Brändikokemuksen kehittäminenLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: EXP4HM003
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
By the end of this course, participants will be able to:
* Define and explain the key concepts and principles of brand development, such as brand identity, brand positioning, brand image, brand equity, etc.
* Analyse and evaluate the brand of a service company, using relevant tools and frameworks, such as audit brandsphere.
* Develop a theoretical process model of brand experience development
* Identify and apply the elements and techniques of transmedia storytelling and sensory branding to create and enhance the brand experience of a service company.
* Develop a brand experience development programme for a service company.
* Plan a brand experience measurement system, using appropriate methods and metrics, such as brand experience scale.
Sisältö
* Brändin ja brändiajattelun perusteet
* Brändin johtamisen käsitteet ja mallit
* Palvelubrändin erityispiirteet
* Palvelubrändin kehittäminen
* Strateginen palvelukokemuksen johtaminen
* Brändikokemus ja moniaistillinen palvelubrändi
* Palvelubrändikokemuksen tarinallistaminen
* Monikanavainen tarinankerronta palvelubrändikokemuksessa
* Palvelubrändikokemus tulevaisuudessa
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opintojaksolla ei ole edeltävyysehtoja.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opetus koostuu verkko-opetuksesta, ohjatusta oppimisesta sekä itsenäisestä työskentelystä. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia pedagogisia lähestymistapoja, kuten ”flipped classroom”-oppimista. Verkko-opetuksessa opiskelijat tutustuvat myös alan asiantuntijoihin, jotka vierailevat luennoilla. Opintojaksoon kuuluu kuudesta kahdeksaan verkkotapaamista, joissa hyödynnetään vuorovaikutuksellisia oppimismenetelmiä. Ohjatun oppimisen muodot perustuvat opintojakson tehtävien suorittamiseen itsenäisesti ja pienryhmissä. Opintojaksolla kannustetaan oppimiseen itsenäisen työskentelyn kautta, jolloin henkilökohtaiset tavoitteet antavat pohjan jokaisen omalle työskentelylle. Tämä kurssi käyttää Moodlea kurssin virtuaalisena oppimisympäristönä ja Zoomia tai Microsoft Teams -alustoja verkkokontaktiopiskelusessioihin.
Lyhyesti:
* 24h verkko-opetusta
* 110h itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä
* 1h oman oppimisen arviointi
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa näytöllä toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Lisätietoja näyttöprosessista löytyy: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study. katso kohta "Ohjeet osaamisen tunnistamiseen (master)".
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opiskelija tuntee brändijohtamisen ja brändin rakentamisen keskeiset käsitteet. Opiskelija pystyy soveltamaan tietoa liiketoimintaympäristöön ja tarkastelemaan palveluliiketoiminnan brändiä monipuolisesti brändin rakentamisen ja hallitsemisen näkökulmista. Opiskelija tunnistaa monikanavaisen tarinankerronnan ja moniaistillisen viestinnän merkityksen brändille ja pystyy osittain soveltamaan näitä palvelubrändien kehittämiseen.
Arviointikriteerit - arvosana 3
Yllä mainitun osaamisen lisäksi (arvosana 1), opiskelija soveltaa keskeisiä käsitteitä brändin kehittämiseen ja johtamiseen. Opiskelija hahmottaa palvelubrändille uusia brändikokemus-mahdollisuuksia. Hän pystyy mittaamaan brändikokemusta ja arvioimaan moniaistillisen brändikokemuksen ulottuvuuksia. Opiskelija osaa tarinallistaa palvelubrändin ja hyödyntää tarinaa palvelubrändin kehittämiseksi monikanavaista viestintää hyödyntäen.
