.2023
Opintojaksolla ei ole yhteistä aloitustapaamista. Opintojakson Moodle-oppimisympäristö avautuu opiskelijoille viimeistään maanantaina 27.3.2023. Opintojakson orientoitumismateriaali löytyy Moodlesta Yleinen -välilehdeltä.
AHOT tai opinnollistaminen on sovittava vähintään kolme viikkoa ennen opintojakson aloitusta HOPSissa ja edellyttää hyväksyttyä opiskelupaikkaa tällä toteutuksella. Ohjeet MyNetissä.
Annetut kokonaispalautteet edellisessä toteutuksessa: mediaani 4.
Esimerkkejä avoimesta palautteeseta:
- Innostavat ja mielenkiintoiset luennot
- Lähikerroilla käytiin paljon asiaa, mutta aikaa oli myös keskusteluille ja pienryhmätyöskentelylle.
- Jatkossa lähipäivien ryhmätehtäviä vähemmän.
- Tärkeä ja ajankohtainen opintokokonaisuus.
Margit Suurnäkki
31 - 100
Arviointi perustuu opintojakson oppimistavoitteisiin (alla). Arviointiskaala enimmäispistemäärä on 100 pistettä, jolloin vähintään 50 pistettä = 1, vähintään 60 pistettä = 2, vähintään 70 pistettä = 3, vähintään 80 pistettä = 4 ja vähintään 90 pistettä = 5.
Kurssi arvioidaan arvosanoin 1, 2, 3, 4 ja 5. Alla on kuvattu esimerkinomaisesti vaatimukset arvosanoille 1, 3 ja 5.
Arvosana 1:
Opiskelija tunnistaa joitakin työn murroksen trendejä ja reflektoi omaa työtään muutoksia vasten. Opiskelija tunnistaa erilaisia organisaatiokäsityksiä, organisoitumistapoja sekä jännitteitä organisaatioissa. Hän osaa määritellä joitakin organisaation kehittämisen lähestymistapoja ja osaa soveltaa osaamistaan kehittämissuunnitelmassa. Opiskelija kirjoittaa asiatekstiä.
Arvosana 3:
Edellisten lisäksi hän tunnistaa keinoja kehittää toimijuutta työssä. Hän soveltaa erilaisia organisaatiokäsityksiä organisaation toiminnan kuvaamiseen ja analysointiin. Hän osaa suositella sopivia organisoitumisen ja organisaation kehittämisen menetelmiä tilanteen ja tavoitteiden mukaan. Hän osaa eritellä organisointiin liittyviä jännitteitä sekä niiden syntyä ja seurauksia. Hän tunnistaa eri kehittämistapojen keskeisiä ominaisuuksia ja osaa soveltaa organisaation kehittämiseen liittyviä käsitteellisiä malleja käytännön tilanteiden suunnitteluun ja/tai analysointiin. Hän tunnistaa ja pohtii muutoksiin ja kehittämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä. Opiskelijan akateeminen kirjoittaminen on melko sujuvaa.
Arvosana 5:
Edellisten lisäksi hän osaa erotella useita työn murroksen trendejä sekä osaa arvioida niiden vaikutuksia oman työnsä tulevaisuuteen. Opiskelija osaa monitahoisesti arvioida omaan työhönsä, organisoimiseen sekä organisaation kehittämiseen liittyviä tekijöitä eri näkökulmista. Tämän hän osoittaa kriittisesti vertailemalla, perustelemalla ja hyödyntämällä useita teoreettisia käsitteitä ja malleja. Opiskelijan akateeminen kirjoittaminen on sujuvaa.
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
5 op
H-5
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Online Zoom. Toteutustapa on yhteisöllinen ja keskusteleva. Luennot ovat tiiviitä ja työskentelyn aiheisiin johdattelevia. Jos opiskelija ei pääse osallistumaan yhteisölliseen työskentelyyn, hän voi panostaa vahvemmin kirjallisiin tehtäviin. Pedagoginen lähestymistapa on flipped learning = käänteinen oppiminen. Työskentelytapa edellyttää opiskelijalta itsenäistä tutustumista aiheisiin ja kirjallisuuteen ennen yhteisöllistä työskentelyä. Yksilöllinen tiedonhaku on osa arviointia. Kaikissa tehtävissä on oleellista vertailu ja pohdinta käytännön ja alan kirjallisuuden välillä. Työskentelytavat edistävät opiskelijoiden kognitiivisia metataitoja, kuten ongelmanratkaisutaitoja, kriittistä ajattelua, vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja, koordinointikykyä ja joustavuutta.
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä (Oppimistehtävät 1a ja1b). Ohjeet lähetetään opiskelijoille myös s-postitse ennen opintojakson alkua. Ennakkotehtävän lukemisto löytyy kohdasta "Oppimateriaali"
1. Työn muutokseen liittyvä kirjallisuus (kaikki löytyvät sähköisinä, jos linkki ei toimi, hae nimellä)
· Deloitte (2021) The future of work is here
· Frey, C. B., & Osborne, M. A. (2017). The future of employment: how susceptible are jobs to computerisation? Technological forecasting and social change, 114, 254-280.
