Graafisen suunnittelun perusteet ja työkalut (5op)
Opintojakson tunnus: COM004AS2A
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Intro
Tutustu graafisen suunnittelun kiehtovaan maailmaan! Tällä kurssilla pääset tutustumaan visuaalisen viestinnän mahdollisuuksiin ja graafisen muotoilun perusteisiin. Saat oppia, miten suunnitteluprosessi etenee ideasta luovaan ratkaisuun, asiakkaan toiveita ja kohderyhmän tarpeita huomioiden. Yhdistelmällä aktiivisen lähiopiskelun itseohjautuvaan opiskeluun hankit hyvät perustaidot graafiseen suunnitteluun Adobe-ohjelmilla.
                    
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
•	ymmärtää graafisen suunnittelun prosessin ja menetelmät
•	hallitsee graafisen suunnittelun ja visuaalisen viestinnän perusteet ja osaa soveltaa niitä luovasti omassa työssään
•	ratkaisee viestinnällisiä haasteita visuaalisilla menetelmillä
•	tuottaa visuaalisen viestinnän ratkaisuja asianmukaisilla Adobe-suunnitteluohjelmilla.
                    
Sisältö
Sisältö
•	graafisen suunnittelun ja visuaalisen viestinnän perusteet.
•	johdatus graafisen tuotannon suunnittelun perusteisiin.
•	tutustuminen suunnittelutyökaluihin ja Adobe ohjelmiin.
•	tavoitteellisen visuaalisen suunnittelun osatekijät.
                    
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojakson toteutusmuodot 
CONTACT / CONTACT BLENDED
ONLINE / ONLINE BLENDED
Toteutustapojen kuvaukset löytyvät Haaga-Helian verkkosivulta: https://www.haaga-helia.fi/fi/toteutustavat. 
Voit suorittaa opintojakson näyttämällä tai opinnollistamalla vaikka opintojaksosta ei olisi DEMO tai WORKSTUDY -toteutuksia. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta Haaga-Helian verkkosivulla: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study. 
Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. 
Lisätietoa on Moodlessa sivustolla Markkinointi ja viestintä: näytöt ja opinnollistaminen  (kurssiavain näyttö) on lisätietoja https://hhmoodle.haaga-helia.fi/course/view.php?id=32573.  Osaamista ohjaavan opettajan nimen löydät https://www.haaga-helia.fi/fi/ohjaus-ja-hyvinvointi/osaamista-ohjaava-opettaja. 
Tehtävien ohjeet ja taustamateriaalit näet alla olevista tiedostoista. Näyttötehtävinä suunnittelet ja toteutat Adobe Illustratorilla
•	vähittäiskauppabrändin visuaalisen ilmeen mukaisen mainoksen (tehtävä 1)
•	brändiohjeiden mukainen mainoskampanja (tehtävä 2).
Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study. 
                    
Oppimateriaalit
Alustukset, videot, kirjalliset materiaalit ja työelämälähtöiset harjoitustehtävät.
                    
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Asiakasymmärrys ja markkinointi sekä Asiakaskokemus ja myynti. Opintojakso kuuluu tradenomitutkinnon markkinoinnin ja viestinnän suuntautumiseen.
                    
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opintojaksojen contact-, online- ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % , arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.
•	tuntee graafisen suunnittelun perusprosessit, menetelmät ja tekniikat. 
•	kykenee auttavasti soveltamaan graafisen suunnittelun ja visuaalisen viestinnän perusteita omissa töissään.
•	hahmottaa kohderyhmän ja toimeksiantajan tarpeet ja niiden vaikutuksen suunnitteluprosessiin.
•	osaa suppeasti käyttää joitakin Adobe ohjelmia.
•	osaa ratkaista yksinkertaisia viestinnällisiä haasteita visuaalisilla menetelmillä.
                    
Arviointikriteerit - arvosana 3
•	tuntee hyvin graafisen suunnittelun perusprosessit, menetelmät ja tekniikat.
•	osaa hyvin soveltaa graafisen suunnittelun ja visuaalisen viestinnän perusteita omissa töissään.
•	ymmärtää kohderyhmän ja toimeksiantajan tarpeet ja osaa huomioida niitä suunnittelussa.
•	osaa hyvin käyttää Adoben graafisen suunnittelun ohjelmia ja opiskelee niitä jokseenkin itseohjautuvasti
•	osaa onnistuneesti ratkaista viestinnällisiä haasteita visuaalisilla menetelmillä
                    
Arviointikriteerit - arvosana 5
•	hallistee erinomaisesti graafisen suunnittelun perusprosessit, menetelmät ja tekniikat.
•	soveltaa luovasti graafisen suunnittelun ja visuaalisen viestinnän perusteita omissa töissään.
•	osaa suunnitella kohderyhmän ja toimeksiantajan tarpeita vastaavia graafisia ratkaisuja.
•	opiskelee Adoben graafisen suunnittelun ohjelmia itseohjautuvasti ja osaa käyttää niitä monipuolisesti.
•	osaa luovasti ja innovatiivisesti ratkaista viestinnällisiä haasteita visuaalisilla menetelmillä.