Verkkokauppa myyntikanavana (5 op)

Toteutuksen tunnus: SAL4HM004-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.01.2025 - 10.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2025 - 14.03.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
31 - 50
Koulutus
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus
PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
Opettajat
Jussi Mertanen
Ryhmät
EVENING
Iltaopetus
CONTACT
Lähitoteutus
BLENDED
Monimuotototeutus
MASALF
Myynnin ja asiakaskokemuksen johtaminen, masterit, Pasila
Opintojakso
SAL4HM004

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

13.01.2025 - 14.03.2025
Opetuskerrat iltatunteina tiistaisin lukujärjestyksen mukaan klo 17.40 - 20.30.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Toteutuksesta riippuen lähiopetusta, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opintoja. Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.

Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa näytöllä toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Lisätietoja näyttöprosessista löytyy: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study katso kohta "Ohjeet osaamisen tunnistamiseen (master)".

Intro

Verkkokauppaosaaminen on keskeinen osa markkinoinnin ja myynnin ajantasaista osaamista. Perehdymme verkkokaupan tämän hetken ilmiöihin, alustoihin ja käytännön tekemiseen. Saat kattavan osaamisen suunnitella, toteuttaa sekä ylläpitää verkkokauppaa.

Oppimateriaalit

Oppituntien aineistot sekä Moodlessa julkaistu oheismateriaali.
Suositellaan seuraavia ajantasaisia kirjoja:

Verkkokauppa-alustat, e-kirja, sekä painettu versio löytyy Haaga-Helian ja/tai 3amk-kirjastoista:
Oosi, Matti,:Verkkokauppa-alustat : verkkokauppa-alustan valinnan opas
E-kirja, 2023

Finne, Sami : Tulevaisuuden verkkokauppa : kasvu ja kehitys
Kirja 2022

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Oppitunnit ja niiden aikana tehdyt soveltavat tehtävät. Toteutuksen suurimpina tehtävinä yksi yksilö- sekä yksi ryhmätehtävä.

Työelämäyhteydet

Kurssin lähtökohtana on monipuoliset yhteydet työelämään. Teorian lisäksi perehdymme käytännön ajankohtaiseen verkkokauppakenttään ja verkkokaupan ratkaisuihin sekä esimerkkeihin. Vierailevina luennoitsijoina verkkokaupan parissa työskenteleviä ammattilaisia. Tehtävissä on mahdollista hyödyntää opiskelijan työelämäyhteyksiä. Oppimateriaaleissa on käytännön esimerkkejä työelämästä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutuksessa ei ole tenttiä. Osaaminen osoitetaan käytännön läheisillä tehtävillä jotka arvioidaan.

Kansainvälisyys

Toteutuksessa tarkastellaan erittäin ajankohtaisia kansainvälisiä ilmiöitä sekä verkkokauppoja. Osa aineistoista on ajantasaista kansainvälistä englanninkielistä materiaalia.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Mikäli opiskelijalla on verkkokaupan osaaminen työ- tai yrittäjäkokemuksen kautta, opintojakso on mahdollista suorittaa aiemmin hankitun osaamisen näytöllä. Riittävä osaaminen on esimerkiksi verkkokauppayrittäjäkokemus, tai aktiivinen rooli verkkokaupan perustamis- tai kehittämisprojektissa. sekä markkinoinnissa. Riittävässä osaamisessa toteutuksen oppimistavoitteet toteutuvat. Opiskelijalla on esittää verkkokaupasta materiaaleja, mahdollisesti toimivia linkkejä, työtodistus, yrittäjäkokemuksesta kaupparekisteriote tai muuta dokumentaatiota.

Oppimistehtävät

Tämän toteutuksen suurimmat tehtävät ovat yksi yksilötyö, ja yksi ryhmätyö. Lisäksi oppitunneilla tehdään pienempiä tehtäviä.

Yksilötehtävä: Kaksi vaihtoehtoa, joko kirjallisuusanalyysi tai liiketoimintasuunnitelma verkkokaupalle.

Ryhmätehtävä:Kahden kansainvälisen tunnetun verkkokaupan analyysi, ja esitys toteutuksen lopussa.

Arviointitavat

Arviointikriteerit - arvosana 1

Opiskelija tietää monikanavaympäristön mahdollisuuksia ja tunnistaa erilaisia toimintaympäristöjä verkkokaupan perustaksi. Hän tuntee verkkokaupan rakentamisen lähtökohdat ja ymmärtää markkinoinnin roolin verkkokaupassa. Opiskelija ymmärtää verkkokaupan ominaispiirteet ja roolin monikanavaisessa liiketoiminnassa. Hän tuntee verkkokaupan perustamiseen liittyvät osa-alueet, osaa rakentaa tuotevalikoiman sekä tehdä tuotekuvaukset verkkoon. Opiskelija osaa kuvata verkkokaupan markkinointia lyhyesti.. Opiskelija on tietoinen keskeisistä verkkokaupan juridisista vaatimuksista. Opiskelijalla on vähintään läpäisyyn vaadittu 50% osallistuminen opetukseen.
Kaikki vaaditut tehtävät on suoritettu hyväksytysti.


Arviointikriteerit - arvosana 3

Opiskelija tunnistaa monikanavaympäristön mahdollisuuksia ja osaa analysoida toimintaympäristöjä verkkokaupan perustaksi. Opiskelija tuntee verkkokaupan ominaispiirteet ja roolin monikanavaisessa liiketoiminnassa. Hän ymmärtää B2C- ja B2B-verkkokauppojen vaatimuksia. Hän osaa perustaa ja rakentaa verkkokaupan, soveltuvan tarjonnan ja tuotekuvaukset. Opiskelija osaa markkinoida verkkokauppaansa eri kanavissa sekä soveltaa jossain määrin ketterän markkinointitavan mahdollisuuksia digitaalisessa ympäristössä myynnin kasvattamiseksi. Hän tuntee keskeiset verkkokaupan juridiset vaatimukset. Läsnäolovaatimukset täyttyvät ja kaikki tehtävät on palautettu ajoissa.

Arviointikriteerit - arvosana 5

Opiskelija osaa analysoida monikanavaympäristön mahdollisuuksia sekä toimintaympäristöjä verkkokaupan perustaksi. Opiskelija tuntee erinomaisesti verkkokaupan ominaispiirteet ja roolin monikanavaisessa liiketoiminnassa. Hän tuntee B2C- ja B2B-verkkokauppojen vaatimukset. Hän osaa perustaa ja rakentaa verkkokaupan, sen tarjonnan ja tuotekuvaukset asiakaslähtöisesti.
Opiskelija osaa markkinoida verkkokauppaansa eri kanavissa ja soveltaa ketterän markkinointitavan mahdollisuuksia digitaalisessa ympäristössä myynnin kasvattamiseksi. Hän tuntee hyvin verkkokaupan juridiset vaatimukset sekä osaa arvioida ja soveltaa niitä verkkokaupassa. Opiskelija on osoittanut kaikissa tehtävissä ammattimaista perehtymistä ja osaamista, sekä innovatiivista ajattelua. Opiskelija on hyödyntänyt opetuksen sisältöä kiitettävästi. Osallistuminen opetukseen on ollut hyvin aktiivista. Läsnäolovaatimukset täyttyvät, yli 75% läsnä opetuksessa, ja kaikki tehtävät on suoritettu kiitettävästi ja ajoissa.

Siirry alkuun