· Kilpi, ed (2016) Perspectives on new work. Sitra Studies 114. Perspectives on new work
· Kokkinen, L. (toim.) 2020. Hyvinvointia työstä 2030-luvulla: skenaarioita suomalaisen työelämän kehityksestä. Työterveyslaitos. Työelämä 2030
· Lane, M. & A. Saint-Martin (2021), "The impact of Artificial Intelligence on the labour market What do we know so far?", OECD Social, Employment and Migration Working Papers, No. 256, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/7c895724-en.
· McKinsey 2021: The future of work after Covid The future of work after Covid
· MIT (2020): The work of the future
· Ranki, Sinimaaria, 2023. HELP-katsaus : Työelämän muutosnäkymät. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-391-067-6
· Työ- ja Elinkeinoministeriö 2021: Tekoäly 4.0. Ensimmäinen väliraportti: käynnistysvaiheesta toteutusvaiheeseen. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 2020:29.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-643-7, Tekoäly 4.0
2. Organisaatioista ja organisoitumisesta esim:
• Child, J. 2015. Organization: Contemporary Principles and Practice, 2nd Edition. Wiley 2015
• Clegg, Hardy, Lawrence & Nord. The SAGE Handbook of Organization Studies. Second Edition
• Clegg, Kornberger, Pitsis, Mount. 2019. Managing & organizations: an introduction to theory and practice
• Luhman, John T. ; Cunliffe, Ann L. 2013. Key concepts in organization theory
• Hatch, Mary Jo. 2018. Organization theory: modern, symbolic, and postmodern perspectives
• Miles, J. A. 2012: Management and Organization Theory: A Jossey-Bass Reader
• Miles, J. A. 2014. New Directions in Management and Organization Theory
Pasilan toimipiste
Ei tenttiä
Suomi
16.01.2023 - 17.03.2023
Oppimistehtävä 1: Omat oppimistavoitteet, työn muutos ja kehittäminen a. Opiskelija kuvailee kurssikuvauksen ja oman työn ja ammatillisten kehittymistavoitteidensa pohjalta oppimistavoitteitaan kurssilla. b. Opiskelija lukee kirjallisuuslistalta kattavasti/valikoiden itseään kiinnostavia artikkeleita/raportteja, jotka koskevat työn muutosta, ja peilaa omaa osaamistaan, potentiaaliaan, työtään ja työyhteisönsä toimintatapoja ja kehitystä niihin. Pohdinta kootaan vapaamuotoiseen ajatuskarttaan (mindmap). Lähteet merkitään viitteinä ja kootaan lähdeluetteloon (ks. HH raportointiohjeet tai LibGuide) Tuotokset palautetaan Moodleen ja niitä käydään läpi yhteisöllisesti keskustellen. c. Jatkotehtävänä aineiston pohjalta uudempien teknologioiden kuten tekoälyn ja robotiikan merkityksen pohtiminen oman osaamisen/työn/toimialan kannalta. Ohjeistetaan ensimmäisessä tapaamisessa ja Moodlessa. Oppimistehtävät 2: Organisaatiomallien ja organisoitumisen tarkastelu, vertailu ja arviointi Tuntitehtäviä ryhmissä, vapaamuotoisia lyhyitä esityksiä tuntien aikana, tuotokset esim. tiivistelmät, taulukot, mindmapit, pp ym. dokumentoidaan Moodleen. Opiskelijat valmistautuvat yhteissessioiden aiheisiin hakemalla tietoa, lukemalla kirjallisuutta ja palauttamalla muistiinpanonsa yksilöinä Moodleen. a. Tarkastellaan oman tai itselle tutun organisaation organisoitumista, toimivuutta ja jännitteitä. Valitaan vertailukohteiksi 1-2 muuta yritystä tai organisaatiota, joiden toimintatavoista itsellä on tai on yleisesti saatavilla tietoa esim. talousalan lehdissä. Valitut organisaatiot ovat mielellään kasvavia, kehittyviä ja menestyviä. Vertailut kootaan esim. vapaamuotoisiin taulukoihin. b. Tarkastellaan itseorganisoituvien/-ohjautuvien organisaatioiden toimintaa ja vertaillaan esim. oman organisaation toimintaan. Tarkastelun pohjalta arvioidaan organisoitumismallien tehokkuutta, tuloksellisuutta ja mielekkyyttä. Lähteet ja viitteet merkitään. Oppimistehtävä 3: Organisaation kehittämiseen liittyvä soveltava tehtävä, Yksilö/ryhmätoteutus (1-5 opiskelijaa) valitussa työorganisaatiossa, suullinen esitys 10-15 min (max) tai kirjallinen raportointi (max 5 sivua). Käytäntöä peilataan kattavasti alan kirjallisuuteen. Lähteet ja viitteet merkitään. Oppimistehtävä 4: Oma ”take-away” kurssilta, oman oppimisen arviointi peilaten kurssitavoitteisiin, alan kirjallisuuteen, omaan työtilanteeseen/työelämään tai yrityksiin yleensä, raporttina, max 1x A4 tai pp ja videona, max 10 min. Lähteet ja viitteet merkitään. Tavoitteena on tehdä näkyväksi omaa osaamistaan ja koota kurssilta itselle ja omaa työtä varten merkityksellisiä asioita, linkkejä, kirjavinkkejä yms, joita voi hyödyntää työelämässä.
02.01.2023 - 13.01.2023
Eija Kärnä
15 - 30
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
5 op
H-5
Pasilan toimipiste
Suomi
22.08.2022 - 16.12.2022
13.06.2022 - 18.11.2022
Hanna Rajalahti
15 - 100
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
5 op
H-5