Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YHT1PI006-3030

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.01.2024 - 12.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
15.01.2024 - 17.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Haagan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
7 - 20
Koulutus
HOTRA Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma
Opettajat
Saija Laitinen
Ryhmät
RHM31
RHM31 Hotelli- ja ravintola-alan liikkenjohdon ko., aikuiset
RLM25
RLM25 Matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelma, aikuiset
BLENDED
Monimuotototeutus
ONLINE
Verkkototeutus
Opintojakso
YHT1PI006

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Opetuskerrat Zoomissa klo 11.15-14.45

24.1.2024

- Opinnäytetyö Haaga-Heliassa

- Tavoitteen asettelu

28.2.2024

- Tietoperusta

- Tiedonhaku

- Raportointi ja tukea kirjoittamiseen

3.4.2024

- Tutkimus- ja kehittämismenetelmät: kvantitatiivinen tutkimusote

- Kyselylomake Webropol-ohjelmalla

24.4.2024

- Tutkimus- ja kehittämismenetelmät: kvalitatiivinen tutkimusote

- Kehittämistyön menetelmiä


15.5.2024

- Tutkimusetiikka

- Tutkimuksen luottavuuden pohdinta

Tehtävät ovat Moodlessa. Joissakin tehtävissä on viimeinen palautuspäivämäärä ilmoitettu. Muissa tehtävissä on edeltävyysehtona aikaisempien tehtävien suoritus.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Kaikki toteutustavat (contact, blended, virtual).

Tämän opintojakson näyttö suoritetaan Exam-tenttinä.

Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös tehdä näytöllä. Tarkemmat ohjeet avainosaamisten näytöistä löytyy Moodlesta (Haaga-Helian avainosaamisten näytöt).

1. Varaa aika Exam-tenttiin tästä. Näyttö löytyy nimellä Tutkimus- ja kehittämisosaaminen/NÄYTTÖ. Tentin kesto on 175 min.

Näytötentin tehtäväalueet
- Haaga-Helian opinnäytetyön opinnäyteprosessi
- Haaga-Helian opinnäytetöiden raportointiohje
- Lähteiden merkitseminen Haaga-Heliassa
- Tutkimuseettiset periaatteet
- Laadullinen tutkimusote
- Määrällinen tutkimusote
- Oman opinnäytetyön aihe otsikkotasolla

Tentissä on monivalintatehtäviä, joiden maksimipisteistä pitää saada vähintään 50 % hyväksyttyyn suoritukseen. Arviointi on asteikolla 0-5 (50 % = 1, 60 % = 2, 70 % = 3, 80 % = 4, 90 % = 5).

2. Tentin jälkeen tentin vastaanottanut opettaja on sinuun yhteydessä ja sopii kanssasi ajan palautekeskustelulle.

Intro

Kehittäminen kuuluu kaikille organisaatioissa. Tällä opintojaksolla opit tutkimus- ja kehittämismenetelmien perusteet. Tutustut tieteellisen tutkimuksen menetelmiin ja saat työkaluja ideointiin, innovointiin ja kehittämiseen. Opintojakso ei tähtää siihen, että sinusta tulisi ensisijaisesti tutkija. Saat kuitenkin eväitä esimerkiksi kyselyiden tekemiseen, tunnet eri haastattelutyyppejä ja tiedät, miten voit lähteä analysoimaan keräämääsi aineistoa. Opintojakson jälkeen osaat soveltaa oppimaasi työelämätilanteissa ja olet valmis aloittamaan opinnäytetyösi.

Oppimateriaalit

Moodlen ja luentojen materiaali sekä Haaga-Helian opinnäytetyöohjeistus.

Suositeltava kirjallisuus:
Hakala, J. T. 2022. Hyvä, parempi, valmis - Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. Gaudeamus Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)

Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita. Helsinki. (Myös e-kirja.)

Hirsjärvi, S. & Hurme, H. Tutkimushaastattelu: Teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Gaudeamus Helsinki University Press. Helsinki. (Myös e-kirja.)

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. Tutki ja kirjoita. 13. painos tai uudempi. Tammi. Helsinki. (Myös e-kirja.)

Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. Tiede ja teksti: Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 3. painos tai uudempi. Gaudeamus Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)

McNiff, J. & Whitehead, J. Action Research. Routledge. (E-kirja.)

Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. painos tai uudempi. Sanoma Pro Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi. Helsinki. (Myös e-kirja.)

TENK (tutkimuseettinen neuvottelukunta) Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. Pdf-tiedosto. Helsinki.

Vilkka, H. Tutki ja kehitä. 4. tai uudempi painos. PS-kustannus. Jyväskylä. (Myös e-kirja.)

Yin, R. K. Case study research: Design and methods. 3. painos tai uudempi. Sage. Thousand Oaks.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Tällä toteutuksella on viisi (5) opetuskertaa Zoomissa.

Pedagoginen lähtökohta toteutuksella on "learning by doing". Menestyksekäs oppiminen saavutetaan aktiivisella osallistumisella luennoille ja oma-aloitteisella työskentelyllä Moodlessa. Arvosanan perusteena ovat Moodlessa määritellyt tehtävät, joista osa pisteytetään automaattisesti, osan arvioi toteutuksen opettaja.

Toteutuksen lopuksi ilmoittaudutaan Wihissä opinnäytetyöprosessiin. Opintojaksoa ei suositella suoritettavaksi ennen kuin opinnäytetyön aloitus on ajankohtainen (toteutusta seuraavalla periodilla).

Työelämäyhteydet

Työelämäyhteys syntyy myöhemmin opinnäytetyön kautta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.

Kansainvälisyys

Menetelmäkirjallisuutta ja alan terminologiaa tulisi pystyä ymmärtämään myös muilla kuin suomen kielellä

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Tutkimus- ja kehittämisosaamisen opintojaksosta (ANA001HH1A) on kaikki toteutustavat: contact, blended, online ja virtual. Opintojakson näyttö suoritetaan Exam-tenttinä.

Oppimistehtävät

Opintojaksolla on teemakohtaisia tehtäviä ja kokoava tehtävä, joiden perusteella muodostuu arvosana (ks. tarkemmin Moodle ja jäljempänä kohta Arviointitavat). Lisäksi tehdään tuntiharjoituksia ja Moodlen harjoituksia, jotka eivät vaikuta arvosananmuodostukseen, mutta tuottavat käytännön osaamista.

Arviointitavat

Arvosana muodostuu teemakohtaisten tehtävien ja kokoavan tehtävän yhteispistemäärästä
(0 - 100).

Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu pistemäärien summasta seuraavasti:
0 - 39 > Hylätty
40 - 59 > arvosana 1
60 - 69 > arvosana 2
70 -79 > arvosana 3
80 - 89 > arvosana 4
90 - 100 > arvosana 5

Siirry alkuun