Strategisk utveckling av inköp och försäljningLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: LEA2VM2201

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
ruotsi

Osaamistavoitteet

Med hjälp av modulen utvecklas följande kompetenser:
ledning av inköp och försäljning,
utveckling av strategienlig inköps- och säljfunktion,
utveckling av försäljningsstrategin för att producera ekonomiskt och försäljningsmässigt mervärde.

Sisältö

Ledande av en lönsam inköps- och säljfunktion
Ledande av en strategisk inköps- och säljfunktion
Utvecklande av lönsamma produkthelheter

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Närundervisning innehållande inlärningsuppgifter, projektarbeten, självständiga uppgifter samt tentamen.
Godkännande av kunskaper som visats på annat sätt (opinnollistaminen / Work & Study), om den studerande lyckas lära sig studiehelhetens innehåll på sin arbetsplats/i sin hobby. Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.

Identifiering och tillgodoräknande (på finska näyttö, om den studerande behärskar studiehelhetens innehåll). Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.

I modulen ingår även en obligatorisk utvärdering av egen inlärning.

Arviointikriteerit - arvosana 1

Studeranden har visa grundfärdigheter i att utveckla sälj- och inköpsstrategier. Studeranden kan leda ett sälj- och inköpsteam enligt noggranna direktiv och med stöd av andra studeranden eller handledarna. Studeranden har svårigheter i att utveckla en strategisk inköps- och säljfunktion. Studeranden har svårigheter i att förstå vikten av att producera mervärde genom sälj- och inköpsfunktionen.

Arviointikriteerit - arvosana 3

Studeranden har grundfärdigheter i att utveckla sälj- och inköpsstrategier. Studeranden kan leda ett sälj- och inköpsteam enligt direktiv av handledarna. Studeranden kan utveckla en strategisk inköps- och säljfunktion enligt direktiv. Studeranden förstår vikten av att producera mervärde genom sälj- och inköpsfunktionen.

Arviointikriteerit - arvosana 5

Studeranden har goda färdigheter i att utveckla sälj- och inköpsstrategier. Studeranden kan självständigt leda ett sälj- och inköpsteam. Studeranden kan utveckla och sätta upp mål för en strategisk inköps- och säljfunktion. Studeranden förstår vikten av att producera mervärde genom sälj- och inköpsfunktionen och kan urveckla funktionen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

För att få godkänt i kursen kräves att man fått godkänt i tenten samt att övningsuppgfterna slutförts på ett godkänt sätt.

Tenten godkännes med vitsord 1-5 samt underkänt. För att få godkänt i tenten bör man uppnå 50 % av maksimipoängmängden. Tenten är möjlig att förnya inom 6 månader efter helhetens slut.

Helhäten bedöms enligt skalan 1-5 samt underkänt.

Oppimateriaalit

Övningar och tester
Lärarnas material
Jonsson, P. & Mattsson, S-A:2011. Logistik - Lärann om effektiva matrerialflöden
Iloranta, K. &Pajunen-Muhonen, H. 2018, Hankintatoimen johtaminen - Ostamisesta toimittajamarkkinoiden hallintaanTikkanen, H. & Vassinen, A. 2010: StratMark: Stratebinen markkinointiosaaminen
Nieminen, T. & Tomperi, S. 2008. Myynnin johtamisen uusi aika.
Rauhala, M. 2011. Osta oikein ansaitse enemmän.

Siirry alkuun