PalvelumuotoiluajatteluLaajuus (2 op)
Opintojakson tunnus: SER033AS2A
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 2 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun periaatteet ja prosessin. Keskeisinä teemoina ovat palvelumuotoilun teoriat, menetelmät ja työkalut. Opiskelija tutustuu palvelumuotoilun menetelmiin kirjallisen materiaalin ja luentojen kautta.
Sisältö
Palvelumuotoilun prosessi ja keskeiset menetelmät.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opintojakso on vastaava englannin kielisen opintojakson SER033AS2AE Service Design Thinking kanssa.
Opintojaksot SER033AS2A Palvelumuotoiluajattelu 2 op yhdessä SER042AS2A Palvelun asiakaskokemuksen kehittäminen 3 op vastaavat Liiketalouden tradenomitutkinnon opintojaksoa SER006AS2A Palvelumuotoilun perusteet 5 op.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti verkko-oppimisympäristössä. Opetuskieli on suomi. Materiaaleja on sekä suomeksi että englanniksi.
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
Opiskelija
- tunnistaa palvelumuotoilun prosessin vaiheet ja peruskäsitteet
- osaa nimetä palvelumuotoilun menetelmiä prosessin eri vaiheissa
Arviointikriteerit - arvosana 3
Opiskelija
- osaa kuvata palvelumuotoilun prosessin
- osaa valita yhden keskeisen menetelmän jokaiseen palvelumuotoilun prosessin vaiheeseen
- ymmärtää palvelumuotoilun hyödyn liiketoiminnan kehittämisessä
Arviointikriteerit - arvosana 5
Opiskelija
- osaa ehdottaa menetelmiä palvelumuotoilun prosessin eri vaiheisiin perustellusti ja kuvailla menetelmiä
- osaa soveltaa joitain palvelumuotoilun menetelmiä itsenäisesti
Oppimateriaalit
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. [Helsinki]: Alma Talent. Tuulaniemi, J. (2011): Palvelumuotoilu, Talentum Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. (2013). Service design: From insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media. Stickdorn, M. (2018): This is service design methods: A companion to this is Service design doing Moodlessa saatavilla oleva muu materiaali ja artikkelit