Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YHT1PI006-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.01.2022 - 14.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.01.2022 - 18.03.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1 op
Toimipiste
Haagan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 40
Koulutus
MATKA Matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelma
Opettajat
Kristiina Adamsson
Saija Laitinen
Ryhmät
RL20SG
RL20SG Matkailun liikkeenjohdon ko.
RL20SF
RL20SF Matkailun liikkeenjohdon ko.
CONTACT
Lähitoteutus
Opintojakso
YHT1PI006

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Alustava aikataulu, muutokset ovat mahdollisia, jos pääsemme luokkaan

ma 17.1. Opintojakson suunnitelma ja tavoite, tehtävien esittelyä, tutkimus-, kehittämis- ja innovointityö alalla (Saija ja Krisse)

§ Vierailijana tutkimuspäällikkö Petteri Ohtonen, Haaga-Helian kaupallisista palveluista: Millaista tutkimusta tehdään hospitality-bisneksessä? klo 11.15-11.45

ke 19.1. Ideointi-, innovointi- ja kehittämismenetelmät (Krisse) ja viikkotehtävän tekemistä

ma 24.1. Opiskelijaesityksiä ideointi-, innovointi- ja kehittämismenetelmistä, tutkimus- ja kehittämishankkeen suunnittelu (Krisse)

ke 26.1. Itsenäistä tekemistä (suunnitelmatehtävä)

ma 31.1. Tiedonhaku, tietolähteet ja kriittinen arviointi (Saija)

· klo 11.15-12.00 vierailijana tietoasiantuntija Katri Hollo, Haagan kirjastosta

ke 2.2 Lähdeviitteet, lähdeluettelo (Saija)

ma 7.2. Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät (Krisse)

ke 9.2. Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät (Krisse)

ma 14.2. Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät (Saija)

ke 16.2. Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät (Saija)

vko 8 Talviloma ja Itsenäistä tekemistä liittyen tutkimusmenetelmätehtäviin

ma 28.2 Tutkimustulosten havainnollistaminen, infografiikka, tutkimuksen luotettavuus (Krisse)

ke 2.3. Tutkimuksen eettiset kysymykset, opinnäytetyö Haagassa, oman opinnäytetyön aiheen ideointia (Saija)

· Omasta opinnäytetyöprosessistaan kertovat juuri valmistuneet restonomit Nette Hynninen ja Kaisa Jauhiainen

ma 7.3. Vierailija Visit Finland, tutkimusjohtaja Katarina Wakonen klo 11-11.45. Millaista tutkimus- ja kehittämistyötä tehdään Visit Finlandissa ja tuoreita tutkimustuloksia.

ke 9.3. Tutkimuksen raportointi, opintojakson päätös ja tentti (Saija)

ma 14.3. Itsenäistä työskentelyä: mahdollisen bonustehtävän viimeistelyä

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Kaikki toteutustavat (contact, blended, virtual).

Tämän opintojakson näyttö suoritetaan Exam-tenttinä.

Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös tehdä näytöllä. Tarkemmat ohjeet avainosaamisten näytöistä löytyy Moodlesta (Haaga-Helian avainosaamisten näytöt).

1. Varaa aika Exam-tenttiin tästä. Näyttö löytyy nimellä Tutkimus- ja kehittämisosaaminen/NÄYTTÖ. Tentin kesto on 175 min.

Näytötentin tehtäväalueet
- Haaga-Helian opinnäytetyön opinnäyteprosessi
- Haaga-Helian opinnäytetöiden raportointiohje
- Lähteiden merkitseminen Haaga-Heliassa
- Tutkimuseettiset periaatteet
- Laadullinen tutkimusote
- Määrällinen tutkimusote
- Oman opinnäytetyön aihe otsikkotasolla

Tentissä on monivalintatehtäviä, joiden maksimipisteistä pitää saada vähintään 50 % hyväksyttyyn suoritukseen. Arviointi on asteikolla 0-5 (50 % = 1, 60 % = 2, 70 % = 3, 80 % = 4, 90 % = 5).

2. Tentin jälkeen tentin vastaanottanut opettaja on sinuun yhteydessä ja sopii kanssasi ajan palautekeskustelulle.

Intro

Kehittäminen kuuluu kaikille organisaatioissa. Tällä opintojaksolla opit tutkimus- ja kehittämismenetelmien perusteet. Tutustut tieteellisen tutkimuksen menetelmiin ja saat työkaluja ideointiin, innovointiin ja kehittämiseen. Opintojakso ei tähtää siihen, että sinusta tulisi ensisijaisesti tutkija. Saat kuitenkin eväitä esimerkiksi kyselyiden tekemiseen, tunnet eri haastattelutyyppejä ja tiedät, miten voit lähteä analysoimaan keräämääsi aineistoa. Opintojakson jälkeen osaat soveltaa oppimaasi työelämätilanteissa ja olet valmis aloittamaan opinnäytetyösi.

