Liikuntapalveluiden kehittäminen (5op)

Opintojakson tunnus: PHY004AS2A

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Intro

Haluatko oppia kehittämään liikuntapalveluita, jotka todella vastaavat asiakkaiden tarpeisiin? Tällä opintojaksolla sukellat palvelumuotoilun ytimeen – opit suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan kehittämisprojekteja asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti.

Opintojakson aikana:
· Tutustut palveluiden kehittämisprosessin vaiheisiin ja kohderyhmien tarpeiden tutkimiseen.
· Kehität konkreettisen palveluratkaisun, joka pohjautuu sekä asiakasymmärrykseen että organisaation tavoitteisiin.
· Harjaannut keräämään ja analysoimaan aineistoa sekä hyödyntämään asiakaspalautetta palvelun testaamisessa ja arvioinnissa.

· Tämä opintojakso tarjoaa käytännönläheisiä työkaluja ja menetelmiä, joilla viet liikuntapalvelut uudelle tasolle – vastuullisesti ja vaikuttavasti.

Osaamistavoitteet

Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
Kuvata palveluiden kehittämisprosessin eri vaiheet ja tutkia kohderyhmän tarpeita.
Kehittää palvelulle ratkaisun huomioiden kohderyhmän ja organisaation määritellyt tarpeet.
Analysoida kohderyhmän tarpeita ja soveltaa asiakaslähtöisen kehittämistyön menetelmiä sekä testata palvelua ja arvioida ratkaisua asiakaspalautteen perusteella.

Opintojakson sisällöistä/teemoista johdetut osaamistavoitteet löydät kohdasta arvointikriteerit. Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.

Sisältö

- Kehittämisprojektin suunnittelu, käytännön toteutus ja arviointi
- Palveluiden kehittämistyön menetelmät
- Tutkimus- ja aineistonkeruu osana palveluiden kehittämistä
- Aineistonkäsittely ja –analysointi
- Vastuullinen palvelutuotanto

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Opintojakson oppimistavat riippuvat toteutuksesta ja tarkentuvat opintojakson alussa. Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisessa noudatetaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun laatimaa ohjeistusta.

Toteutustapojen kuvaukset löytyvät Haaga-Helian verkkosivulta: https://www.haaga-helia.fi/fi/toteutustavat

Oppimateriaalit

Koivisto ym. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja.

Opintojakson aikana käytettävät muut materiaalit, jotka löytyvät Moodlesta, ilmoitetaan opintojakson alussa.

Arviointikriteerit - arvosana 1

Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
Kuvata palveluiden kehittämisprosessin eri vaiheet ja tutkia kohderyhmän tarpeita.

Arviointikriteerit - arvosana 3

Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa edellisen lisäksi:
Kehittää palvelulle ratkaisun huomioiden kohderyhmän ja organisaation määritellyt tarpeet.

Arviointikriteerit - arvosana 5

Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa edellisten lisäksi:
Analysoida kohderyhmän tarpeita ja soveltaa asiakaslähtöisen kehittämistyön menetelmiä sekä testata palvelua ja arvioida ratkaisua asiakaspalautteen perusteella.

Siirry alkuun