Arviointikriteerit - arvosana 5
Yllä mainitun osaamisen lisäksi (arvosanat 1 ja 3), opiskelija pystyy arvioimaan brändin kehittämisen ja hallinnan erityispiirteet palvelujen markkinoinnissa. Hän kehittää ja johtaa palvelubrändin kehitysprosessia kokonaisvaltaisen brändikokemuksen näkökulmasta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
* 5/A (Erinomainen)
* 4/B (Erittäin hyvä)
* 3/C (Hyvä)
* 2/D (Tyydyttävä)
* 1/E (Välttävä)
* 0/F (Hylätty)
Oppimateriaalit
Tämä kurssi käyttää sekoitettuja oppimispedagogisia lähestymistapoja, kuten käännettyä luokkahuonetta, jotka tukeutuvat kolmeen pääoppimismuotoon: (1) verkkokontaktiopiskeluun; (2) ohjattuun oppimiseen; ja (3) itseohjautuvaan oppimiseen. Kurssitunnit sisältävät osuuden, joka tarjoaa mahdollisuuden verkkokontaktiopiskeluun opiskelijoiden ja asiantuntijoiden (fasilitaattorit ja teollisuuskumppanit) välillä. Kuusi kahdeksan interaktiivista verkkokontaktiopiskelusessiota on saatavilla osallistujille interaktiivisten oppimismenetelmien avulla. Ohjatun oppimisen muodot ovat yksilöllisiä ja tiimipohjaisia oppimistoimintoja. Itseohjautuva oppiminen on myös tärkeä osa tätä kurssia, ja osallistujia kannustetaan kehittämään kykyään oppia itse ja siten ottamaan enemmän vastuuta opiskelutyönsä tavoitteiden asettamisesta. Tämä kurssi käyttää Moodlea kurssin virtuaalisena oppimisympäristönä ja Zoomia ja Microsoft Teams -alustoja verkkokontaktiopiskelusessioihin.
>>>
* Aaker, D. A. & Joachimsthaler, E. (2009). Brand Leadership: Building Assets in an Information Economy. London: Free Press.
* Aaker, D. A. (2010). Building Strong Brands. London: Simon & Schuster.
* Coleman, D. (2018). Building Brand Experiences: A Practical Guide to Retaining Brand Relevance. London: Kogan Page.
* de Chernatony, L. (2010). From Brand Vision to Brand Evaluation: The Strategic Process of Growing and Strengthening Brands (3rd ed.). Amsterdam: Elsevier.
* Elliott, R. & Percy, L. (2007). Strategic Brand Management. Oxford: Oxford University Press.
* Hultén, B., Broweus, N. & van Dijk, M. (2009). Sensory Marketing. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
* Jenkins, H., Ford, S. & Green, J. (2013). Spreadable Media: Creating Value and Meaning in a Networked Culture. New York: New York University Press.
* Jenkins, H., Ito, M. & Boyd, D. (2015). Participatory Culture in a Networked Era: A Conversation on Youth, Learning, Commerce, and Politics. Malden: Polity Press.
* Kalliomäki, A. (2014). Tarinallistaminen: Palvelukokemuksen Punainen Lanka. Helsinki: Talentum.
* Kapferer, J.-N. (2008). The New Strategic Brand Management: Creating and Sustaining Brand Equity Long Term. Kogan Page. London.
* Keller, K. (2007). Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity. 3rd Edition. Upper Saddle River: Pearson Education.
* Keller, K. L., Apéria, T. & Geor, M. (2008). Strategic Brand Management: A European Perspective. Harlow: Pearson Education.
* Lindstrom, M. (2005). Brand Sense: How to Build Powerful Brands Through Touch, Taste, Smell, Sight and Sound. New York: Free Press.
* Moilanen, T. & Rainisto, S. (2009). How to Brand Nations, Cities and Destinations: A Planning Book for Place Branding. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
* Newbery, P. & Farnham, K. (2013). Experience Design: A Framework for Integrating Brand, Experience, and Value. Hoboken: John Wiley & Sons.
* Schmitt, B. H. & Rogers, D. L. (2008). Handbook on Brand and Experience Management. Cheltenham: Edward Elgar Publishing.
Lisätiedot
Opintojakso korvaa osittain tai kokonaan aiempien opetussuunnitelmien opintojaksot:
Palvelubrändin hallinta (5 ECTS)
Developing and Managing Experiences (10 ECTS)
Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.