Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• Hallitsee digitaalisen palvelumuotoiluprojektin toteuttamisen Lean Service Creation -menetelmää hyödyntäen digitaalisilla yhteistyöalustoilla (kuten FigJam).
• Osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja nykyaikaisia työkaluja (mm. tarinallistamiseen soveltuvat animointiohjelmistot, protoiluohjelmistot ja prompt-pohjaiset prototypointityökalut) Tuplatimantti-mallin eri vaiheissa.
• Osaa kerätä monenlaisista lähteistä palvelua, sen käyttäjiä ja käyttötilanteita koskevaa laadullista aineistoa käyttäen soveltuvia menetelmiä sekä toteuttaa systemaattista data-analyysia.
• Osaa suunnitella ja prototypoida kaikkikanavaisia palveluratkaisuja analysoidun tutkimusaineiston pohjalta kehittäen liiketoiminnan elinkelpoisuutta ja käyttäjäkokemusta.
• Osaa tuottaa service explainer -videon ja viestiä palveluratkaisusta ja sen tuottamasta lisäarvosta digitaalisen tarinankerronnan keinoin.
• Osaa arvioida, kuinka hyvin palvelumuotoilun periaatteet, työkalut ja ajattelutavat on integroitu organisaation toimintaan.
Sisältö
- Palvelumuotoilu ja sen menetelmät
- Palvelumuotoilun kypsyysmallit
- Lean Service Creation -menetelmä
- Laadullisen aineiston data-analyysi
- Prototypointi ja sitä tukevat työkalut
- Digitaalinen tarinankerronta ja sen työkalut
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tällä opintojaksolla osaamisen kehittyminen perustuu toisaalta itsenäiseen työskentelyyn, jossa perehdytään palvelumuotoilun teorioihin, ja toisaalta käytännön soveltamiseen tiimiprojektissa.
Opiskelijat harjoittelevat palvelumuotoilun menetelmien ja työkalujen käyttöä tiiminsä kanssa toteutettavassa projektissa, joka tehdään yhteistyössä asiakkaan kanssa.
Opintojakso sisältää neljä osaamisen kehittymistä tukevaa online-tapaamista (kick off -tapaaminen, kaksi helpdesk-tapaamista ja showroom) sekä itsenäisestä opiskelusta ja itseohjautuvasta tiimityöskentelystä. Tiimit työskentelevät digitaaliseen palveluun liittyvän haasteen parissa, joka on tiimien jäsenten yhteinen valinta. Itsearviointi ja vertaisarviointi sisältyvät kurssin suoritukseen.
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT): Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa näytöllä toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Lisätietoja näyttöprosessista löytyy: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study katso kohta "Ohjeet osaamisen tunnistamiseen (master)".
Oppimateriaalit
- Stickdorn, M., Hormess, M. E., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O'Reilly Media.
- Stickdorn, M., Hormess, M. E., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This Is Service Design Methods: A Companion To This Is Service Design Doing. O'Reilly Media.
- Staiano F. 2023. Designing and Prototyping Interfaces with Figma: Elevate Your Design Craft with UX/UI Principles and Create Interactive Prototypes. Packt Publishing Limited.
- The Lean Service Creation Handbook (Futurice)
Intro
Osallistumalla digitaalisten palvelujen muotoilu -opintojaksolle saat käytännön taidot, jotka auttavat sinua luomaan innovatiivisia ja asiakaslähtöisiä digitaalisia palveluja hyödyntämällä moderneja menetelmiä ja työkaluja – ja erottumaan ammattilaisena kilpailussa.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Tämä opintojakso kuuluu ylemmän ammattikorkeakoulun (YAMK) opetussuunnitelmaan. Opintojakson suorittaminen edellyttää ylemmän ammattikorkeakoulun opiskeluoikeutta.
Osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija joko hallitsee palvelumuotoilun perusteet tai on valmis opiskelemaan perusteet itsenäisesti opintojakson käynnistymistä.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
Opiskelija tuntee digitaalisen palvelumuotoilun terminologiaa, menetelmiä ja työkalupakkeja sekä Lean Service Creation -menetelmän. Opiskelija tietää, kuinka palvelumuotoiluprojekti toteutetaan digitaalisella yhteistyöalustalla hyödyntäen moderneja ohjelmistotyökaluja. Opiskelija tietää, kuinka asiakaskokemusta suunnitellaan kaikkikanavaisten palveluratkaisujen avulla. Opiskelija tietää, kuinka lisäarvoa luodaan asiakkaille ja miten asiakaskokemus muodostuu erilaisissa asiakaskohtaamisissa ja palveluympäristöissä. Opiskelija tietää, kuinka hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä opintojaksolla toteutettavassa projektissa. Opiskelija tietää, kuinka palvelumuotoilun kypsyystasoa voidaan arvioida organisaatiotasolla.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija ymmärtää digitaalisen palvelumuotoilun terminologiaa, menetelmiä ja työkalupakkeja sekä Lean Service Creation -menetelmän hyödyntämistä palvelujen suunnittelussa. Opiskelija osaa toteuttaa palvelumuotoiluprojektin digitaalisella yhteistyöalustalla hyödyntäen moderneja ohjelmistotyökaluja pitäen fokuksen vahvasti asiakkaassa. Opiskelija osaa suunnitella asiakaskokemusta kaikkikanavaisten palveluratkaisujen avulla. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä liiketoimintaongelmien määrittämiseen, asiakkaiden tutkimiseen ja data-analyysiin, digitaalisten palveluratkaisujen ideointiin ja suunnitteluun sekä asiakaskokemusta parantavien ratkaisujen prototypointiin. Opiskelija osaa kommunikoida digitaalisen palveluratkaisun hyötyjä asiakkaalle käyttäen digitaalista tarinankerrontaa ja sen työkaluja. Opiskelija osaa arvioida organisaatiossa palvelumuotoilun kypsyystasoa hyödyntäen siihen tarkoitettua kypsyysmallia.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija ymmärtää syvällisesti digitaalisen palvelumuotoilun terminologiaa, menetelmiä ja työkalupakkeja sekä Lean Service Creation -menetelmän hyödyntämistä. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa palvelumuotoiluprojektin digitaalisella yhteistyöalustalla hyödyntäen moderneja ohjelmistotyökaluja (ml. tekoälyavustajat). Opiskelija osaa kiitettävästi suunnitella kaikkikanavaista asiakaskokemusta syvällisen asiakasymmärryksen pohjalta. Opiskelija osaa soveltaa menestyksekkäästi palvelumuotoilun menetelmiä liiketoimintaongelmien määrittämiseen, asiakkaiden tutkimiseen ja data-analyysiin, digitaalisten palveluratkaisujen ideointiin ja suunnitteluun sekä asiakaskokemusta parantavien ratkaisujen prototypointiin. Opiskelija osaa kiitettävästi kommunikoida digitaalisen palveluratkaisun hyötyjä asiakkaalle hyödyntäen luovasti digitaalista tarinankerrontaa ja sen työkaluja. Opiskelija on sitoutunut opintojaksoprojektin tavoitteiden saavuttamiseen ja on aktiivinen tiimipelaaja. Opiskelija osaa arvioida organisaatiossa palvelumuotoilun kypsyystasoa hyödyntäen siihen tarkoitettua kypsyysmallia.