Marketing Analytics and SEOLaajuus (5 cr)
Course unit code: MAR003AS3A
General information
- ECTS credits
- 5 cr
- Teaching language
- Finnish
Learning objectives
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- analysoida digitaalisia sisältöjä ja kanavia
- hyödyntää analytiikkatyökaluja
- tehdä analytiikkaan perustuvia kehitysehdotuksia
- hakukoneoptimoinnin käytännöt, verkkosivuston sisäiseen ja ulkoiseen optimointiin vaikuttavat tekijät
- avainsanojen suunnittelun sekä hakukoneoptimoidun sisällöntuotannon
- markkinoinnin automaation peruskäsitteet.
Contents
- digitaalisten kanavien analytiikkatyökalut
- verkkosivuston hakukoneoptimointi
- avainsanojen suunnittelu
- hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto
- markkinoinnin automaatio ja taustajärjestelmät
- SEO-kehityssuunnitelman tekeminen
Starting level and linkage with other courses
Lähtötaso: Suositeltavaa on, että opiskelija on suorittanut opintojaksot Asiakasymmärrys ja markkinointi sekä Asiakaskokemus ja myynti sekä Dataohjautuva markkinointi -opintojakso tai hänellä on näiden sisältöjä vastaava osaaminen.
Opintojakso kuuluu tradenomitutkinnon markkinoinnin ja viestinnän suuntautumiseen.
Implementation methods, demonstration and Work&Study
Opintojakson toteutusmuodot Contact, Online, Blended Online, näyttö ja opinnollistaminen.
Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Opinnollistaminen on hyvä vaihtoehto, mikäli olet lähiaikoina kerryttämässä tavoitteet täyttävää osaamistasi. Lisätietoa on Moodlessa sivustolla Markkinointi ja viestintä: näytöt ja opinnollistaminen (kurssiavain näyttö) on lisätietoja https://hhmoodle.haaga-helia.fi/course/view.php?id=32573. Osaamista ohjaavan opettajan nimen löydät https://www.haaga-helia.fi/fi/ohjaus-ja-hyvinvointi/osaamista-ohjaava-opettaja.
Näyttötehtävänäsi on laatia SEO-kehityssuunnitelma valitsemallesi yritykselle tai organisaatiolle. Raportti koostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa on Tietoperusta, jossa esittelet aiheen tietoperustan (aiheeseen liittyvien lähteiden esim. kirjallisuuden, artikkeleiden) avulla. Toinen osa on oma suunnitelmasi. Jos olet jo aikaisemmin tehnyt SEO-kehityssuunnitelman, voit hyödyntää näytössä sitä.
Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study.
Assessment criteria - grade 1
Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
Assessment criteria - grade 3
Opiskelija tuntee perustasolla digitaalisten kanavien analytiikkaa ja hakukoneoptimointia sekä tietää melko laajasti niiden hyödyntämisestä yrityksissä. Opiskelija laatii käyttökelpoisen analytiikkaan perustuvan kehityssuunnitelman ja tuottamaan käyttökelpoista hakukoneoptimoitua digitaalista sisältöä.
Assessment criteria - grade 5
Opiskelija tuntee syvällisesti digitaalisten kanavien analytiikkaa ja hakukoneoptimointia, ja tietää laajasti niiden hyödyntämisestä yrityksissä. Opiskelija laatii laadukkaan analytiikkaan perustuvan kehityssuunnitelman sekä tuottaa julkaisuvalmista hakukoneoptimoitua sisältöä.
Learning materials
- Digin mitalla 2.0: Verkkomarkkinoinnin ja -myynnin mittaamisen käsikirja. 2017.
Pyyhtiä, T., Roponen, S., Frosterus, N., Mertanen, P., Vastamäki, R., Syväniemi, A.
- The digital marketing handbook: deliver powerful digital campaigns. 2022. Kingsnorth, Simon
- muu opettajan antama ja aiheeseen liittyvä materiaali