Verkkokauppa myyntikanavanaLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: SAL4HM004
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Sisältö
- Toimintaympäristön analyysi
- Asiakaskokemus verkkokaupassa
- Verkkokauppa liiketoimintamallina ja myyntikanavana
- Monikanavaiset ratkaisut ja markkinapaikat
- Verkkokaupan perustaminen ja ohjelmistoratkaisut
- Tuotevalikoiman rakentaminen ja tuotehallinta
- Verkkokaupan maksutavat ja logistiikka
- Markkinoinnin suunnittelu, analytiikka ja kohdentaminen
- Mittaaminen ja myynnin kasvattaminen verkkokaupassa
- Verkkokaupan strategiset valinnat ja toimintaympäristön analyysi
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opintojaksolla ei ole edeltävyysehtoja.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Toteutuksesta riippuen lähiopetusta, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opintoja. Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa näytöllä toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Lisätietoja näyttöprosessista löytyy: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study katso kohta "Ohjeet osaamisen tunnistamiseen (master)".
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opiskelija tietää monikanavaympäristön mahdollisuuksia ja tunnistaa erilaisia toimintaympäristöjä verkkokaupan perustaksi. Hän tuntee verkkokaupan rakentamisen lähtökohdat ja ymmärtää markkinoinnin roolin verkkokaupassa. Opiskelija ymmärtää verkkokaupan ominaispiirteet ja roolin monikanavaisessa liiketoiminnassa. Hän tuntee verkkokaupan perustamiseen liittyvät osa-alueet, osaa rakentaa tuotevalikoiman sekä tehdä tuotekuvaukset verkkoon. Opiskelija osaa markkinoida verkkokauppaansa eri kanavissa. Hän tuntee jossain määrin ketterän markkinointitavan mahdollisuuksia digitaalisessa ympäristössä. Opiskelija on tietoinen keskeisistä verkkokaupan juridisista vaatimuksista.
Arviointikriteerit - arvosana 3
Opiskelija tunnistaa monikanavaympäristön mahdollisuuksia ja osaa analysoida toimintaympäristöjä verkkokaupan perustaksi. Opiskelija tuntee verkkokaupan ominaispiirteet ja roolin monikanavaisessa liiketoiminnassa. Hän ymmärtää B2C- ja B2B-verkkokauppojen vaatimuksia. Hän osaa perustaa ja rakentaa verkkokaupan, soveltuvan tarjonnan ja tuotekuvaukset. Opiskelija osaa markkinoida verkkokauppaansa eri kanavissa sekä soveltaa jossain ketterän markkinointitavan mahdollisuuksia digitaalisessa ympäristössä myynnin kasvattamiseksi. Hän tuntee keskeiset verkkokaupan juridiset vaatimukset.
Arviointikriteerit - arvosana 5
Opiskelija osaa analysoida monikanavaympäristön mahdollisuuksia sekä toimintaympäristöjä verkkokaupan perustaksi. Opiskelija tuntee hyvin verkkokaupan ominaispiirteet ja roolin monikanavaisessa liiketoiminnassa. Hän tuntee B2C- ja B2B-verkkokauppojen vaatimukset. Hän osaa perustaa ja rakentaa verkkokaupan, sen tarjonnan ja tuotekuvaukset asiakaslähtöisesti.
Opiskelija osaa markkinoida verkkokauppaansa eri kanavissa ja soveltaa ketterän markkinointitavan mahdollisuuksia digitaalisessa ympäristössä myynnin kasvattamiseksi. Hän tuntee hyvin verkkokaupan juridiset vaatimukset sekä osaa arvioida ja soveltaa niitä verkkokaupassa.
Oppimateriaalit
Materiaalit julkaistaan toteutussuunnitelmassa.
Lisätiedot
Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.