Palvelumuotoilun perusteetLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: SER006AS2A
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun periaatteet ja prosessin. Keskeisinä teemoina ovat palvelumuotoilun teoriat, menetelmät ja työkalut. Opintojakson aikana opiskelijat tarkastelevat olemassa olevaa palvelua soveltaen palvelumuotoilun työkaluja ja menetelmiä.
Sisältö
• Palvelumuotoilun ideologia ja asiakaskeskeisyys
• Palvelumuotoilun prosessi
• Palvelumuotoilun työkalut ja menetelmät
• Asiakasymmärrys ja arvolupaus
• Ideointi ja kehittäminen
• Palvelun visualisointi ja ratkaisun kiteyttäminen
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opintojakso sijaitsee tradenomitutkinnon Palveluliiketoiminnan suuntautumisessa.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Virtual, Contact, Blended
Näyttö: Mikäli jo osaat tämän opintojakson sisällöt, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
•tunnistaa palvelumuotoilun prosessin peruskäsitteet
•osaa hyödyntää palveluprosessin kuvaamiseksi annettua työkalua
•tunnistaa arvonmuodostuksen käsitteen palveluliiketoiminnassa
Arviointikriteerit - arvosana 3
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
•osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja määritellyssä palveluympäristössä
•osaa kuvata palveluprosessin sekä palvelun tarjoajan, että asiakkaan näkökulmasta
•osaa hyödyntää ideoinnin menetelmiä ja kiteyttää ratkaisuja
Arviointikriteerit - arvosana 5
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
•osaa soveltaa innovatiivisesti palvelumuotoilun prosessia sekä työkaluja palveluympäristö huomioon ottaen
•osaa hyödyntää ideoinnin menetelmiä ja kehittää ratkaisuja erilaisissa liiketoimintaympäristöissä
•osaa tunnistaa palvelumuotoilun merkityksen yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä asiakaskeskeisesti
Oppimateriaalit
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. [Helsinki]: Alma Talent.
Tuulaniemi, J. (2011): Palvelumuotoilu, Talentum
Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. (2013). Service design: From insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
Stickdorn, M. (2018): This is service design methods: A companion to this is Service design doing
Luennoilla jaettavat artikkelit ja muu materiaali