Oppimateriaalit

Tenttiin opiskeltava aineisto:

Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. WSOYpro. Helsinki. E-kirja. Luettu: 23.3.2021.

Opinnäytetyökoordinaattorit 2022. Raportointiohje pitkille raporteille ja opinnäytetyölle Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy. Helsinki. Luettavissa: https://www.haaga-helia.fi/sites/default/files/file/2022-01/raportointiohje_pitkille_raporteille_ja_opinnaytetoille_2022.pdf. Luettu: 24.1.2022.

Luentomateriaali Moodlessa.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Opintojakson kokonaistuntimäärä yhdelle opiskelijalle on 135 tuntia.

Lähiopetus Zoomissa tai luokassa 30 h

Kirjallisuus 40 h

Videot liittyen aiheeseen 3 h

Tehtävät parityönä 40 h

Vapaaehtoiset tehtävät 20 h

Tentti 1 h

Opintojaksopalautteen antaminen 1 h

Opintojakson suorituksena on 4-8 tehtävän tekeminen pääosin parityönä ja palautus Moodleen viikoittain. Vikkotehtäviä tukevat Zoom- ja /tai lähipoetus pandemiatilanteen niin salliessa. Jokaiselle viikolle on viikkotehtävä, joka tehdään parityönä. On hyvä suunnitella 8 viikon aikataulu etukäteen, jotta pysytte mukana. Teidän tulee tehdä vähintään noin 4 tehtävää, jotta opintojakso on suoritettu hyväksytysti (vähintään 40/100 pistettä, arvosana T1). Jokaisen opiskelijan tulee palauttaa kaikki tekemänsä tehtävät. Viikoittainen palautuspäivä on sunnuntai. Kaikki tehtävät ovat näkyvissä jo opintojakson alkaessa. Palautetta annetaan vain tehtävistä, jotka on palautettu ajallaan.

Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa omassa opinnäytetyössään tai muussa kehityshankkeessa

· hakea oleellista tietoa sekä arvioida kriittisesti lähteitä ja tiedon luotettavuutta,

· asiatyylillä jäsennellysti kuvata tutkimusprosessia ja merkitä lähteet asianmukaisesti,

· käyttää omaan opinnäytetyöhön tai projektiin soveltuvaa menetelmää aineiston ja työelämätiedon hankkimiseen ja analysointiin,

· perustella valintojaan ja tehdä näkyväksi konkreettisia kehittämisehdotuksia, ja

· soveltaa eettisiä toimintaperiaatteita oman tutkimus- tai kehittämistyön kaikissa vaiheissa

Sisältö

· Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotyö alan yrityksissä ja organisaatioissa

· Tutkimuksellisen kehittämishankkeen suunnittelu

· Tiedonhaku, tiedonlähteet ja niiden kriittinen arviointi

· Tutkimus-, kehittämis- ja innovointimenetelmät käytännössä

· Tutkimus- ja kehittämistyön raportointi

· Opinnäytetyö Haaga-Heliassa

Työelämäyhteydet

Harjoitustehtäviä voidaan tehdä työelämän kanssa yhteistyössä toteutettavissa projekteissa.

· Vierailija Katarina Wakonen, Visit Finland

· Vierailija Petteri Ohtonen, Haaga-Helian kaupalliset palvelut

· Vierailijat, Haaga-Helian restonomi-alumnit Nette Hynninen ja Kaisa Jauhiainen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Moodle-tentti 9.3.2022 lähiopetuksen aikana.
Tentin voi tehdä tarvittaessa seuraavan kahden periodin aikana: periodit 4/2022 ja 1/2022

Kansainvälisyys

Kansainväliset alan tietolähteet

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Jos sinulla on kertynyt aikaisempaa osaamista tutkimus- ja kehittämisosaamisesta, toteutuksesta on olemassa Haaga-Heliatasoinen näyttö aiemmin hankitun osaamisen näyttämiseen. Se on tenttimuotoinen.

https://www.haaga-helia.fi/fi/nayta-osaamisesi

Oppimistehtävät

Opintojaksolla on tentti, joka tehdään Moodlessa, ja seitsemän tehtävää (eivät kaikki pakollisia) sekä bonustehtävä. Haastattelutehtävä, tehtävät kvantitatiivista menetelmistä ja tentti ovat pakollisia. Tee muita tehtäviä oman oppimis- ja arvosanatavoitteesi mukaisesti. Tehtävät tehdään pääosin parityönä.

