Sales ProjectLaajuus (10 cr)
Course unit code: SAL002AS3A
General information
- ECTS credits
- 10 cr
- Teaching language
- Finnish
Learning objectives
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
- kuvata erilaisia myynnin rooleja, toimintaympäristöjä, myyntiorganisaatiota
- arvioida erilaisia myynnin toimenkuvia suhteessa omiin vahvuuksiin ja kiinnostuksen kohteisiin
- luoda kontakteja työelämään, laajentaa ja vahvistaa omia ammatiillisia verkostoja
- rakentaa ja vahvistaa omaa ammatti-identiteettiä
Contents
Työskentely yritysmyynnissä opintojaksolla opiskelija oppii yritysmyyntiä työskentelemällä yksin tai opiskelijakollegan kanssa yritysmyyntiä tekevän opintojakson kumppaniyrityksen myyntiorganisaatiossa ja sen henkilökunnan ohjauksessa. Työskentely toteutuu pääsääntöisesti kolmena kokonaista työpäivää viikossa (esimerkiksi maanantai, tiistai ja keskiviikko). Työskentelypäivinä noudatetaan kumppaniyrityksen normaalia toimistotyöaikaa.
Opiskelija tutustuu oman työskentelynsä ja opiskelijakollegoiden kokemusten avulla erilaisiin myyntiorganisaatioihin, monimuotoisiin myyjien työnkuviin ja työskentelykulttuureihin eri yrityksissä. Opiskelija hyödyntää näitä kokemuksia omassa kasvussaan myynnin asiantuntijaksi pohtimalla kumppaniyritysten kiinnostavuutta itselleen valmiina myyntityön tradenomina ja omia odotuksiaan tulevaisuuden työpaikalta. Opintojakso luo opiskelijoille kontakteja työelämään.
Starting level and linkage with other courses
Opintojakso on osa Myynti ja asiakkuudet -suuntautumisopintoja. Opintojaksoa ennen opiskelijan tulee suorittaa vähintään 15 opintopisteen edestä Myynnin ja asiakkuuksien opintoja.
Kokemuksemme mukaan opintojakso on myynnin opiskelijoille ammatillisen identiteetin kasvun näkökulmasta keskeinen.
Implementation methods, demonstration and Work&Study
Lähiopetuksessa opintojakson toteutukseen sisältyy:
- Työskentelypäivät yrityksessä
- Yhteiset seminaarit
- Itsenäinen opiskelu ja tehtävien suoritus
- Urasuunnittelu
Aiemmin hankittu osaaminen on mahdollista osoittaa AHOT-prosessin avulla, mikäli opiskelijalla on työkokemusta myyntityöstä vähintään kolmessa eri myynnin roolissa, jokaisessa min. 6kk. Yksi näistä rooleista tulee olla B2B-myynnin parissa. AHOT koostuu kolmesta osasta, joissa todennetaan opiskelijan osaaminen (haastattelutehtävä, oppimisrportti, urasuunnittelu).
Assessment criteria - grade 1
Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
Assessment criteria - grade 3
Osaamistaso 3-4: Opiskelija
• osoittaa hyvää myynti- ja palveluasennetta sekä yrityksissä että omassa vertaisryhmässä
• osaa toimia yritysmyyntiä avustavissa tukitehtävissä
• ymmärtää ja osaa kuvata eri toimialojen myynnin toimintaympäristöjen ja tuotealueiden erityispiirteet.
Assessment criteria - grade 5
Osaamistaso 5: Opiskelija
• osoittaa erinomaista myynti- ja palveluasennetta sekä yrityksissä että omassa vertaisryhmässä
• osaa erinomaisesti toimia yritysmyynnissä avustavissa tukitehtävissä
• ymmärtää ja osaa erinomaisesti kuvata eri toimialojen myynnin toimintaympäristöjen ja tuotealueiden erityispiirteet
Learning materials
Verkossa oleva ja lähitunneilla jaettava materiaali.
Further information
Opintojakso muodostuu työskentelypäivistä yrityksessä ja yhteisistä seminaareista, joissa yritystyöskentelyn kokemuksia jaetaan. Itsenäinen opiskelu muodostuu yhteisiin seminaareihin valmistautumisesta, päiväkirjan ja oppimisraportin kirjoittamisesta ja annettujen tehtävien kuten urasuunnittelutehtävien suorittamisesta.Yritystyöskentelytuntien määrä voi hieman vaihdella eri lukukausina kausille sijoittuvien juhlapyhien johdosta. Yrityksiä opintojaksolla on opiskelijamäärästä riippuen noin 20-30.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu seuraavasti:
- Yritystyöskentelypäivien arvosana 30 %
- Yhteisöllisyys 30 %
- Oppimisraportti 40 %