Palvelumuotoilun perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: SER006AS2A-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.06.2024 - 16.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.08.2024 - 11.10.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 40
Koulutus
TRATI Tradenomi tietojenkäsittely
Opettajat
Katja Suihkonen
Elina Ulpovaara
Ryhmät
ITB2PADIG1
Tradenomi tietojenkäsittely, monimuoto, 2. lukukausi, Pasila, Digitaaliset palvelut
BLENDED
Monimuotototeutus
IT2PADIG1
Tradenomi tietojenkäsittely, 2. lukukausi, Pasila, Digitaaliset palvelut, ryhmä 1
ITB2PAICB1
Tradenomi tietojenkäsittely, monimuoto, 2. lukukausi, Pasila, ICT ja liiketoiminta
IT2PAICB1
Tradenomi tietojenkäsittely, 2. lukukausi, Pasila, ICT ja liiketoiminta, ryhmä 1
CONTACT
Lähitoteutus
Opintojakso
SER006AS2A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

21.8.-13.10.2023

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Virtual, Contact, Blended

Näyttö: Mikäli jo osaat tämän opintojakson sisällöt, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

Intro

Luo merkityksellisiä asiakaskokemuksia palvelumuotoilun avulla. Syvennä asiakasymmärrystä ja löydä uusia liiketoimintamahdollisuuksia eri työkaluja ja menetelmiä hyödyntäen. Opintojaksolla saat kattavan ymmärryksen palvelumuotoilun perusteista.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. [Helsinki]: Alma Talent.
Tuulaniemi, J. (2011): Palvelumuotoilu, Talentum
Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. (2013). Service design: From insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
Stickdorn, M. (2018): This is service design methods: A companion to this is Service design doing
Luennoilla jaettavat artikkelit ja muu materiaali

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Luo merkityksellisiä asiakaskokemuksia palvelumuotoilun avulla. Syvennä asiakasymmärrystä ja löydä uusia liiketoimintamahdollisuuksia eri työkaluja ja menetelmiä hyödyntäen. Opintojaksolla saat kattavan ymmärryksen palvelumuotoilun perusteista.

Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun periaatteet ja prosessin. Keskeisinä teemoina ovat palvelumuotoilun teoriat, menetelmät ja työkalut. Opintojakson aikana opiskelijat tarkastelevat olemassa olevaa palvelua soveltaen palvelumuotoilun työkaluja ja menetelmiä.

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opintojakso sijaitsee tradenomitutkinnon Palveluliiketoiminnan suuntautumisessa.

Sisältö
• Palvelumuotoilun ideologia ja asiakaskeskeisyys
• Palvelumuotoilun prosessi
• Palvelumuotoilun työkalut ja menetelmät
• Asiakasymmärrys ja arvolupaus
• Ideointi ja kehittäminen
• Palvelun visualisointi ja ratkaisun kiteyttäminen


Vastuuopettajat
Katja Suihkonen ja Elina Ulpovaara

Työelämäyhteydet

Opintojakson harjoitustehtävät ovat työelämälähtöisä.
Opintojaksolla pyritään järjestää yritysvierailu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Kansainvälisyys

Suomenkielinen toteutus

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Opinnollistaminen
Näyttö: Mikäli jo osaat tämän opintojakson sisällöt, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

Oppimistehtävät

Yksilö- ja ryhmätehtäviä.

Arviointitavat

Arviointikriteerit
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:

Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija
•tunnistaa palvelumuotoilun prosessin peruskäsitteet
•osaa hyödyntää palveluprosessin kuvaamiseksi annettua työkalua
•tunnistaa arvonmuodostuksen käsitteen palveluliiketoiminnassa

Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija
•osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja määritellyssä palveluympäristössä
•osaa kuvata palveluprosessin sekä palvelun tarjoajan, että asiakkaan näkökulmasta
•osaa hyödyntää ideoinnin menetelmiä ja kiteyttää ratkaisuja

Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija
•osaa soveltaa innovatiivisesti palvelumuotoilun prosessia sekä työkaluja palveluympäristö huomioon ottaen
•osaa hyödyntää ideoinnin menetelmiä ja kehittää ratkaisuja erilaisissa liiketoimintaympäristöissä
•osaa tunnistaa palvelumuotoilun merkityksen yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä asiakaskeskeisesti

Siirry alkuun