Brändikokemuksen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: EXP4HM003-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.01.2025 - 21.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
24.03.2025 - 16.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
englanti
Paikkoja
15 - 30
Koulutus
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus
PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
Opettajat
Leena Korttilalli
Mario Passos Ascencao
Ryhmät
EVENING
Iltaopetus
MAEXPFHA
Elämystalous ja palveluiden kehittäminen, masterit, Haaga
ONLINE
Verkkototeutus
Opintojakso
EXP4HM003

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

* Sessio 1: Ke 26.3.2025, 17.40-20.30
* Sessio 2: Ke 2.4.2025, 17.40-20.30
* Sessio 3: Ke 9.4.2025, 17.40-20.30
* Sessio 4: Ke 16.4.2025, 17.40-20.30
* Sessio 5: Ke 23.4.2025, 17.40-20.30
* Sessio 6: Ke 30.4.2025, 17.40-20.30
* Sessio 7: Ke 7.5.2025, 17.40-20.30
* Sessio 8: Ke 14.5.2025, 17.40-20.30

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Opetus koostuu verkko-opetuksesta, ohjatusta oppimisesta sekä itsenäisestä työskentelystä. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia pedagogisia lähestymistapoja, kuten ”flipped classroom”-oppimista. Verkko-opetuksessa opiskelijat tutustuvat myös alan asiantuntijoihin, jotka vierailevat luennoilla. Opintojaksoon kuuluu kuudesta kahdeksaan verkkotapaamista, joissa hyödynnetään vuorovaikutuksellisia oppimismenetelmiä. Ohjatun oppimisen muodot perustuvat opintojakson tehtävien suorittamiseen itsenäisesti ja pienryhmissä. Opintojaksolla kannustetaan oppimiseen itsenäisen työskentelyn kautta, jolloin henkilökohtaiset tavoitteet antavat pohjan jokaisen omalle työskentelylle. Tämä kurssi käyttää Moodlea kurssin virtuaalisena oppimisympäristönä ja Zoomia tai Microsoft Teams -alustoja verkkokontaktiopiskelusessioihin.

Lyhyesti:
* 24h verkko-opetusta
* 110h itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä
* 1h oman oppimisen arviointi

Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa näytöllä toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Lisätietoja näyttöprosessista löytyy: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study. katso kohta "Ohjeet osaamisen tunnistamiseen (master)".

Intro

Brändi ei ole yrityksesi logo. Tämä kurssi keskittyy teorioihin ja käytäntöihin vahvojen brändien rakentamisesta ja merkityksellisistä brändikokemuksista.
“I’m Lovin’ It”, “America Runs on Dunkin” and “Betcha Can’t Eat Just One”. It is “The Last Place You Want To Go”. In this course, “Have it your Way”, and “Challenge Everything”, “Because You’re Worth It”. Join the course and “See what we Mean”. “We deliver” and for us it is like “A Diamond is Forever” and therefore “There is no Substitute”. “Just Do It!” and experience each lesson as “The happiest place on Earth.”

