Vastuullinen matkailuyrittäjyys (5 op)

Toteutuksen tunnus: TOU007AS2A-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.01.2024 - 12.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
15.01.2024 - 17.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Porvoon toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 40
Koulutus
RESTO Restonomi matkailu- ja ravitsemisala
Opettajat
Antti Kurhinen
Rilla Engblom
Ryhmät
CONTACT
Lähitoteutus
BLENDED
Monimuotototeutus
Opintojakso
TOU007AS2A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Johdanto ja yrittäjyys, viikko 4, 22.1., Antti ja Rilla
- johdanto
- yritysideasta liikeideaksi ja liiketoimintasuunnitelmaksi

Asiakaslähtöisyys ja kilpailukeinot, viikko 6, 5.2. , Rilla
- miten asiakkaat vaativat vastuullisuutta ja miten yrittäjänä vastaan asiakastarpeisiin
- miten vastuullisuus näkyy eri kilpailukeinoissa: hinnoittelu, tuote/palvelu, saatavuus, ma-viestintä, henkilöt, prosessit ja toimintaympäristö

Vastuullisuus, viikko 10, 4.3., Antti ja Rilla
- Sustainable Travel Finland -ohjelma
- ympäristösertifikaatit

Klinikkatyöskentely, viikko 17, 22.4., Rilla ja Antti
- Opiskelijoiden omien yritysideoiden sparrausta

Päätösseminaari, viikko 21, 20.5.., Rilla ja Antti
- Portfolion esittely: vastuullisen yrityksen/liikeidean kehittäminen

Intro

Tämän päivän matkailuyrittäjä ymmärtää vastuullisten toimintatapojen merkityksen tulevaisuudelle. Tällä kurssilla opit kehittämään vastuullisen matkailuyrityksen kilpailukeinoja ja ymmärrät asiakaslähtöisyyden ja laadun merkityksen. Tule tutustumaan vastuulliseen yrittäjyyteen, sillä vastuullisuus on matkailualan yritykselle kilpailuetu!

Oppimateriaalit

1. Oppimisalustan materiaali
2. Soveltuvin osin:
- Bergström, S. & Leppänen, A. (2021). Yrityksen asiakasmarkkinointi. 19. uudistettu painos. Edita. Helsinki.
- Konu, H., Pesonen, J. & Reijonen, H. (toim.) 2020. Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön. Vastapaino.
- Rouhiainen, U-M. 2006. Matkailuyrittäjän maamme-kirja. Helsinki. Edita. - Pesonen, I. - Mönkkönen, T. - Hokkanen, T. 2000. Menestyvä matkailuyritys. Helsinki. Oy Edita Ab.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Opintojakson toteutusmenetelmä on blended.

Kurssin ohjaus:
Rilla Engblom, rilla.engblom@haaga-helia.fi
Antti Petteri Kurhinen, antti.kurhinen@haaga-helia.fi

Työelämäyhteydet

Kaikki tehtävät pohjautuvat tosielämän yritystilanteisiin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Jos haluat ahotoida opintojakson, niin ota ensin yhteyttä kurssin ohjaajiin.

Oppimistehtävät

Tehtävä 1: Strateginen suunnittelu: visio, missio ja arvot, yksilötehtävä (10 pistettä).

Tehtävä 2: Yrityksen strategiset peruspilarit, asiakaskohderyhmä ja markkinoinnin kilpailukeinot, ryhmätehtävä (20 pistettä).

Tehtävä 3: Vastuullisen elämysalan yrityksen perustaminen, ryhmätehtävä (60 pistettä).

Tehtävä 4: Aktiivinen osallistuminen tuntityöskentelyyn.

Arviointitavat

Tehtävä 1: Strateginen suunnittelu: visio, missio ja arvot, yksilötehtävä (10 pistettä).

Tehtävä 2: Yrityksen strategiset peruspilarit, asiakaskohderyhmä ja markkinoinnin kilpailukeinot, ryhmätehtävä (20 pistettä).

Tehtävä 3: Vastuullisen elämysalan yrityksen perustaminen, ryhmätehtävä (60 pistettä).

Tehtävä 4: Aktiivinen osallistuminen tuntityöskentelyyn (10 pistettä).

Go back to top of page