Tutkimusmenetelmiin liittyvä laadullinen haastattelutehtävä tehdään Haaga-Helian opinnäytetyön pohjaan, muut voit tehdä lyhyiden raporttien pohjaan.

Alla olevien tehtävien tarkemmat tehtävänannot tulevat viikoittaisiin osioihin Moodleen.

Tehtävät:

1. Tee visuaalinen esitys yhdestä valitsemasta kehittämis- tai innovointimenetelmästä PowerPoint-esityksenä. Palautus viimeistään su 23.1 max 10 p. (paritehtävä).

2. Valitse Theseuksesta oman alasi opinnäytetyö, kuvaa sen suunnittelu sekä sanallisesti että visuaalisesti (esim. aikajana, prosessikuvaus), laajuus noin 3 x A4, palautus su 30.1.mennessä, max. 10 p. (paritehtävä).

3. Hae tehtävässä määritellystä aihealueesta lähdeaineistoa ja arvioi kriittisesti lähteiden luotettavuutta. palautus su 6.2. mennessä, max 10 p. Tämän tehtävän tekeminen tukee merkittävästi tehtäviä 4. ja 5. (paritehtävä).

4. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ: Haastattelutehtävä. Tutkimusmenetelmien tiedonkeruuseen tutustuminen, palautus su 27.2. mennessä, max. 25 p. Tämä pakollinen osa opintojaksoa. (paritehtävä).

Laadullinen tutkimus: tehkää 1 haastattelu/ ryhmän jäsen (yhteensä vähintään 2 haastattelua) liittyen matkailuun Covid-pandemian aikana: laaditaan suunnitelma, kirjoitetaan lyhyt tietoperusta, kuvataan tutkimusmenetelmä,

laaditaan haastattelurunko, haastatellaan, nauhoitetaan haastattelut ja litteroidaan ne, raportoidaan tulokset, arvioidaan tutkimusta ja omaa oppimista.

5. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ: Kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, sisältää 2 osiota:

a) tee tehtävä Moodlessa (tehtävä toteutettu tenttimuotoisena) ja suoritettava viimeistään su 20.2., max 10 p. (yksilötehtävä)

b) Tehkää kyselylomake Webropol-ohjelmalla liittyen tehtävän 4 aiheeseen (matkailu Covid-pandemian aikana), palautus viimeistään su 20.2., max 10 p. (paritehtävä)

6. Tee annetusta materiaalista kuvioita, taulukoita ja modernia infografiikkaa. Palautus viimeistään su 6.3. max 10 p. (paritehtävä)

7. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ. Monivalintatentti Moodlessa tutkimus-, kehittämis- ja innovointimenetelmistä ma 9.3.2022, max 15 p. (yksilötehtävä)

Bonustehtävä, palautus Moodleen viimeistään to 16.3.2022 (paritehtävä tai yksilötehtävä). Laadullisen aineiston analysointi teemoittelemalla, laajuus noin 3 x A4, max 15 p.

Arviointitavat

Arviointiperusteet:

· Tentistä maksimipistemäärä on 15 pistettä

· Tehtävistä maksimipistemäärä on 85 pistettä

Kokonaispisteet Arvosana

100-90, arvosana 5

89-80, arvosana 4

79-70, arvosana 3

69-60, arvosana 2

59-40, arvosana 1


Arvioinnin kohteet ja kriteerit Hyväksytty opintojakso arvioidaan asteikolla 1 - 5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.

Arvosana 1: Osaa hakea kehittämiseen ja tutkimukseen tarvittavia tiedonlähteitä. Osaa tehdä tutkimus- ja kehittämissuunnitelman. Tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä ja tutkimustoimintaan liittyviä eettisiä kysymyksiä.

Arvosana 3: Osaa valita ja käyttää soveltuvia menetelmiä tutkimusaineiston ja työelämätiedon hankkimiseen. Osaa analysoida tietoa aineistoja ja perustella valintojaan. Osaa kuvata omaa tutkimusprosessia ja konkreettisia kehittämisehdotuksia.

Arvosana 5: Osaa arvioida kriittisesti tiedon, analyysien ja tutkimusten luotettavuutta. Osaa soveltaa eettisiä periaatteita tutkimus- ja kehittämistyössään. Osaa arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä.

Siirry alkuun