Oppimateriaalit

Opintojaksoon sisältyy huomattava määrä itsenäistä työskentelyä, jonka tueksi opiskelijoiden tulee tutustua kirjallisuuteen ja muihin tietolähteisiin monipuolisesti. Alla olevat lähteet ovat hyviä opiskelujen tueksi, mutta näiden lisäksi opiskelija voi löytää muuta hyvää materiaalia opiskelun tueksi. Aiheesta on kirjoitettu paljon, joten lähteiden kriittinen tarkastelu on myös suotavaa. Opiskelijoiden tulee valmistautua lähiopetuspäiviin lukemalla kirjallisuutta sekä tutustumalla erilaisiin tapoihin käsitellä palvelubrändiä ja brändikokemusta.
>>>
* Aaker, D. A., & Joachimsthaler, E. (2009). Brand Leadership: Building Assets in an Information Economy. New York: The Free Press.
* Aaker, D. A. (2010). Building Strong Brands. London: Simon & Schuster.
* de Chernatony, L. (2006). From Brand Vision to Brand Evaluation: The Strategic Process of Growing and Strengthening Brands. 2nd Edition. Oxford: Butterworth-Heinemann.
* Hultén, B., Broweus, N. & van Dijk, M. (2009). Sensory Marketing. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
* Jenkins, H., Ito, M. & Boyd, D. (2015). Participatory Culture in a Networked Era: A Conversation on Youth, Learning, Commerce, and Politics. Malden: Polity Press.
* Kalliomäki, A. (2014). Tarinallistaminen: Palvelukokemuksen Punainen Lanka. Helsinki: Talentum.
* Keller, K. (2007). Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity. 3rd Edition. Upper Saddle River: Pearson Education.
* Keller, K. L., Apéria, T. & Geor, M. (2008). Strategic Brand Management: A European Perspective. Harlow: Pearson Education.
* Lindstrom, M. (2005). Brand Sense: How to Build Powerful Brands Through Touch, Taste, Smell, Sight and Sound. New York: Free Press.
* Moilanen, T. & Rainisto, S. (2009). How to Brand Nations, Cities and Destinations: A Planning Book for Place Branding. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
* Schmitt, B. H. & Rogers, D. L. (2008). Handbook on Brand and Experience Management. Cheltenham: Edward Elgar Publishing.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Opetus koostuu lähiopetuksesta, pienryhmätyöskentelystä sekä itsenäisestä työskentelystä. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia pedagogisia lähestymistapoja, kuten ”flipped classroom”-oppimista. Lähiopetusjaksojen aikana opiskelijat tutustuvat myös alan asiantuntijoihin, jotka vierailevat luennoilla tai fasilitoivat työpajoja. Opintojaksoon kuuluu kolme lähiopetuspäivää, joissa hyödynnetään vuorovaikutuksellisia oppimismenetelmiä. Osa opintojakson tehtävistä suoritetaan itsenäisesti ja pienryhmissä. Henkilökohtaiset tavoitteet antavat pohjan itsenäiselle työskentelylle. Opiskelijalta edellytetään kykyä työskennellä itsenäisesti. Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi. Moodle palvelee opintojakson virtuaalisena oppimisympäristönä.

Lyhyesti:
24h lähiopetusta (3 lähiopetuspäivää)
110h itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä
1h oman oppimisen arviointi

Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa näytöllä toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Lisätietoja näyttöprosessista löytyy: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study. katso kohta "Ohjeet osaamisen tunnistamiseen (master)".

Työelämäyhteydet

Opiskelijat tuottavat aktiivista oppimista toteuttamalla yhteisprojektin kumppaniorganisaation tai -yhteisön kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

* Moodle-tentti: Päivämäärä ilmoitetaan myöhemmin.

Kansainvälisyys

Tämä kurssi kehittää kansainvälistä ajattelutapaa sisällyttämällä kansainvälisiä elementtejä ja esimerkkejä oppimissisältöön. Fasilitaattorit käyttävät opetusmenetelmiä, jotka ovat sopivia kulttuurisesti monimuotoisille osallistujille. Joitakin oppitunteja tai niiden osia pidetään englanniksi. Kurssin materiaalit sisältävät monipuolisesti aineistoja eri maista ja kulttuureista, ja kurssin oppimistehtävät kannustavat osallistujia tutkimaan ja pohtimaan glocaaleja kysymyksiä ja näkökulmia edistäen samalla monikulttuurista osaamista. Kurssin oppimistehtäviä voi tehdä myös englanniksi.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

* Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT):
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa näytöllä toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Lisätietoja näyttöprosessista löytyy: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study. katso kohta "Ohjeet osaamisen tunnistamiseen (master)".

Oppimistehtävät

* 15% Ennakkotehtävä
* 15% Moodle-tentti
* 70% Projektitehtävä

Arviointitavat

* Tämä kurssi käyttää sekä formatiivisia että summatiivisia arviointimenetelmiä.

Haaga-Helia ammattikorkeakoulun arvosteluskaala ei ole suhteellinen asteikko eikä siten vastaa täysin ECTS-arvosteluskaalaa. Ero on siinä, että ECTS-järjestelmä perustuu eri arvosanojen jakautumisen odotukseen, kun taas Haaga-Helian järjestelmä ei perustu siihen. Tämä tarkoittaa, että Haaga-Helian järjestelmässä ei ole sääntöä tai odotusta siitä, kuinka suuri osa kurssin osallistujista voi saada minkäkin arvosanan; jokainen opiskelija arvostellaan yksilöllisen suorituksensa perusteella, ei suhteessa muiden suoritukseen.

Siirry alkuun