Verkkokauppa myyntikanavana (5 op)
Toteutuksen tunnus: SAL4HM004-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2025 - 10.01.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.01.2025 - 14.03.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 31 - 50
- Koulutus
- LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus
- PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
- Opettajat
- Jussi Mertanen
- Ryhmät
-
EVENINGIltaopetus
-
CONTACTLähitoteutus
-
BLENDEDMonimuotototeutus
-
MASALFMyynnin ja asiakaskokemuksen johtaminen, masterit, Pasila
- Opintojakso
- SAL4HM004
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
13.01.2025 - 14.03.2025
Opetuskerrat iltatunteina tiistaisin lukujärjestyksen mukaan klo 17.40 - 20.30.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Toteutuksesta riippuen lähiopetusta, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opintoja. Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa näytöllä toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Lisätietoja näyttöprosessista löytyy: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study katso kohta "Ohjeet osaamisen tunnistamiseen (master)".
Intro
Verkkokauppaosaaminen on keskeinen osa markkinoinnin ja myynnin ajantasaista osaamista. Perehdymme verkkokaupan tämän hetken ilmiöihin, alustoihin ja käytännön tekemiseen. Saat kattavan osaamisen suunnitella, toteuttaa sekä ylläpitää verkkokauppaa.
Oppimateriaalit
Oppituntien aineistot sekä Moodlessa julkaistu oheismateriaali.
Suositellaan seuraavia ajantasaisia kirjoja:
Verkkokauppa-alustat, e-kirja, sekä painettu versio löytyy Haaga-Helian ja/tai 3amk-kirjastoista:
Oosi, Matti,:Verkkokauppa-alustat : verkkokauppa-alustan valinnan opas
E-kirja, 2023
Finne, Sami : Tulevaisuuden verkkokauppa : kasvu ja kehitys
Kirja 2022
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Oppitunnit ja niiden aikana tehdyt soveltavat tehtävät. Toteutuksen suurimpina tehtävinä yksi yksilö- sekä yksi ryhmätehtävä.
Työelämäyhteydet
Kurssin lähtökohtana on monipuoliset yhteydet työelämään. Teorian lisäksi perehdymme käytännön ajankohtaiseen verkkokauppakenttään ja verkkokaupan ratkaisuihin sekä esimerkkeihin. Vierailevina luennoitsijoina verkkokaupan parissa työskenteleviä ammattilaisia. Tehtävissä on mahdollista hyödyntää opiskelijan työelämäyhteyksiä. Oppimateriaaleissa on käytännön esimerkkejä työelämästä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutuksessa ei ole tenttiä. Osaaminen osoitetaan käytännön läheisillä tehtävillä jotka arvioidaan.
Kansainvälisyys
Toteutuksessa tarkastellaan erittäin ajankohtaisia kansainvälisiä ilmiöitä sekä verkkokauppoja. Osa aineistoista on ajantasaista kansainvälistä englanninkielistä materiaalia.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Mikäli opiskelijalla on verkkokaupan osaaminen työ- tai yrittäjäkokemuksen kautta, opintojakso on mahdollista suorittaa aiemmin hankitun osaamisen näytöllä. Riittävä osaaminen on esimerkiksi verkkokauppayrittäjäkokemus, tai aktiivinen rooli verkkokaupan perustamis- tai kehittämisprojektissa. sekä markkinoinnissa. Riittävässä osaamisessa toteutuksen oppimistavoitteet toteutuvat. Opiskelijalla on esittää verkkokaupasta materiaaleja, mahdollisesti toimivia linkkejä, työtodistus, yrittäjäkokemuksesta kaupparekisteriote tai muuta dokumentaatiota.
Oppimistehtävät
Tämän toteutuksen suurimmat tehtävät ovat yksi yksilötyö, ja yksi ryhmätyö. Lisäksi oppitunneilla tehdään pienempiä tehtäviä.
Yksilötehtävä: Kaksi vaihtoehtoa, joko kirjallisuusanalyysi tai liiketoimintasuunnitelma verkkokaupalle.
Ryhmätehtävä:Kahden kansainvälisen tunnetun verkkokaupan analyysi, ja esitys toteutuksen lopussa.
Arviointitavat
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opiskelija tietää monikanavaympäristön mahdollisuuksia ja tunnistaa erilaisia toimintaympäristöjä verkkokaupan perustaksi. Hän tuntee verkkokaupan rakentamisen lähtökohdat ja ymmärtää markkinoinnin roolin verkkokaupassa. Opiskelija ymmärtää verkkokaupan ominaispiirteet ja roolin monikanavaisessa liiketoiminnassa. Hän tuntee verkkokaupan perustamiseen liittyvät osa-alueet, osaa rakentaa tuotevalikoiman sekä tehdä tuotekuvaukset verkkoon. Opiskelija osaa kuvata verkkokaupan markkinointia lyhyesti.. Opiskelija on tietoinen keskeisistä verkkokaupan juridisista vaatimuksista. Opiskelijalla on vähintään läpäisyyn vaadittu 50% osallistuminen opetukseen.
Kaikki vaaditut tehtävät on suoritettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit - arvosana 3
Opiskelija tunnistaa monikanavaympäristön mahdollisuuksia ja osaa analysoida toimintaympäristöjä verkkokaupan perustaksi. Opiskelija tuntee verkkokaupan ominaispiirteet ja roolin monikanavaisessa liiketoiminnassa. Hän ymmärtää B2C- ja B2B-verkkokauppojen vaatimuksia. Hän osaa perustaa ja rakentaa verkkokaupan, soveltuvan tarjonnan ja tuotekuvaukset. Opiskelija osaa markkinoida verkkokauppaansa eri kanavissa sekä soveltaa jossain määrin ketterän markkinointitavan mahdollisuuksia digitaalisessa ympäristössä myynnin kasvattamiseksi. Hän tuntee keskeiset verkkokaupan juridiset vaatimukset. Läsnäolovaatimukset täyttyvät ja kaikki tehtävät on palautettu ajoissa.
Arviointikriteerit - arvosana 5
Opiskelija osaa analysoida monikanavaympäristön mahdollisuuksia sekä toimintaympäristöjä verkkokaupan perustaksi. Opiskelija tuntee erinomaisesti verkkokaupan ominaispiirteet ja roolin monikanavaisessa liiketoiminnassa. Hän tuntee B2C- ja B2B-verkkokauppojen vaatimukset. Hän osaa perustaa ja rakentaa verkkokaupan, sen tarjonnan ja tuotekuvaukset asiakaslähtöisesti.
Opiskelija osaa markkinoida verkkokauppaansa eri kanavissa ja soveltaa ketterän markkinointitavan mahdollisuuksia digitaalisessa ympäristössä myynnin kasvattamiseksi. Hän tuntee hyvin verkkokaupan juridiset vaatimukset sekä osaa arvioida ja soveltaa niitä verkkokaupassa. Opiskelija on osoittanut kaikissa tehtävissä ammattimaista perehtymistä ja osaamista, sekä innovatiivista ajattelua. Opiskelija on hyödyntänyt opetuksen sisältöä kiitettävästi. Osallistuminen opetukseen on ollut hyvin aktiivista. Läsnäolovaatimukset täyttyvät, yli 75% läsnä opetuksessa, ja kaikki tehtävät on suoritettu kiitettävästi ja ajoissa.