Vastuullinen matkailuyrittäjyys (5 op)
Toteutuksen tunnus: TOU007AS2A-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2024 - 12.01.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 15.01.2024 - 17.05.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Porvoon toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 40
- Koulutus
- RESTO Restonomi matkailu- ja ravitsemisala
- Opettajat
- Antti Kurhinen
- Rilla Engblom
- Ryhmät
-
CONTACTLähitoteutus
-
BLENDEDMonimuotototeutus
- Opintojakso
- TOU007AS2A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Johdanto ja yrittäjyys, viikko 4, 22.1., Antti ja Rilla
- johdanto
- yritysideasta liikeideaksi ja liiketoimintasuunnitelmaksi
Asiakaslähtöisyys ja kilpailukeinot, viikko 6, 5.2. , Rilla
- miten asiakkaat vaativat vastuullisuutta ja miten yrittäjänä vastaan asiakastarpeisiin
- miten vastuullisuus näkyy eri kilpailukeinoissa: hinnoittelu, tuote/palvelu, saatavuus, ma-viestintä, henkilöt, prosessit ja toimintaympäristö
Vastuullisuus, viikko 10, 4.3., Antti ja Rilla
- Sustainable Travel Finland -ohjelma
- ympäristösertifikaatit
Klinikkatyöskentely, viikko 17, 22.4., Rilla ja Antti
- Opiskelijoiden omien yritysideoiden sparrausta
Päätösseminaari, viikko 21, 20.5.., Rilla ja Antti
- Portfolion esittely: vastuullisen yrityksen/liikeidean kehittäminen
Intro
Tämän päivän matkailuyrittäjä ymmärtää vastuullisten toimintatapojen merkityksen tulevaisuudelle. Tällä kurssilla opit kehittämään vastuullisen matkailuyrityksen kilpailukeinoja ja ymmärrät asiakaslähtöisyyden ja laadun merkityksen. Tule tutustumaan vastuulliseen yrittäjyyteen, sillä vastuullisuus on matkailualan yritykselle kilpailuetu!
Oppimateriaalit
1. Oppimisalustan materiaali
2. Soveltuvin osin:
- Bergström, S. & Leppänen, A. (2021). Yrityksen asiakasmarkkinointi. 19. uudistettu painos. Edita. Helsinki.
- Konu, H., Pesonen, J. & Reijonen, H. (toim.) 2020. Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön. Vastapaino.
- Rouhiainen, U-M. 2006. Matkailuyrittäjän maamme-kirja. Helsinki. Edita. - Pesonen, I. - Mönkkönen, T. - Hokkanen, T. 2000. Menestyvä matkailuyritys. Helsinki. Oy Edita Ab.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Opintojakson toteutusmenetelmä on blended.
Kurssin ohjaus:
Rilla Engblom, rilla.engblom@haaga-helia.fi
Antti Petteri Kurhinen, antti.kurhinen@haaga-helia.fi
Työelämäyhteydet
Kaikki tehtävät pohjautuvat tosielämän yritystilanteisiin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Jos haluat ahotoida opintojakson, niin ota ensin yhteyttä kurssin ohjaajiin.
Oppimistehtävät
Tehtävä 1: Strateginen suunnittelu: visio, missio ja arvot, yksilötehtävä (10 pistettä).
Tehtävä 2: Yrityksen strategiset peruspilarit, asiakaskohderyhmä ja markkinoinnin kilpailukeinot, ryhmätehtävä (20 pistettä).
Tehtävä 3: Vastuullisen elämysalan yrityksen perustaminen, ryhmätehtävä (60 pistettä).
Tehtävä 4: Aktiivinen osallistuminen tuntityöskentelyyn.
Arviointitavat
Tehtävä 1: Strateginen suunnittelu: visio, missio ja arvot, yksilötehtävä (10 pistettä).
Tehtävä 2: Yrityksen strategiset peruspilarit, asiakaskohderyhmä ja markkinoinnin kilpailukeinot, ryhmätehtävä (20 pistettä).
Tehtävä 3: Vastuullisen elämysalan yrityksen perustaminen, ryhmätehtävä (60 pistettä).
Tehtävä 4: Aktiivinen osallistuminen tuntityöskentelyyn (10 pistettä).